Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kunde stjal webdesign - åndsverkloven og mine rettigheter

hdata

Anbefalte innlegg

Du har listet dem i riktig rekkefølge.

1: Faktura m. inkassovarsel. (eller må man sende ut en purring først?) Betaler han ikke denne, sender du den til inkasso, evt, inkassovarsel først, hvis du må.

2: Betaler han den ikke, anmelder du ham samtidig som du sender saken til inkasso. Er han jævlig, er du jævlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Inkassoloven oppgir villkårene i forbindelse med inkasso og inkassovarsel. Undersøk denne nøye før du sender ut inkassovarsel(og faktura) slik at du vet du har ditt på det rene.

Eller bruk et inkassofirma som også gjør faktureringstjenester. Veldig mange tar hele greia for deg.

Lenke til kommentar

Når det gjelder faktura, så må først faktura sendes. 14 dager etter forfall kan purring sendes, 14 dager etter forfall på purring kan inkassovarsel sendes, og 14 dager etter forfall på varsel kan fakturaen sendes til inkasso der et annet firma tar seg av resten. Ihvertfall de rutinene vi har i firma mitt...

Politiet skal vel ikke blandes inn her, dette er ikke strafferett.

Sørg for å få det skriftlig at han bruker ditt design, og at han påstår at han har rett til å bruke det.

Jeg har fått det skriftlig iform av en e-post han sendte meg etter mitt besøk hos han, hvor han både nevner at han bruker mitt design, og at han vil fortsette å bruke det.

Ifølge § 1 i åndsverkloven har den som skaper et åndsverk, opphavsrett til verket. Så hvorfor dette ikke kan utvikle seg til en politisak, eller ihvertfall en sak for konfliktråd, skjønner jeg ikke. Om det blir straffesak eller ikke bryr meg ikke så veldig, vil bare dra han litt i ørene for å si det på den måten...

En potensiell kjøper kommer for å se på bilen din, du gir han nøklene for en prøvetur, og han stikker av med bilen. Lar du han bare beholde bilen...?

Endret av hdata
Lenke til kommentar
Jeg er rimelig sikker på at inkassovarsel og purring kan vøre samme brev. Ellers enig.

Mye mulig, skal sjekke opp i det...

Da er vi over på tyveri av fast eiendom, som er politiet sitt ansvarsområde. 'Tyveri' av åndsverk, er derimot en sak for det sivile rettssystemet. Du kan saksøke ham, men det er liten vits i å anmelde.

Vi får se hvordan det går med fakturaen. Planen min var å gå til politiet for å finne ut hva jeg kunne gjøre med det, antok da at de ville åpne en sak mot han og at jeg måtte signere en anmeldelse. Men blir det ingen respons på fakturaen blir det nok å gå rettens vei, tenkte konfliktrådet ville være et egnet sted til slike saker?

Lenke til kommentar
Vi får se hvordan det går med fakturaen. Planen min var å gå til politiet for å finne ut hva jeg kunne gjøre med det, antok da at de ville åpne en sak mot han og at jeg måtte signere en anmeldelse. Men blir det ingen respons på fakturaen blir det nok å gå rettens vei, tenkte konfliktrådet ville være et egnet sted til slike saker?

Ta kontakt med et inkassobyrå du. Der får du klare instruker hva du skal gjøre, og hvordan saken vil foreløpe videre.

Betalingsanmerkninger viser på kredittratinger av firma, og vil føre til følger for større kontrakter med større aktører. Derfor vil nok pipen få en helt annen lyd når inkassovarselet blir sendt. Inntil da slenger du bare tomme trussler.

Lenke til kommentar
Ta kontakt med et inkassobyrå du. Der får du klare instruker hva du skal gjøre, og hvordan saken vil foreløpe videre.

Betalingsanmerkninger viser på kredittratinger av firma, og vil føre til følger for større kontrakter med større aktører. Derfor vil nok pipen få en helt annen lyd når inkassovarselet blir sendt. Inntil da slenger du bare tomme trussler.

Sant nok... Har ihvertfall laget faktura, går i posten om en god time tenker jeg, avhengig av når postbudet kommer innom.

Kan ta en telefon til inkasso-firma vi har avtale med, men tror jeg må bare la fakturaen og inkasso-rutinene gå som vanlig. Altså så må jeg vente 14 dager etter forfall osv, tror kanskje jeg kan sende inkassovarsel sammen med første purring som en over her nevnte, kan sjekke det og.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ikke hørt noe fra vedkommende enda, sendt regning - som ikke er blitt betalt - så den har gått til inkassofirma som sender inkassovarsel og tar seg av en eventuell inkassosak.

Skal holde dere informert om hva som skjer :)

Lenke til kommentar
Ikke hørt noe fra vedkommende enda, sendt regning - som ikke er blitt betalt - så den har gått til inkassofirma som sender inkassovarsel og tar seg av en eventuell inkassosak.

Skal holde dere informert om hva som skjer :)

Men du har fått lovnad om at du ikke vil få renging fra inkasso-selskapet uansett om de får inn penger eller ikke?

Du kan vel sikkert gå til sivil sak om kunden ikke betaler for seg og.

Lenke til kommentar

Jeg forstår at folk ønsker å følge med på en tråd, men det blir mye rot om alle skal poste ting av typen "jeg vil følge med", Har derfor slettet endel av disse. Forumet har en funksjon der man kan legge tråder i favoritter. Jeg foreslår å bruke den til slike tråder.

AtW

Lenke til kommentar

Jeg kommer kanskje litt sent med det, men ... Det var snakk om hvordan bevise at fyren stjal nettdesignet, og da var det foreslått å ta et skjermbilde. En annen måte kan jo være å bruke "lagre nettside"-funksjonen som mange nettlesere har, da lagres nettsiden med bilder, javascript, CSS, osv lokalt, og da får man et mye fullere bilde av websidene som også er datert (da filene som lagres lokalt får dato), dog fortsatt uten server-side skripting.

Ellers ønsker jeg trådstarter lykke til videre med å kreve lønn for utført arbeid. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 måneder senere...

Litt seint kanskje dette, men har vært en lang prosess. Vært innom konfliktrådet med inkassofirma, og ble der "dømt" til å betale faktura, som var gått til inkasso, samt inkasso-salær (eller hva det heter..)

Jeg har fått pengene mine, og han bruker fortsatt designet jeg laget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...