Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC som ikke vil starte.

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har fått er problem med pcen min, for to dager siden når jeg tok den av ville det rett og slett ikke slå seg på igjen senere på kvelden. Ingenting unormalt har skjedd i dette tidsrommet. Altså, når jeg trykker på power knappen skjer det ingenting, helt død. I utgangspunktet tenkte jeg at det kanskje var powersupplyen som var ødelagt, men vis den var det ville det vel ikke lyst opp inni pcen når jeg tar på strøm knappen bakpå pcen(ikke på/power knappen)?

Etter noen timers feilsøking finner jeg verken noe feil med strømforsyningen eller kablene til/fra. Alt står sikkelig og på riktig plass.

Noe som gjør at jeg går litt på veggene er at pcen en gang innimellom faktisk starter. Og når den da gjør det er som ingen verdens problemer. Den går ikke varm, ikke noe galt med skjermkort/kvalitet etc. Altså når den først slår seg på finner jeg ingenting galt i det hele tatt.

Altså, pga lys på hovedkort når strøm er koblet til kan jeg utelokke at det er noe feil med strømforsyningen? Har sjekket kabler fra på/power knapp og alt skal være i orden. Noen andre som har opplevd lignende?

Litt info:

Geforce 7800GT

AMD Athlon 64 prossesor 3200+

Problemet er altså at pcen ikke starter. Får ikke liv i den utenom en gang i blandt når den plutselig bestemmer seg for å virke.

Vis noe er uklart eller dårlig forklart beklager jeg. Spør gjerne vis det er noe som er vankelig og forstå.

Mvh Raknesso

Endret av Raknesso
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Problemet er altså at pcen ikke starter. Får ikke liv i den utenom en gang i blandt når den plutselig bestemmer seg for å virke.

virker veldig som om det er dårlig kontakt en eller annen plass. du sier du har skjekket alle kabler som har noe med powerup å gjøre(?).

mulig det er løst/eller en lignende feil på "socketen" som en av kontaktene skal nedi. lodding som har røket?

jeg bare leter i mørket, her. alt sitter som støpt?

dumt spm. du har skjekket at nettkabelen(strømkabelen) sitter skikkelig inni PSU? :p

edit:

har du skjekket ledningene på selve 'startknappen'?

edit: neste gang du starter opp kan du jo 'dytte' litt i kablene og se om det faller ut.

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar

virker veldig som om det er dårlig kontakt en eller annen plass. du sier du har skjekket alle kabler som har noe med powerup å gjøre(?).

mulig det er løst/eller en lignende feil på "socketen" som en av kontaktene skal nedi. lodding som har røket?

jeg bare leter i mørket, her. alt sitter som støpt?

dumt spm. du har skjekket at nettkabelen(strømkabelen) sitter skikkelig inni PSU? :p

edit:

har du skjekket ledningene på selve 'startknappen'?

edit: neste gang du starter opp kan du jo 'dytte' litt i kablene og se om det faller ut.

Hei!

Ja, alt som skal sitte, sitter fast. Er det jeg synes er så merkelig.

Ja, kontakt fra støpselet står sikkelig i pcen, er tatt ut og inn veldig veldig mange ganger=)

Skal prøve og "dytte" litt i kablene:)

Setter pris på svaret!

Lenke til kommentar

Ingen forskjell. kablene sitter fast.

Fått tips om at jeg kan prøve og ta pcen i sleep mode/standby så kanskje jeg får den på igjen neste gang jeg starter den værtfall.

Fremdeles ikke peiling på hva som er problemet altså, men antar strømforsyning eller lignende.

Mvh Raknesso

Lenke til kommentar

sleepmode/ventemodus virket ikke.

Nå er den bare helt dø, men når jeg tar på strømen lyser det fremdeles opp 2 steder på hovedkortet, ser også at nettverkskortet livner til. Hadde alt dette lyst opp vis det var noe galt med strømforsyningen?

Kan det være noe galt med strømforsyningen at den bare ikke gir så mange watt som den skal lenger?

Mvh Raknesso

Lenke til kommentar

Jeg har også et problem dataen min. Når jeg skal logge inn på dataen kommer denne beskjeden opp: ''Mislykket pålogging for User Profile Service-tjenesten.

Brukerprofilen kan ikke lastet inn.''

Jeg har kommet inn på sikkerhetsmodus, og har startet noen greier på Recovery Manager.

Har HP Pavilion dv5.

Hva bør jeg gjøre for å få logget inn?

Endret av M-Mathisen
Lenke til kommentar

M-Mathisen @ Lag din egen tråd istedet, mye enklere å få svar da.

Kan det være noe galt med strømforsyningen at den bare ikke gir så mange watt som den skal lenger?

Mvh Raknesso

Dette var det første som jeg hvertfall tenkte på. En PSU mister gradvis litt og litt av kraften helt til den kanskje ikke har nok kraft til å få startet pc'en.

Lenke til kommentar
M-Mathisen @ Lag din egen tråd istedet, mye enklere å få svar da.

Mvh Raknesso

Dette var det første som jeg hvertfall tenkte på. En PSU mister gradvis litt og litt av kraften helt til den kanskje ikke har nok kraft til å få startet pc'en.

Kan dette samtidig være et svar på hvorfor den har startet to ganger etter jeg fikk problemer med den? Et strømforsyningen ikke er helt dø, bare nesten? For eksempler i går fikk jeg den på rundt kl 18.00 og brukte den som valigt frem til 00.30 hadde ingen problemer når den først var kommet på, noe jeg synes var rart vis det først er problemer med strømforsyning/watt.

I tilfelle jeg må ha ny strømforsyning. Jeg har en 450 watt Antec, noen forslag til hvilken strømforsyning jeg eventuelt kan bytte denne ut med?

Mvh Raknesso

Endret av Raknesso
Lenke til kommentar

Syntes det også virket rart. Men det kan være at hvis du venter lenge nok så fylles kondensatorene opp og klarer dermed akkurat startstrømmen. Dette er dog rein gjetting fra min side.

Men neste gang du klarer å starte den opp så last ned OCCT og kjør en runde på maks, bare for å se om PSU faktisk klarer å gi pc'en nok effekt.

Lenke til kommentar

Jeg fikk start på pcen nå for 2 sekunder siden. La merke til at begge viftene på hovedkortet stoppet rett etter oppstart. Den minste viftene går nå, men den litt større midt på hovedkortet hakket litt rundt før den stoppet. Jeg leter bare rundt i mørket og håper at dette kan være til noe hjelp i forhold til å finne ut hva som er galt.

Finner OCCT vis jeg googler det antar jeg? Er ikke forkortelse for noe?

Mvh Raknesso

Nå går også den større viften midt på hovedkortet mitt rundt. Kanskje dette er vanlig?

Glemte nevne at viften jeg har for seg selv, altså ikke på noe kort(større en de to andre) startet med en gang og har gått siden.

Mvh Raknesso

Endret av Raknesso
Lenke til kommentar
Hmm, da er desverre jeg helt blank. Hvis du har mulighet til å teste med en annen strømforsyning så ville jeg gjort det.

støttes. vist det stemmer at den har 'mistet' efekt kan du jo prøve en oppstart uten skjermkortet(vist du har et på hovedkortet) eller om du har flere hardisker kan du trekke ut alle utenom OS-disken. eller andre ting som trekker mye strøm og kan kobles ut uten å hindre PC-en i å starte.

edit: du kan åpne PSU og se om du finner synlige feil. vist den er tett av støv kan det være så enkelt som at du blåser bort dette. eller kan det det? :dontgetit:

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...