Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Spørsmål ang Leasing av bil?

Anbefalte innlegg

Har lurt litt på å lease en bil, men lurer på en ting!

Dersom jeg leaser en ny bil i 3 år, vil det da stå et lån på meg?

Eller vil det bare stå oppført at jeg har en månedlig utgift på x antal tusen!

Grunnen til at jeg lurer på dette er at jeg også har tenkt å kjøpe leilighet, og tenker det vil se dårlig ut med et lån på 400.000 på en bil!

Noen som skjønner hva jeg mener?? :blush:

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, du betaler bare mndsummen i og med du ikke eier bilen, dog skal du passe deg litt i og med leasing har endel feller, bilen må være tilnærmet 100% strøken når du leverer den inn igjen, hvis ikke blir det fryktelig dyrt og det samme kan det bli hvis du kjører lengre enn avtalt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Selv om det ikke står et lån på deg, må du ta høyde for den månedlige kostnaden når du (banken din) beregner hvor stort lån du kan ta opp.

Leasing 101:

Du leier en bil for en avtalt periode og en avtalt max km. Avtalen består av en bilpris, et forskuddsbeløp, en restverdi og en rente, som igjen gir månedsbeløpet ditt. La oss si du velger en bil til 220.000 med en gjenkjøpsverdi på 50% og forskuddsbeløp på 20000, og rente på 5%. Du betaler 20000 når du henter bilen. I løpet av de 3 årene du leaser, betaler du ned forskjellen mellom (bilpris-forskuddsbeløp) og restverdi, dvs 90.000. I tillegg betaler du rente for den til enhver tid gjenstående restverdi på bilen (som reduseres fra 200000 til 110000 i perioden), gjerne amortisert som et annuitetslån. Som nevnt over, får du lett trekk, gjerne stort trekk, for "skader" som er påført bilen ved normal bruk i perioden, og for overkjørte km. Du må selvsagt betale forsikring, service, vedlikehold, slitedeler og drivstoff i perioden, med mindre noe av dette er inkludert i tilbudet ditt.

Stort sett er det mest lønnsomt for de fleste av oss å kjøpe foran å lease.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Takk for utfyllende svar! Har nemlig fått et ganske ålreit tilbud: Fabrikkny Volvo V70 til 3600 i mnd

(dette er inklusiv moms!), ingen forskuddsinnskudd. 15000km i året, og service inkludert! Og etter 3 år kan jeg enten levere tilbake bilen, og betale evt for skader ol. eller kjøpe bilen for 260.000kr.

Så totalt blir det 129600 for 3 år pluss 260000= 389600!

Høres vel ut som et ålreit tilbud? :new_woot:

Lenke til kommentar
Takk for utfyllende svar! Har nemlig fått et ganske ålreit tilbud: Fabrikkny Volvo V70 til 3600 i mnd

(dette er inklusiv moms!), ingen forskuddsinnskudd. 15000km i året, og service inkludert! Og etter 3 år kan jeg enten levere tilbake bilen, og betale evt for skader ol. eller kjøpe bilen for 260.000kr.

Så totalt blir det 129600 for 3 år pluss 260000= 389600!

Høres vel ut som et ålreit tilbud? :new_woot:

Det høres ganske billig ut. Men husk at renten nå er veldig lav. Spør hva du må betale pr. mnd. hvis renten går opp 3-4 prosentpoeng i løpet av leasing-perioden.

Dessuten tipper jeg den leveres med en ganske svak 1,6 liter med 109HK. Kanskje litt lite i en såpass stor bil som V70 er?

Lenke til kommentar

Dette tilbudet gjelder en V70 momentum 2.0 Diesel!

Tenkte å oppgradere til en summum. ca 15000

Tilbudet er en kampanje hos frydenbø i bergen, men gjelder for så vidt ansatte og samarbeidspartnere! Skal i møte med selger i morgen, så får se hvordan det går!

Prøvekjørte den før helgen, og den var som en drøm å kjøre :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...