Gå til innhold

Utlendingsdirektoratet (UDI) treng fleire tusen nye mottaksplassar på landsbasis.

Anbefalte innlegg

Nå må man jo ikke glemme at 70 % av alle bilulykker skjer grunnet altfor dårlig veistandard, noe som igjen er politikerne sine feil. Man føler seg ikke trygg om man kjører på en riksvei, der man møter på en trailer og det ikke er plass til mer enn to vanlige biler.

Så å sammenligne unge menneskers dødsfall i trafikken som gunnet vært unngått med bedre veier, med asylsøkere som kommer fra ikke-vestlige land, ser jeg ingen logikk i.

Punkt 1: Hvilket grunnlag har du for å påstå at "70% av alle bilulykker skjer grunnet alt for dårlig veistandard"?

Edit: Selvsagt ville det blitt en del færre ulykker om vi hadde brukt noen milliarder på å heve veistandarden og selvsagt skal vi vurdere kost/nytte her som på alle andre områder. Poenget er at vi også ville redusert ulykkesantallet om vi nektet gutter å ta førerkort før de var i stand til å kjøre uten å krasje og skade og ta livet av seg selv og andre (og ja, dette er en generalisering nettopp for å få frem poenget med hvordan slik gruppetenking kan få helt idiotiske konsekvenser).

Punkt 2: Det at du ikke ser logikken betyr ikke at det ikke er logikk der. Det betyr bare at du ikke ser den.

Poenget er igjen: Vi må hele tiden gjøre en avveining mellom menneskets krav på frihet (og da mener jeg alle mennesker) opp mot samfunnets krav om beskyttelse. Jeg misliker tendensen til at mange mener enkelte grupper (særlig den de selv tilhører) har større rett på frihet enn andre, og at de har større rett på beskyttelse enn andre. For meg og for loven har alle mennesker den samme rett til begge deler. Og nei: Det betyr ikke at Norge skal ta i mot alle som måtte ønske å flytte hit av ulike grunner.

Endret av kjeklulf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

God gammeldags norsk naivitet. På tide å få opp øynene for at Norge blir grovt utnyttet av asylsøkere. Over 90% kommer uten ID-papir og mange stikker av og blir i Norge =do the math!

Norge redder ikke verden ved å importere folk på trygd! De av oss som betaler skatt skjønner forhåpentligvis dette!

Lenke til kommentar

Asylsøkere som kommer hit for å få beskyttelse, skal ikke ha krav på å bevege seg fritt blant befolkningen. De har ikke krav på noe annet enn beskyttelse. Derfor er mottaket der. Ellers kunne de vel likesågodt fått bo på hotel sammen med alle gjestene der?

Selv om de oppholder seg i et demokratisk land, betyr ikke det man har krav på å gå hvor man vil når man ikke har lovlig oppholdstillatelse.

Kirkeasyl feks: helt forferdelig. Dette må gjøres ulovlig fortest mulig, og alle kirkeasylanter bør sendes rett hjem.

Lenke til kommentar
Poenget er igjen: Vi må hele tiden gjøre en avveining mellom menneskets krav på frihet (og da mener jeg alle mennesker) opp mot samfunnets krav om beskyttelse. Jeg misliker tendensen til at mange mener enkelte grupper (særlig den de selv tilhører) har større rett på frihet enn andre, og at de har større rett på beskyttelse enn andre. For meg og for loven har alle mennesker den samme rett til begge deler. Og nei: Det betyr ikke at Norge skal ta i mot alle som måtte ønske å flytte hit av ulike grunner.
'

Ja, farlig at sånne som meg er villig til å gjøre noen enklere grep for å få mer kontroll på asylpolitikken. Det virker som du er svært fornøyd med UDI og at tusenvis av asylsøkere oppholder seg ulovlig her i landet; noe jeg åpenbart ikke er. Iblant er strenge tiltak nødvendige. Det handler først og fremst om identitetspapirer, men også avskjærming fra norske borgere.

Kommuner bør få bruke vetorett mot asylmottak i egen kommune.

Mener du også at det er en dårlig idë å innføre obligatorisk helsesjekk for asylsøkere, for å forhindre at vi tar inn HIV-smittede etc?

Endret av -FrittMenneske
Lenke til kommentar
Det virker som du er svært fornøyd med UDI og at tusenvis av asylsøkere oppholder seg ulovlig her i landet; noe jeg åpenbart ikke er.

Kan du være så snill å slutte med disse stråmennene dine snart? Dine antakelser og "det virker som" er kun egnet til å forsøple debatten og har ingenting med virkeligheten å gjøre.

Iblant er strenge tiltak nødvendige. Det handler først og fremst om identitetspapirer, men også avskjærming fra norske borgere.

Jeg er tilhenger av en rask, human og rettferdig behandling av asylsøkere. Jeg er også tilhenger av at de skal anses som uskyldige inntil det motsatte er bevist, samtidig som man skal gjøre grundige undersøkelser for å avdekke hvem som åpenbart ikke bør gå løse og følge opp alle så grundig som mulig den tiden de er her. Jeg ser ikke at det å sperre alle inne løser flere problemer enn det skaper. Det vil jo også øke kostnadene enormt om vi skal sperre alle inne hele tiden og overvåke dette. Men det er kanskje greit å bruke penger for å beskytte "oss" mot "dem"? Jeg får sterke assosiasjoner til tidligere regimer jeg helst hadde sett vi ikke ville nærme oss.

Mener du også at det er en dårlig idë å innføre obligatorisk helsesjekk for asylsøkere, for å forhindre at vi tar inn HIV-smittede etc?

Jeg er helt klart tilhenger av obligatorisk helsesjekk for asylsøkere, og til å sørge for at de som har behov for det får den nødvendige behandling, men ikke med den begrunnelsen du har. Hvorfor i all verden skal en sykdom være grunn til å nekte noen asyl?

Endret av kjeklulf
Lenke til kommentar
'

Ja, farlig at sånne som meg er villig til å gjøre noen enklere grep for å få mer kontroll på asylpolitikken. Det virker som du er svært fornøyd med UDI og at tusenvis av asylsøkere oppholder seg ulovlig her i landet; noe jeg åpenbart ikke er. Iblant er strenge tiltak nødvendige. Det handler først og fremst om identitetspapirer, men også avskjærming fra norske borgere.

Kommuner bør få bruke vetorett mot asylmottak i egen kommune.

begynner du snart med at pyskisk sykdom også skal være grunn til å nekte adgang? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...