minien_ Skrevet 21. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2009 du får ikke kamera i tillegg dersom du skal ha en god tele og en god makro. Du burde nok prioritere en, evt gå for 17-50 tamron (normal) sammen med huset. da havner du vel i underkant av 8000. Ok, skal se på det Jeg fant et billig macroobjektiv: Canon Normal EF 50mm f/1.8 II Autofocus lens. Hvorfor er det billig? Er det dårlig? Kunne Canon 1000D sammen med Tamron 17-50 mm vært et godt kjøp? Nå får du vel ikke stabilsering på en Tamron 17-50 til Canon, så vidt jeg vet, heller ikke på 50mm, men så lenge du er klar over det, så er det sikkert gode valg. Et 50mm macro kan være greit nok, men du må jo da ganske nært det du skal macrofotografere, det egner seg ikke noe særlig til feks insekter. Hmmm.. har du noen forslag til gode, ikke for dyre objektiver med bildestabilisering? Enten til Canon 1000D, Nikon D5000 eller Olympus E-510. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Den Olympus pakka jeg synes du burde gå for er : E-520 + 14-42mm & 40-150mm (I Norge koster den under 6 lapper) Da får du et kamerahus med innebygd stabilisering, samtidig dekker det stort brennvidde omfang. Optikken er fin og skarp, og Olympus er som sagt kjent for å levere veldig gode bilder rett fra kamera. Slik at du ikke behøver å etterbehandle de. Jeg ville ha valgt det fremfor Canon EOS 1000D og Tamron 17-50mm. Ser du på EOS 500D (T1i), så er det Olympus E-620 som det er mer naturlig å sammenligne med. Olympus har to macro objektiver, en 35mm som koster under 2.000 her på berget, og en dyrere 50mm. 35mm-en er fin til blomster og lignende. Men du blir litt nærgående ovenfor insekter. Da kan Sigma sin 105mm Macro være mer egnet. 50mm f/2 er et av de skarpeste objektivene til Olympus. Skulle jeg anbefalt noe fra Nikon, så blir det en D5000 med 16-85mm f/3.5-5.6G VR. Da kombinerer du et kraftig kamera med et meget godt objektiv. Men om du får råd til det. Lenke til kommentar
minien_ Skrevet 21. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2009 Den Olympus pakka jeg synes du burde gå for er : E-520 + 14-42mm & 40-150mm (I Norge koster den under 6 lapper) Da får du et kamerahus med innebygd stabilisering, samtidig dekker det stort brennvidde omfang. Optikken er fin og skarp, og Olympus er som sagt kjent for å levere veldig gode bilder rett fra kamera. Slik at du ikke behøver å etterbehandle de. Jeg ville ha valgt det fremfor Canon EOS 1000D og Tamron 17-50mm. Ser du på EOS 500D (T1i), så er det Olympus E-620 som det er mer naturlig å sammenligne med. Olympus har to macro objektiver, en 35mm som koster under 2.000 her på berget, og en dyrere 50mm. 35mm-en er fin til blomster og lignende. Men du blir litt nærgående ovenfor insekter. Da kan Sigma sin 105mm Macro være mer egnet. 50mm f/2 er et av de skarpeste objektivene til Olympus. Skulle jeg anbefalt noe fra Nikon, så blir det en D5000 med 16-85mm f/3.5-5.6G VR. Da kombinerer du et kraftig kamera med et meget godt objektiv. Men om du får råd til det. Fant Olympus-pakken de nevnte til litt over 4000kr på B&H. Vil det ikke da lønne seg å kjøpe det der? < De objektivene som følger med i pakken: er de gode? hva skal man bruke 40-150mm til? Det er ikke akuratt mye tele det sistnevnte. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Fant Olympus-pakken de nevnte til litt over 4000kr på B&H. Vil det ikke da lønne seg å kjøpe det der? < De objektivene som følger med i pakken: er de gode? hva skal man bruke 40-150mm til? Det er ikke akuratt mye tele det sistnevnte. Jeg foretrekker å kjøpe i Norge da vi har 5 års reklamasjonsrett hvis noe ikke virker. Jeg synes det er verdt en del kroner. Andre liker å handle i utlandet fordi de ikke føler at de trenger reklamasjonsretten og ønsker primært å spare penger. Når det gjelder millmetre, så er de ikke like Dvs. det er ikke bare bare å sammenlinge brennvidder på tvers av systemer. Da man brukte film, så var negativet 36x24mm. Når digitalkameraene kom, så lagde de kameraer med sensorer som er mindre i størrelse. Dette gkjør at man må regne om brennvidden når man sammenligner systemer. De faktorene som brukes her er 1.5 (Nikon, Pentax og Sony), 1.6 (Canon), og 2 Olympus. Så en 40-150mm på Olympus tilsvarer en 55-200mm på Nikon (og 50-1887.5 på Canon). Jeg har lånt 40-150mm et par ganger og jeg liker den veldig godt. Den er klart skarpere og har gode farger; klart bedre enn prisen skulle tilsi. Tom Lenke til kommentar
Karabin Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 (endret) Den Olympus pakka jeg synes du burde gå for er : E-520 + 14-42mm & 40-150mm (I Norge koster den under 6 lapper) Da får du et kamerahus med innebygd stabilisering, samtidig dekker det stort brennvidde omfang. Optikken er fin og skarp, og Olympus er som sagt kjent for å levere veldig gode bilder rett fra kamera. Slik at du ikke behøver å etterbehandle de. Jeg ville ha valgt det fremfor Canon EOS 1000D og Tamron 17-50mm. Ser du på EOS 500D (T1i), så er det Olympus E-620 som det er mer naturlig å sammenligne med. Olympus har to macro objektiver, en 35mm som koster under 2.000 her på berget, og en dyrere 50mm. 35mm-en er fin til blomster og lignende. Men du blir litt nærgående ovenfor insekter. Da kan Sigma sin 105mm Macro være mer egnet. 50mm f/2 er et av de skarpeste objektivene til Olympus. Skulle jeg anbefalt noe fra Nikon, så blir det en D5000 med 16-85mm f/3.5-5.6G VR. Da kombinerer du et kraftig kamera med et meget godt objektiv. Men om du får råd til det. Fant Olympus-pakken de nevnte til litt over 4000kr på B&H. Vil det ikke da lønne seg å kjøpe det der? < De objektivene som følger med i pakken: er de gode? hva skal man bruke 40-150mm til? Det er ikke akuratt mye tele det sistnevnte. Cropfaktor gjør at det er ganske mye tele, 2x på olympus, tilsvarer 300mm på fullformat eller 35mm Film, (1,6 på Canon, 1,5 på Sony og Nikon) Endret 21. mai 2009 av Karabin Lenke til kommentar
minien_ Skrevet 21. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2009 Den Olympus pakka jeg synes du burde gå for er : E-520 + 14-42mm & 40-150mm (I Norge koster den under 6 lapper) Da får du et kamerahus med innebygd stabilisering, samtidig dekker det stort brennvidde omfang. Optikken er fin og skarp, og Olympus er som sagt kjent for å levere veldig gode bilder rett fra kamera. Slik at du ikke behøver å etterbehandle de. Jeg ville ha valgt det fremfor Canon EOS 1000D og Tamron 17-50mm. Ser du på EOS 500D (T1i), så er det Olympus E-620 som det er mer naturlig å sammenligne med. Olympus har to macro objektiver, en 35mm som koster under 2.000 her på berget, og en dyrere 50mm. 35mm-en er fin til blomster og lignende. Men du blir litt nærgående ovenfor insekter. Da kan Sigma sin 105mm Macro være mer egnet. 50mm f/2 er et av de skarpeste objektivene til Olympus. Skulle jeg anbefalt noe fra Nikon, så blir det en D5000 med 16-85mm f/3.5-5.6G VR. Da kombinerer du et kraftig kamera med et meget godt objektiv. Men om du får råd til det. Fant Olympus-pakken de nevnte til litt over 4000kr på B&H. Vil det ikke da lønne seg å kjøpe det der? < De objektivene som følger med i pakken: er de gode? hva skal man bruke 40-150mm til? Det er ikke akuratt mye tele det sistnevnte. Cropfaktor gjør at det er ganske mye tele, 2x på olympus, tilsvarer 300mm på fullformat eller 35mm Film, (1,6 på Canon, 1,5 på Sony og Nikon) Ok. Da tror jeg at kanskje jeg går for: Olympus E-520 m/14-42 mm og 40-150mm + Jeg kjøper Sigma 105 mm f/2.8 til Macro Så langt er dette i hvertfall det mest aktuelle, men gjerne kom med flere innspill om forslag. Men jeg lurer på noe. Hva er Bower linser? Har aldri hørt om det ført, har bare funnet ut at de er utrolig billige. Tenker meg at det er noe dritt, men noen som vet noe om det? Lenke til kommentar
Karabin Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Bower er vel ikke akkurat de beste, er vel mest kjent for dårlige forsatser og tvilsomme telekonvertere. Er vel en typisk Ebayvare... Lenke til kommentar
minien_ Skrevet 27. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2009 Men... For å være HELT sikker før jeg bestemmer meg. Bør jeg heller kjøpe Pentax K20D med noen gode objektiver? Pentax sine objektiver er ikke like dyre som Olympus sine, men vet ikke om de er bedre. Hva synes dere? Skal jeg heller gå for K20D enn Olympus E-520? Lenke til kommentar
EldorBoye Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Men er det ikke slik at Olymous har mindre utvalg på objektiver en Nikon? Hvilke andre objektivfatninger passer Olympus sammen med? - Det er nok noe mindre å velge i for Olympus generelt, men det du vurderer er en Nikon-modell uten fokusmotor i huset, noe som til en viss grad begrenser utvalget som gir autofokus (selv om de fleste aktuelle kandidatene vil ha fokusmotor i objektivet), og Olympus' objektivpark er vel nesten universelt regnet for å være snadder, så jeg ville ikke latt objektivmangel være grunn til å ikke velge Olympus. Olympus tar alt med Four Thirds-fatning, forresten. Objektiver som gir autofokus med D5000 vs. Objektiver som passer Olympus Lenke til kommentar
Kjell75 Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Pentax kan nok være et godt alternativ, du har bla en pakke med 18-55 og 50-200 og begge de objektivene er gode! Har selv den pakken pluss et 55-300 objektiv som jeg er veldig fornøyd med! Jeg handla mens det var litt billigere for fotoutstyr så jeg havna på rundt 10tusen hos Scandinavianphoto! Blir sikkert litt dyrere nå for 55-300 er steget en god del! Lenke til kommentar
minien_ Skrevet 27. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2009 Må kikke litt mer på Pentax sitt.. Men BTW: når jeg skal velge macroobjektiv til Olympus, bør jeg da velge sigma 105 mm f/2.8, Olympus 50mm eller Olympus 35mm? vil komme nærmest mulig objektet, og få best mulig kvalitet. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Må kikke litt mer på Pentax sitt.. Men BTW: når jeg skal velge macroobjektiv til Olympus, bør jeg da velge sigma 105 mm f/2.8, Olympus 50mm eller Olympus 35mm? vil komme nærmest mulig objektet, og få best mulig kvalitet. Olympus sin 50mm er den beste rent optisk. Men den forstørrer kun 1:2, så de to andre lar deg forstørre mer. Med Olymous sin 35mm, så er du fysisk mye nærmere enn med Sigmaen; men forstørrelsen er den samme (1:1) Skal du ta bilder av blomster og døde ting, så er 35mm-en det billigste alternativet. 105mm er den jeg vil anbefale hvis insekter også er aktuellt. Tom Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Sånn helt for ordens skyld dersom du skulle vurdere canon igjen: "Canon Normal EF 50mm f/1.8 II Autofocus lens" er ikke ett makroobjektiv. Det er ett normalobjektiv for fullformat (35mm film). Lenke til kommentar
minien_ Skrevet 27. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2009 Kan en bruke feks. Nikon/Canon blitz på Pentax K20D? Eller har de forskjellig blitz-sko? Noen billige, men gode å anbefale? (evt. se her http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller...it=Submit+Query ) Lenke til kommentar
