Gå til innhold

Et vanskelig valg: Hvilket kamera skal jeg velge?

Anbefalte innlegg

Hei! Har nettop solgt mitt Sony A200 for å oppgradere til noe bedre, og for å slippe å oppjustere skarpheten for hvert eneste bilde (siden bildene fra det kameraet ikke ble særlig skarpe). Jeg skal snart reise til New York, og tenker at jeg kjøper et nytt der, siden det er billigere. Jeg ønsker å vokse med kameraet, jeg er interesset i å bli mye bedre. Kan enda ikke kjempemye om fotografering.

I går så jeg på nettsiden til en butikk som heter B&H.

To kameraer fanget opp interessen: Canon 1000D med to objektiv (18-55 og 70-300) eller Canon Rebel T1i med 18-55.

Vet ikke hva jeg skal velge. Etter hva jeg har sett så såg Canon 1000D, bildekvalitetsmessig ganske bra ut til å være så billig. Dessuten fikk man med kameraet, to objektiver til samme pris som Canon Rebel T1i med kun et objektiv.

Men jeg må finne ut mer om begge før jeg gjør et endelig valg. På en test av Canon 1000D ble det skrevet at dette hadde bedre bildekvalitet enn Canon 400D, som igjen er mye dyrere.

Problemet er bare at en startkit med Canon 1000D koster det samme som en startkit med Sony A200. Jeg skulle liksom oppgradere, men det bildekvaliteten jeg ser mest på!

Når det gjelder Canon Rebel t1i finner jeg nesten ingen tester av dette. I søket kommer det opp masse sider med Canon 500D. Er disse kameraene de samme?

Jeg håper noen har egne erfaringer å dele med meg, eller har meninger om hva jeg bør velge av disse to kameraene? (Jeg tenker på bildekvaliteten mest! OG er åpen for flere tips om andre kameraer i prisklasser opp $ 1000, og siden jeg kjøper i USA er det mange GODE kameraer man finner i denne prisklassen)

Endret av minien_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ganske mye på en gang her, men:

1. Det er vanskelig å si så mye om tilbudet hos B&H uten å vite hva som følger med av utstyr og hva som er prisen. Har du link?

2. 1000D er Canons billigste entry-level kamera. Vær klar over det.

3. Det er ikke kameraet som bestemmer hvor skarpe bilder du får, det er objektivet. Det er svært sjelden kamerahuset som er begrensningen her.

4. Jeg tror det vil være lurt av deg å gå fra Sony til Canon eller Nikon, fordi kitobjektivene og de rimelige objektivene til canikon etter manges oppfatning jevnt over er bedre enn sony sine. Utvalget av objektiver er også større til disse to systemene.

Ser ut som Rebel T1i og 500D er samme kamera ja, men det er mulig det er forskjeller, siden de har valgt å bruke to forskjellige navn på forskjellige markeder.

Mitt råd til deg er å bruke lite penger på kamerahus og mye penger på god optikk, det vil gi deg det beste utgangspunktet, både for å få skarpe bilder, og for å bli en flink fotograf:)

Lenke til kommentar
Ganske mye på en gang her, men:

1. Det er vanskelig å si så mye om tilbudet hos B&H uten å vite hva som følger med av utstyr og hva som er prisen. Har du link?

2. 1000D er Canons billigste entry-level kamera. Vær klar over det.

3. Det er ikke kameraet som bestemmer hvor skarpe bilder du får, det er objektivet. Det er svært sjelden kamerahuset som er begrensningen her.

4. Jeg tror det vil være lurt av deg å gå fra Sony til Canon eller Nikon, fordi kitobjektivene og de rimelige objektivene til canikon etter manges oppfatning jevnt over er bedre enn sony sine. Utvalget av objektiver er også større til disse to systemene.

Ser ut som Rebel T1i og 500D er samme kamera ja, men det er mulig det er forskjeller, siden de har valgt å bruke to forskjellige navn på forskjellige markeder.

Mitt råd til deg er å bruke lite penger på kamerahus og mye penger på god optikk, det vil gi deg det beste utgangspunktet, både for å få skarpe bilder, og for å bli en flink fotograf:)

Takk for svar! Her er linken til Canon T1i: http://www.bhphotovideo.com/c/product/6136...1i_Digital.html

Men du sier altså at det kan være lurere å kjøpe kiten med Canon 1000D, og så heller satse på bra objektiver? Isåfall så tenker jeg litt på Nikon D5000 m/18-55 kit

Endret av minien_
Lenke til kommentar

Sony A200 er ikke noe dårlig kamera. Det er (var) riktignok Sonys billigmodell og Sonys 18-70mm (som jeg antar er objektivet du har) har fått relativt dårlige kritikker i en del tester. Men jeg ville nå likevel først prøvd å finne ut hva som er galt med det du har. Kanksje det er en feil du kan klage på?

Endret av se#
Lenke til kommentar

Da trådstarter har solgt Sony'en, så er det ikke et tema ...

