Butthead Skrevet 4. mai 2003 Del Skrevet 4. mai 2003 Hvordan fungerer dette med oppstartsdisketter i XP ? Har laget en ghost-image-file med Norton Ghost og en tilhørende oppstartsdiskett. I følge veiledningen skal jeg så restarte maskinen med disketten for å sjekke at ghost-image-file virker. Men maskinen går rett inn i Windows som vanlig og stopper ikke i Dos eller kommer med andre meldinger. Jeg kan gå inn på filen med Explorer'n i Norten Ghost, så det er vel et tegn på at det virker, men.. Lagde så en oppstartsdiskett fra menyen i XP med samme resultat. Har også prøvd en oppstartsdiskett fra Win98 - samme med den. Ha jeg missforstått noe veldig her ?? Takknemlig for hjelp ! 8) Lenke til kommentar
Ahagmann2000 Skrevet 4. mai 2003 Del Skrevet 4. mai 2003 Lagde så en oppstartsdiskett fra menyen i XP med samme resultat. Du sier at du lagde en oppstartsdiskett til XP, det skal være 6 av dem, hvertfal hvis du bruker pro. http://www.microsoft.com/downloads/details...B7-4FED408EA73F (6 oppstartsdisketter for xp pro uten sp1) Hvis dette ikke hjalp vær litt mer spesefikk når det gjelder spørsmålet. (mer bootdisker: http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm ) Mvh Andreas Hagmann Lenke til kommentar
Fotoentusiasten Skrevet 4. mai 2003 Del Skrevet 4. mai 2003 Jeg synes det høres ut som om du må inn i Bios og stille på "Boot device" Sett maskina til å boote i fra disketten først. Og skal du få brukt fila du har laget i Ghost må du bruke disketten du lagde med ghost. XP boot disketter som du nevner her har ingenting med ghost og gjøre. Og som det blir sakt her...det er 6 disketter. Men hvorfor lager du ikke cd´n bootable i stedet for å være avhengig av en diskett. Dette kan du fint gjøre i Ghost. Lenke til kommentar
Butthead Skrevet 4. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2003 6 stykker ? :o Jeg har XP Home og dette er er fra hjelpefilen der : "Slik oppretter du en oppstartsdiskett for MS-DOS: Oppstartsdisketten for MS-DOS lar deg starte i MS-DOS. Sett en diskett i diskettstasjonen på datamaskinen. Åpne Min datamaskin, og velg deretter diskettstasjonen. På Fil-menyen peker du på navnet til diskettstasjonen og klikker Formater. Under Formateringsalternativer klikker du Gjør dette til en MS-DOS-oppstartsdiskett. Klikk Start. Viktig! Når du oppretter en oppstartsdiskett for MS-DOS, slettes all informasjon på disketten. Obs! Hvis du vil åpne Min datamaskin, klikker du Start, og deretter klikker du Min datamaskin. Oppstartsdisketten for MS-DOS lar bare systemet starte i en MS-DOS-ledetekst. Disketten inneholder ikke flere verktøy." Reagerte på at disketten ikke skulle inneholde noen flere verktøy - er vant til å bruke fdisk i win98 - men det er kanskje helt annerledes i XP. Men uansett så starter ikke systemet i noen MS-DOS-ledetekst. Og jeg fikk ingen meldinger om å forstsette med diskett 2 osv. Noen som har erfaring med oppstartsdisketten fra Norten Ghost 2003 i XP Home ? Lenke til kommentar
Butthead Skrevet 4. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2003 PS legger ikke ghost-fila på en cd, men på en egen hd. Lenke til kommentar
rabagast3 Skrevet 4. mai 2003 Del Skrevet 4. mai 2003 Jeg synes det høres ut som om du må inn i Bios og stille på "Boot device" Sett maskina til å boote i fra disketten først. . Er enig i det, trur du må inn i bios å stille inn dette. Lenke til kommentar
Fotoentusiasten Skrevet 4. mai 2003 Del Skrevet 4. mai 2003 Det du lager er ikke en XP oppstartsdiskett, men en oppstartsdiskett for å komm einn i DOS. Ghost disketten innholder programmet du trenger for å legge inn igjen bacup fila di! Men så lenge maskinen din ikke booter fra noen av diskettene må du sjekke dette med boot device. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 4. mai 2003 Del Skrevet 4. mai 2003 Du sier at du lagde en oppstartsdiskett til XP, det skal være 6 av dem, hvertfal hvis du bruker pro. Det er setup (installasjonsprogrammet) som trenger 6 disketter. Oppstartsdiskett er bare en. Lenke til kommentar
Butthead Skrevet 4. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2003 OK, etter litt forskning fant jeg frem til biosen. Skal jeg "enable" "boot up floppy seek". En amatør må spørre for å være helt sikker... Lenke til kommentar
Butthead Skrevet 4. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2003 Spesifisering : Hovedkortet heter ASUS A7V333 og valget "First boot device" kan jeg ikke finne i bios. Har tidligere sett det i tillegg til "Boot up floppy seek" og at man da har hatt det slik : Floppy på "First boot device" og Disable på "Boot up floppy seek". Men her finner jeg altså bare den siste. Er det noen med samme hovedkort som kan hjelpe med et sikkert svar ? Blir veldig takknemlig for hjelp ! Lenke til kommentar
arve19 Skrevet 4. mai 2003 Del Skrevet 4. mai 2003 Du skal inn på det området i bios'en som heter "Advanced BIOS Features" Der har du noen felter som heter "Fisrt Boot Device" "Second.........." "Third........" og"Boot Other Device" Du bruker piltastene og går ned til disse, trykker enter og velger den enheten du vil ha. Når du er ferdig lagrer du alt og avslutter. (Save and exit). Raskeste er å trykke F10. Hvis du er redd for at du har gjort noe galt, velger du bare å "Load Setup Default", men da må du gjøre alle innstillinger på nytt. Håper du klarer deg. Dersom du trenger mer hjelp så gi beskjed. Arve Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 4. mai 2003 Del Skrevet 4. mai 2003 Skal jeg "enable" "boot up floppy seek". Nei, det er vel bare for å detektere om floppy finnes, har ingenting med boot rekkefølge å gjøre. Lenke til kommentar
Butthead Skrevet 4. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2003 Du skal inn på det området i bios'en som heter "Advanced BIOS Features"Der har du noen felter som heter "Fisrt Boot Device" "Second.........." "Third........" og"Boot Other Device" Har du samme hovedkortet ? Kan ikke finne de valgene du viser til. Leter i manualen også men blir ikke mye klokere der heller. Lenke til kommentar
Butthead Skrevet 4. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2003 Kanskje moderator kan flytte dette temaet til Hovedkort, etc. ? Passer vel bedre der etterhvert. Og kanskje noen vet svaret også.... :wink: Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 4. mai 2003 Del Skrevet 4. mai 2003 tror det er litt misforståelse er her, boot disker for Ghost er noen egne som lages_I_Ghost programmet og har ingenting med Windows boot disker å gjøre. Windows XP boot disker brukes for å få igang maskinen, og man kan bruke pakken med 6 boot disker for å starte install av win xp samt starte recovery mode. håper at dette var til litt hjelp. Lenke til kommentar
Butthead Skrevet 4. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2003 Ja, men uansett hva slags oppstartsdisketter det er snakk om, så har jeg nå prøvd flere og maskinen vil ikke ta noen av dem. Ser ikke ut til at den sjekker om det er noen diskett der i det hele tatt. Og da er det vel fremdeles riktig av meg å lure på hvor det valget i bios befinner seg ? Eller ? Lenke til kommentar
jorank Skrevet 4. mai 2003 Del Skrevet 4. mai 2003 har du sjekket om diskettstasjonen din funker da? ellers ville jeg nok gått igjennom alle menyene i bios til du finner valgene for "bootdevice". skal vanligvis være på advanced setup. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 4. mai 2003 Del Skrevet 4. mai 2003 boot disker for Ghost er noen egne som lages_I_Ghost programmet og har ingenting med Windows boot disker å gjøre. Boot disker kan lages med Ghost, men det er ikke nødvendig (har aldri gjort det selv). Samme hvordan du booter, bare det er DOS. Har du ikke Award Bios på det Asus kortet? På min Award Bios står følgende på meny linja: Main - Advanced - Power - Boot - Exit. Og det er Boot menyen det er snakk om. Lenke til kommentar
arve19 Skrevet 4. mai 2003 Del Skrevet 4. mai 2003 Du skal inn på det området i bios'en som heter "Advanced BIOS Features"Der har du noen felter som heter "Fisrt Boot Device" "Second.........." "Third........" og"Boot Other Device" Har du samme hovedkortet ? Kan ikke finne de valgene du viser til. Leter i manualen også men blir ikke mye klokere der heller. Sorry feil hovedkort og feil maskin. Du skal gå inn på Boot, og på valga 1,2,3,4 setter du opp rekkefølgen. På den første velger du "Legacy Floppy", på den andre velger du f.eks Cd rom. Den tredje er f.eks Hdd. Valg fire "Other Boot Device" setter du til Disable med mindre du har SCSI el.l. Det spiller ingen rolle om Boot up Floppy Seek er Enabla eller ikke. Har kun med hastigheten på Post. Se side 78 og 79 i user's manual hvis du har den. Arve Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå