Gå til innhold

Vær så snill. Kan noen lage en liten farge guide for meg?

Anbefalte innlegg

Jeg sliter så med å få fine utskrifter...

Har et Canon G10 kamera, som jeg bare tar RAW-bilder med. Disse justerer jeg i Camera RAW og Photoshop. Jeg jobber da på en 46" Sony W2000 skjerm. Når jeg så skriver ut på min Canon IPIXMA 5200, blir resultatet noe helt annet enn det jeg ser på skjermen. Selv når jeg spesifiserer hvilket fotopapir jeg bruker, og velger best utskrift.

Tenkte først at jeg hadde tullet for mye med fargene. Så jeg tok bilde, med kameraet på nøytral, og bare justerte hvitbalansen i Camera RAW. Da ser det bra ut på skjermen, men alikevel blir det ikke bra på utskrift.

Så har jeg nå sakte begynt å skjønne at det kan være forskjellig fargeprofiler på alt jeg har av utstyr. Og akkurat nå er jeg litt forvirret... Hvordan bør jeg gå frem for å få alt utstyret mitt til å snakke samme språk? Dette er noe jeg aldri har vært borti, eller tenkt på før.

Håper noen kan hjelpe meg...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke om det kan være bare skjermen... Fikset ferdig et bilde, og printet ut fra photoshop. Dro så til en kjenning, og printet ut fra fotoshop der også... Stor forskjell på bildene. Fargene var "riktig" på den andre printeren...

Lenke til kommentar

Det er et ganske omfattende tema du spør. Det som er viktig er å få skjermen korrekt kalibrert, eller i hvert fall sånn passe riktig.

I tillegg må Photoshop settes opp riktig for printing, og det finnes masse om dette på nettet. Jeg googlet "set up photoshop for printing", men også søk på "workflow for photoshop" og "color management for Photoshop" vil gi masse kommentarer og veiledninger.

Å gi råd uten å se PCen/oppsettet ditt, eller i hvert fall få en detaljert beskrivelse av det vil bare bli gjetninger og kan like godt forverre som forbedre situasjonen. Forslår derfor at du finner en passende guide og ser om det hjelper, og eventuelt kommer tilbake med mer konkrete spørsmål.

Lenke til kommentar

@ Swahili...

Dette sakset jeg ut angående printing fra en side jeg googlet.

"Desktop inkjet printers from Epson, Canon, Hewlett Packard, et al may use CMYK or CcMmYK coloured inks but this doesn't make them CMYK printers. Occasionally you'll see this type of printer referred to as Non-Postscript printers. The reason I stress this point so much is that the device drivers supplied with these printers are not designed to print CMYK mode documents. So be warned, any attempt to produce a CMYK document directly from a desktop inkjet printer will result in disappointment."

Om dette stemmer, blir det ikke noe CMYK-printing på meg.

Lenke til kommentar
Det er et ganske omfattende tema du spør. Det som er viktig er å få skjermen korrekt kalibrert, eller i hvert fall sånn passe riktig.

I tillegg må Photoshop settes opp riktig for printing, og det finnes masse om dette på nettet. Jeg googlet "set up photoshop for printing", men også søk på "workflow for photoshop" og "color management for Photoshop" vil gi masse kommentarer og veiledninger.

Å gi råd uten å se PCen/oppsettet ditt, eller i hvert fall få en detaljert beskrivelse av det vil bare bli gjetninger og kan like godt forverre som forbedre situasjonen. Forslår derfor at du finner en passende guide og ser om det hjelper, og eventuelt kommer tilbake med mer konkrete spørsmål.

Ok.

Googlet litt nå. Og fant noe som kan se ut som en grei tutorial.

http://www.computer-darkroom.com/ps10_print/ps10_print_1.htm

Får teste ut dette når jeg kommer hjem. :O)

Lenke til kommentar
@ Swahili...

Dette sakset jeg ut angående printing fra en side jeg googlet.

"Desktop inkjet printers from Epson, Canon, Hewlett Packard, et al may use CMYK or CcMmYK coloured inks but this doesn't make them CMYK printers. Occasionally you'll see this type of printer referred to as Non-Postscript printers. The reason I stress this point so much is that the device drivers supplied with these printers are not designed to print CMYK mode documents. So be warned, any attempt to produce a CMYK document directly from a desktop inkjet printer will result in disappointment."

Om dette stemmer, blir det ikke noe CMYK-printing på meg.

Hmm, merkelig :ermm: Da jeg skiftet fra RGB til CMYK i photoshop ble plutselig bildene mye bedre, da jeg printet i RGB ble de mørke og uten særlige farger. Vet ikke om min printer (canon pixma IP 3000)er en CMYK printer, men for meg funket det ;)

Lenke til kommentar
Hmm, merkelig :ermm: Da jeg skiftet fra RGB til CMYK i photoshop ble plutselig bildene mye bedre, da jeg printet i RGB ble de mørke og uten særlige farger. Vet ikke om min printer (canon pixma IP 3000)er en CMYK printer, men for meg funket det ;)

Hei, har selv en Canon Pixma IP5200R.

Den har følgende fargepatroner: Cyan, Magenta, Yellow og blacK.

Ergo (kvasi)CMYK.

Tipper det er samme system på din.

Mvh,

Beej80

Endret av Beej80
Lenke til kommentar

For å finne ut hva slags printer du har er det vel bare å se på blekkpatronene, eller spesifikasjonene:

Ink Compatibility: BCI-3e black ink tank, BCI-6C cyan ink tank, BCI-6M magenta ink tank, BCI-6Y yellow ink tank

De fleste (alle?) blekkskrivere bruker CMY(K), og de som er spesielt rettet mot foto har gjerne flere farger for å utvide fargerommet printeren klarer og/eller gi bedre resultat på områder som det er vanskelig å få til perfekt med tre farger + svart.

Men hva printeren din faktisk bruker er i utgangspunktet ikke relevant. Blekkskrivere, i hvertfall de for hjemmebruk er beregnet på å få RGB-data som driveren konverterer. Og kjører du fargeprofiler på hele prosessen så er det det som skal sikre gode resultater.

Men det er viktig at rikige verdier settes overalt. Derfor anbefalte jeg i et tidligere innlegg å bruke en av beskrivelsene som allerede er laget for å forklare dette.

For eksempel når du skriver "Da jeg skiftet fra RGB til CMYK i photoshop" så er ikke det en entydig beskrivelse av hva du har gjort. Konverterte du bildet ditt fra sRBG/ARGB (eller en annen profil) til CMYK, og i såfall hvilken CMYK? Eller var det working space du byttet om på, eller endret du noe i print dialogen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...