# offline Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Du har planer om å kjøpe i USA. Skal du dit eller får du noen til å ta det med til Norge? Å bestille kamerahus fra USA er bare dumt. Canon 500D med kit objektiv koster 7850kr. fra B&H. Japanphoto tar 50kr. mer og du får bedre rettigheter med reklamasjon etc. En grei regel; kjøp kamerahus og Sigma objektiver i Norge. Hvor mye penger har du tenkt å bruke på fotoutstyr? Vil ha total sum, du må ha penger til minnekort, kortleser, ekstra batteri, stativ, kameraveske/bag/sekk osv. Lenke til kommentar
minien_ Skrevet 27. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2009 Du har planer om å kjøpe i USA. Skal du dit eller får du noen til å ta det med til Norge? Å bestille kamerahus fra USA er bare dumt. Canon 500D med kit objektiv koster 7850kr. fra B&H. Japanphoto tar 50kr. mer og du får bedre rettigheter med reklamasjon etc. En grei regel; kjøp kamerahus og Sigma objektiver i Norge. Hvor mye penger har du tenkt å bruke på fotoutstyr? Vil ha total sum, du må ha penger til minnekort, kortleser, ekstra batteri, stativ, kameraveske/bag/sekk osv. Jeg skal til New York og har tenkt å kjøpe på B&H. Pentax kit K20D m/18-55 mm koster 5713kr der, mens denne pakken i Norge (Japanphoto) koster 7000kr. Da sparer jeg i grunnen noe. Men jeg tenker litt på det der med reklamasjon osv. Jeg tenker å bruke ca. 8000-9000 kr. Da skal jeg ha et kamerahus med kitobjektiv + 1-2 andre objektiver + blitz. Mange forskjellige kiter + dette andre har jeg funnet til en pris rundt 8000. Jeg har minnekort, stativ, kameraveske og det fra før av, så det er ikke noe problem. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 8-9000kr. for kamera og objektiv i mid-range klassen...? Canon 40D + Sigma 18-50/2.8 eller Tamron 17-50/2.8 Det blir ca. 9300kr. Personlig liker jeg ikke Canon 40D, men det er ett meget godt kamera. Sannsynlig det beste kameraet til den prisen. Den er billigere i Norge! Både Sigma og Tamron er gode objektiver, du slipper å tenke på å bytte ut ett kit-objektiv og f/2.8 holder for de fleste. K20D pluss ett av disse objektivene kommer på ca. 9500kr. Lenke til kommentar
minien_ Skrevet 27. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2009 8-9000kr. for kamera og objektiv i mid-range klassen...? Canon 40D + Sigma 18-50/2.8 eller Tamron 17-50/2.8 Det blir ca. 9300kr. Personlig liker jeg ikke Canon 40D, men det er ett meget godt kamera. Sannsynlig det beste kameraet til den prisen. Den er billigere i Norge! Både Sigma og Tamron er gode objektiver, du slipper å tenke på å bytte ut ett kit-objektiv og f/2.8 holder for de fleste. K20D pluss ett av disse objektivene kommer på ca. 9500kr. Hva er det du ikke liker med Canon 40D? 8-9000kr. for kamera og objektiv i mid-range klassen...? Ja, kan gi deg et eksempel: Olympus E-620 kit m/14-42 og 40-105 mm i tilegg til Sigma 105mm f/2.8 = 1,289 $ = 8379 NOK Lenke til kommentar
# offline Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Blir du stoppet i tollen er blir det moms på 25%. Og hvis det blir feil på kamera eller objektiver? Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 8-9000kr. for kamera og objektiv i mid-range klassen...? Canon 40D + Sigma 18-50/2.8 eller Tamron 17-50/2.8 Det blir ca. 9300kr. Personlig liker jeg ikke Canon 40D, men det er ett meget godt kamera. Sannsynlig det beste kameraet til den prisen. Den er billigere i Norge! Både Sigma og Tamron er gode objektiver, du slipper å tenke på å bytte ut ett kit-objektiv og f/2.8 holder for de fleste. K20D pluss ett av disse objektivene kommer på ca. 9500kr. Hva er det du ikke liker med Canon 40D? 8-9000kr. for kamera og objektiv i mid-range klassen...? Ja, kan gi deg et eksempel: Olympus E-620 kit m/14-42 og 40-105 mm i tilegg til Sigma 105mm f/2.8 = 1,289 $ = 8379 NOK Det totalt sett sikreste er å kjøpe kamerahus + evt kitobjektiv her i Norge, og kan en komme over et godt tilbud, kan det være svært konkurransedyktig i forhold til utlandet økonomisk også. Garantireparasjoner og reklamasjonssaker på kamerahus forekommer mer enn vi liker å tenke på. Objektiver, særlig sånne uten egen fokusmotor og bildestabilisering, kan du evt plukke med deg fra seriøse forhandlere utenlands. Men helst håndplukk - så du veit hva du kjøper. Momsgrensa kan også være grei å ha da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå