Gjest Slettet+6132 Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 (endret) Jeg er nokk ikke den eneste som kunne tenkt meg å vinne topp premien på 92 mill i viking lotto ikveld. (Uansett hvor usansynlig det er). Jeg satt derimot å tenkte litt på hvilke ting en måtte være ops på hvis en plutselig skulle få en så stor formue. Eventuelt smarte valg for å ungå å bruke opp formuen og istede la formuen vokse. I tillegg: hvilke avgifter og skatter en må være ops på osv. I teorien vil en jo kunne leve et ganske godt liv på rentene en får fra banken. Intekter: Renter i banken = ca 3,7% (kapitalkonto hos storebrand) Skatter og avgifter: Skatt av Lotto premien = Skattefritt? Formueskatt = ligger vel på 0.7% per år Eiendomskatt = Ved kjøp av eiendom eller bil for lottomilionene (ligger på 0.6% i min kommune) Gebyr i bank = Er det prosent gebyr på innskudd i banker? (prosenter på en så høy sum kan fort bli dyrt) Gebyr på uttak i bank = noen har maks 12 gebyrfrie uttak i året , mens andre har fritt ( men 30 dagers varsel før uttak) Gaver = skal en gi gaver til noen så må de betale 6-10% i skatt for disse dersom gaven overskrider 470 000. Personen som gir gaven må også informere skattemyndigheten? Hvilken bank vil være mest gunstid å bruke? Er det noen andre gode råd, fornuftige valg, smarte løsninger eller andre ting en må passe på ? Hva hadde du gjort om du vant en så stor sum? Endret 20. mai 2009 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Jeg sluttet med Lotto for flere år siden. Du er nærmest garantert å tape halve innsatsen over tid. Men om jeg vant 92 mill ville jeg ha satt det meste i fond og solide aksjer, delt rundhåndet med barna mine og betalt mine skatter med glede. Alle andre enn Idar Vollvik ville ha kunnet leve et liv fritt for økonomiske bekymringer med et slikt beløp. Lenke til kommentar
jt1 Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Sett halvparten på høyrentekonto og halvparten med god spredning i gode fond. Lykke til! Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Da sparte jeg nok en gang penger på å ikke levere inn Lottokupong. Jeg får noen KOA aksjer for det dere brukte på Lotto. Og utbyttet blir ganske sikkert bedre. Lykke til videre med gamblingen Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Da sparte jeg nok en gang penger på å ikke levere inn Lottokupong. Jeg får noen KOA aksjer for det dere brukte på Lotto. Og utbyttet blir ganske sikkert bedre. Lykke til videre med gamblingen Samtidig så fikk ikke du en så spennende onsdagskveld som de som spilte gjorde! Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Da sparte jeg nok en gang penger på å ikke levere inn Lottokupong. Jeg får noen KOA aksjer for det dere brukte på Lotto. Og utbyttet blir ganske sikkert bedre. Lykke til videre med gamblingen Samtidig så fikk ikke du en så spennende onsdagskveld som de som spilte gjorde! Joda, for kona har ikke sluttet med Lotto. Jeg synes det er like spennende å se på børskursene som lottotall. Det er antakelig derfor jeg ikke lenger har tippekort. Lenke til kommentar
Nidaroo Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Men det sies jo at, spiller man ikke har man iallefall ingen sjans til å vinne. Men uansett, litt feil å si at det er aldri premie i sånne spill. For er jo som alltid noen som vinner. Så om det av tilfeldighet ble person nr 4 eller 42 i rekken. Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 For all del. Bare spill Lotto så lenge dere synes det er spennende. Men rent matematisk er sjansen for gevinst så liten at jeg ikke lenger leverer inn noen kupong. Hvis folk hadde brukt lottoinnsatsen sin på sparing i fond eller aksjer ville mange flere hatt mye penger. Men det er sikkert ikke like spennende for mange... Lenke til kommentar
Nidaroo Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Si meg, hvis man ikke bruker 40 kroner på lotto, hva ville det ellers gått til? Pengene forsvinner på noe tull uansett. Med mindre man er en gammel grabukk som gnir på pungesekken. Men når sant skal sies, så er jeg selv ikke noe stor spiller. Leverer inn en kupong i ny og ne, men det er det. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Leverer som regel en lotto på lørdag. Denne uka ble det viking lotto i stedet. Jeg har ingen faktisk tro på at jeg kommer til å vinne, men jeg syntes det er verdt 40kr å drømme litt når jeg tenker på muligheten Lenke til kommentar
Nidaroo Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Var faktisk en kompis som leverte inn en kupong, og jammen santen så vant han 3,4 millioner. Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Jeg bruker stadig penger på tull og fjas, men altså ikke på Lotto. Det kan vel sies at økonomien min for tiden er ganske god, og jeg kan stort sett kjøpe det jeg har lyst på. Så behovet for å drømme om storgevinsten er ikke så stor. Da jeg leverte inn min ukentlige kupong var økonomien dårligere enn den er nå. Det skulle ikke forundre meg om det er en viss sammenheng mellom folks økonomi og interessen for pengespill. Jeg tviler på at Røkke og Spetalen spiller Lotto. Lenke til kommentar
Nidaroo Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Nå kan man aldri få nok penger. Men Røkke han spiller sikkert ikke Lotto nei, men han spiller på andre ting. Røkke har ikke en skit i lommeboka. Men alt på bok. Men av noen faller det vel under samme tak. Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Det er sikkert riktig at man aldri får nok penger. Mine aksjer og fond har steget med omtrent 150.000 i verdi siste måned, og derfor påstår jeg at noen års sparing kan gi adskillig mer avkastning enn å gi bort halvparten av innsatsen slik man gjør i Lotto. Med mindre man ønsker å støtte gode formål er Lotto en dårlig investering. Og jeg er ingen riking, men tjener omtrent som gjennomsnittet. Fond og aksjer har gitt meg god avkastning over tid. Men det krever en viss tålmodighet, noe lottospillerne kanskje ikke har. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Så det du sier er... at du kan låne meg noen penger til en lottokupong? Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Så det du sier er... at du kan låne meg noen penger til en lottokupong? Kan du gi meg en god grunn til at jeg skulle gjøre det? Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Nei, det var bare en altfor åpenbar joke Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Men rent matematisk er sjansen for gevinst så liten at jeg ikke lenger leverer inn noen kupong. Det er nå 50-50 for å ta toppgevinsten. Enten vinner man eller så vinner man ikke! jada det var en statistikk spøk Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 "Lottery is a tax on people who are bad at maths".. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå