Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp med Fotosyntesen og celleånding

Anbefalte innlegg

Hei, jeg går i 10 klasse. Og jeg vipper mellom 5er og 6er i naturfag. Jeg foreslo en at jeg kunne få en ekstraoppgave for at læreren min skulle ha en lettere jobb med å vippe meg opp til 6ern eller ned til 5ern. Jeg fikk i oppgave å holde en 10 min presentasjon om fotosyntesen og celleånding. Han sa at jeg burde gå i detaljer for å vise at jeg kunne oppnå en 6er. Jeg er i gang meg med jobbingen, men jag bare lurte på om noen her på forumet kunne gi meg noen tips? takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har noen tips til hva du bør ha med i presentasjonen

- Forklar hva begge to er (regner med at du hadde fjort det uansett, men men...)

- Ta med reaksjonsligning for begge, og sørg for all del for at indeksen eller koeffisienten er senket (det er det tallet som sier hvor mange det er av et atom i et molekyl, jeg husker aldri hvilken av de to det er.)

- Forklar sammenhegne mellom de to, altså at det er en motsatt reaksjon. Nevn at det er dette samspillet som gjør at mennesker og dyr kan leve på gjorden.

- Du bør kanskje også nevne at det ikke bare er regnskogen som sørger for oksygen, men også alger i havet.

Kommer ikke på noe mer akkurat nå, men skal skrive hvis jeg får noen lyse ideer.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Jeg har noen tips til hva du bør ha med i presentasjonen

- Forklar hva begge to er (regner med at du hadde fjort det uansett, men men...)

- Ta med reaksjonsligning for begge, og sørg for all del for at indeksen eller koeffisienten er senket (det er det tallet som sier hvor mange det er av et atom i et molekyl, jeg husker aldri hvilken av de to det er.)

- Forklar sammenhegne mellom de to, altså at det er en motsatt reaksjon. Nevn at det er dette samspillet som gjør at mennesker og dyr kan leve på gjorden.

- Du bør kanskje også nevne at det ikke bare er regnskogen som sørger for oksygen, men også alger i havet.

Kommer ikke på noe mer akkurat nå, men skal skrive hvis jeg får noen lyse ideer.

Lykke til!

Heisann og takk for et hjelpsomt svar! :) Det var et punkt jeg slet litt med xD "- Ta med reaksjonsligning for begge, og sørg for all del for at indeksen eller koeffisienten er senket (det er det tallet som sier hvor mange det er av et atom i et molekyl, jeg husker aldri hvilken av de to det er.)". Kan du utdype det litt? Det hørtes bra ut :)

Lenke til kommentar

Reaksjonsligningen for de to reaksjonene vil si hvilke stoffer som reagerer og hvilke stoffer som er resultantstoffer. I fotosyntesens tilfelle er vann og karbondioksid reagensstoffer og sukker og oksygen er resultantstoffer.

6CO2 + 6H2O + lysenergi → C6H12O6 + 6O2

Slik ser ligningen ut. De tallene som er senket sier noe om hvor mange atomer det er av det slaget i hvert molekyl, og tallene foran molekylene sier noe om hvor mange molekyler det er.

Lysenergi betyr at det er energien fra (sol)lyset som får reaksjonen til å skje. Denne kan eventuelt stå over pilen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...