Jeg ville vel sett på Olympus og Pentax også da de har bedre kit-optikk. Eller så kan du velge Canon eller Nikon og en Tamron 17-50mm e.l.

Er du allergisk mot etterbehandling så det mange som mener at Olympus er de kameraene det er lettest å få gode JPEG'er fra.

Tom

Lenke til kommentar
Sony A200 er ikke noe dårlig kamera. Det er (var) riktignok Sonys billigmodell og Sonys 18-70mm (som jeg antar er objektivet du har) har fått relativt dårlige kritikker i en del tester. Men jeg ville nå likevel først prøvd å finne ut hva som er galt med det du har. Kanksje det er en feil du kan klage på?

Det er allerede solgt. Grunn: Sony objektiver er dyrere, det er mindre utvalg.

Det var også kjøpt i utlandet, så hadde ikke garanti på det.

Fcuk_IT: Er dette kameraet bra?

Noen andre som har erfaringer med Nikon D5000?

Lenke til kommentar
Da trådstarter har solgt Sony'en, så er det ikke et tema ...

Så ikke at han hadde gjemt det i første setningen...

Men enig med Tom i at Olympus har en del interessante modeller. E-620 virker veldig bra med stabilisator i huset, vridbar skjerm og det er ganske kompakt.

Hadde jeg starte fra scratch nå ville E-620 og Nikon D5000 kommet veldig høyt på ønkselisten, D5000 er nok bedre på bildekvalitet ved høy Iso og har en videomodus, men skulle gjerne hatt skjermen til Olympus.

Lenke til kommentar
Fcuk_IT: Er dette kameraet bra?

Noen andre som har erfaringer med Nikon D5000?

Vil vel anta at det er i stand til å fange bilder på nivå med D300 - og det var jeg svært fornøyd med.

18-55mm har overrasket meg litt ifbm. D40, og 18-55mm VR skal være enda bedre. Jeg tror derfor D5000 + 18-55mm er et kanonbra kjøp.

Lenke til kommentar

Akuratt nå står det da mellom Nikon D5000 med objektivet 18-55 mm eller

Olympus med objektivene 14-42 mmm og 40-105mm. Vet ikke helt hva jeg skal velge av dem.

Begge høres gode ut. Men er det ikke slik at Olymous har mindre utvalg på objektiver en Nikon? Hvilke andre objektivfatninger passer Olympus sammen med?

Lenke til kommentar

Olympus med objektivene 14-42 mmm og 40-105mm. Vet ikke helt hva jeg skal velge av dem.

Begge høres gode ut. Men er det ikke slik at Olymous har mindre utvalg på objektiver en Nikon? Hvilke andre objektivfatninger passer Olympus sammen med?

Utvalg av objektiver er generelt ikke noe problem på noen av de 5 store(Pentax, Sony, Canon, Olympus og Nikon).

Og hvis en skal ha objektiver i forbrukersegmentet så kan du få tak i objektiver med noenlunde lik funksjonalitet, pris og kvalitet til alle 5.

Olympus bruker 4/3.

Fordelen med å velge Olympus(og Pentax og Sony) er er at da har du stabilisering i huset, og slipper å tenke på at du må ha det i optikk, som du må på Nikon og Canon. Noen Nikon modeller har ikke autofokusmotor i kamerahuset heller, så da må optikken ha det der og.

Og som Tom nevner så er nok Olympus ett av de kameraene som gir "best" resultat på jpg rett fra kameraet, og det kan jo virke som det er ett av de viktigste kriteriene siden du ikke ønsker å drive mye med etterbehandling.

Olympus har og mange artige bildebehandlingsfunksjoner i kameraet.

Endret av Karabin
Lenke til kommentar

Utvalg av objektiver er generelt ikke noe problem på noen av de 5 store(Pentax, Sony, Canon, Olympus og Nikon).

Og hvis en skal ha objektiver i forbrukersegmentet så kan du få tak i objektiver med noenlunde lik funksjonalitet, pris og kvalitet til alle 5.

Olympus bruker 4/3.

Fordelen med å velge Olympus(og Pentax og Sony) er er at da har du stabilisering i huset, og slipper å tenke på at du må ha det i optikk, som du må på Nikon og Canon. Noen Nikon modeller har ikke autofokusmotor i kamerahuset heller, så da må optikken ha det der og.

Og som Tom nevner så er nok Olympus ett av de kameraene som gir "best" resultat på jpg rett fra kameraet, og det kan jo virke som det er ett av de viktigste kriteriene siden du ikke ønsker å drive mye med etterbehandling.

Olympus har og mange artige bildebehandlingsfunksjoner i kameraet.

Jeg kan godt etterbehandle bildene, men for tiden har jeg ikke noe redigeringsprogram. Skal snart laste ned Adobe CS4 om jeg klarer det.

Det er bare at jeg vil ha et kamera som man kan ta skarpe bilder med, helst også med kitobjektive(ne), uten at jeg må oppjustere skarpheten på alle bildene i et redigeringsprogram

Utseende er ikke så viktig, men synes Nikon sitt hus er mye finere en Olympus sitt.

Huset til Olympus ser firkantet ut og billig.

Men har Pentax noe å anbefale? (i prisklassen opp til 1000 dollar). Så litt på to forskjellige kits med K20D. En med standardobjektiv 18-55mm, den andre med 55-300mm.

Kan dette være noe å kikke nærmere på, i tilleg til Nikons og Olympus´ kameraer? Har også sett litt på Olympus E-30.

Endret av minien_
Lenke til kommentar

For og få gode bilder er det to ting som er viktigere en fabrikat/kvaliteten på kameraet.

Objektivet som du kjøper og det å lære seg og bruke kameraet.

Og lære seg å ta litt bedre bilder lærer du på en times tid,enten her på akam eller med en god fotobok.

De objektivene som normalt følger med kameraene er ikke av den beste kvaliteten.

Hva med og kjøpe et kamera i Norge og Et skikkelig godt objektiv i USA ?

Jeg har på følelesen at jo mer fabrikantene dytter inn i et kamera jo større er kjangsen for at man kan få et mandagseksemplar som trenger reparasjoner og som kjent har vi her på berget et meget godt forbrukerreklamasjons lovverk.Og det er vel ikke så mye og tjene på et kamerahus i forhold til USA og Norge,du må også påregne "saletaxes-11%?"på de prisene du finne i USA ved direkte kjøp i butikker.

En godt normalzoom som tamron/Canon 17-55 f/2.8,Nikon 17-85VR med flere vil gi deg mer fotoglede og muligheter for gode bilder.

Lenke til kommentar

Sony kommer jo med ett helt nytt design nå, og muligheten til å få kamera og tilbehør i forskjellige farver

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1110134

Og med nytt kitobjektiv til A230, A330 og A380, samt forbedret bildebehandlingsprosessering( som du vil oppleve som "skarpere" bilder hvis du ønsker å bruke jpg)

De kjører sikkert noen heftige intoduksjonstilbud i USA nå.

Så de kan jo være noe å se på hvis design er viktig.

Ellers så er Pentax K20 et bra kamera, men mulig du der igjen vil føle at bildene rett i jpg trenger litt oppskarping, rett fra kamera er nok som tidligere sagt Olympus best.

Lenke til kommentar
Sony kommer jo med ett helt nytt design nå, og muligheten til å få kamera og tilbehør i forskjellige farver

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1110134

Og med nytt kitobjektiv til A230, A330 og A380, samt forbedret bildebehandlingsprosessering( som du vil oppleve som "skarpere" bilder hvis du ønsker å bruke jpg)

De kjører sikkert noen heftige intoduksjonstilbud i USA nå.

Så de kan jo være noe å se på hvis design er viktig.

Ellers så er Pentax K20 et bra kamera, men mulig du der igjen vil føle at bildene rett i jpg trenger litt oppskarping, rett fra kamera er nok som tidligere sagt Olympus best.

Jeg har ikke et voldsomt budsjett (La oss si 8000kr, kan få mer for det i USA enn her )og Gode objektiv er forholdsvis dyre!

Det er her problemet ligger. Desssuten står det noe om at Olympus objektiver er Four Thirds. Hva er det?

Lenke til kommentar
Hva tenker du på med gode objektiver da?

Topp normalzoomer, fastoptikk, tele?

Jeg vil ha et godt macroobjektiv og et godt tele.

Derfor bør jeg kanskje kjøpe et billig kamerahus med et standard-kitobjektiv, og heller kjøpe dette i tillegg. Men det går vel langt over mitt budsjett da..

Lenke til kommentar

du får ikke kamera i tillegg dersom du skal ha en god tele og en god makro. Du burde nok prioritere en, evt gå for 17-50 tamron (normal) sammen med huset. da havner du vel i underkant av 8000.

Endret av nbmofo
Lenke til kommentar
du får ikke kamera i tillegg dersom du skal ha en god tele og en god makro. Du burde nok prioritere en, evt gå for 17-50 tamron (normal) sammen med huset. da havner du vel i underkant av 8000.

Ok, skal se på det

Jeg fant et billig macroobjektiv: Canon Normal EF 50mm f/1.8 II Autofocus lens.

Hvorfor er det billig? Er det dårlig?

Kunne Canon 1000D sammen med Tamron 17-50 mm vært et godt kjøp?

Endret av minien_
Lenke til kommentar

Ok, skal se på det

Jeg fant et billig macroobjektiv: Canon Normal EF 50mm f/1.8 II Autofocus lens.

Hvorfor er det billig? Er det dårlig?

Kunne Canon 1000D sammen med Tamron 17-50 mm vært et godt kjøp?

Nå får du vel ikke stabilsering på en Tamron 17-50 til Canon, så vidt jeg vet, heller ikke på 50mm, men så lenge du er klar over det, så er det sikkert gode valg.

Et 50mm macro kan være greit nok, men du må jo da ganske nært det du skal macrofotografere, det egner seg ikke noe særlig til feks insekter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...