hdata Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Det har seg slik at jeg driver eget firma, og lager blandt annet websider med tilhørende webdesign. Fikk henvendelse fra en potensiell kunde om å lage forslag til han, og det gjorde jeg. Lagde selv et design, sammen med en kollega, og publiserte det på min prosjekt-server, slik at han kunne gå inn å se på forslaget. Kunden virket positiv til forslaget og skulle komme tilbake til meg. Tilbakemeldingen ble at han hadde fått et bedre tilbud hos en konkurrent, og ville derfor velge dem fremfor meg, greit nok. Sjokket kom da jeg tok en tur inn på nettsiden hans, en drøy måned senere. Da var det designet JEG og mitt firma hadde laget som møtte meg. Hva er mine rettigheter? Dette er vel tyveri...? Har kikket en del på åndsverkloven, men kan ikke finne noe som jeg kan bruke mot han. Håper noen her kan forklare meg litt hvordan jeg kan gå frem i en slik sak, samt hvilke paragrafer osv jeg kan benytte meg av. Vil gjerne ha det svart på hvitt at han ikke hadde rett til å ta designet som jeg har laget. Har selvfølgelig bevis iform av work-logs, råfiler og tidstempel. Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 (endret) Det er absolutt ikke lov. Denne tror jeg er det meste. Lovdata.no § 1. Den som skaper et åndsverk, har opphavsrett til verket. Med åndsverk forståes i denne lov litterære, vitenskapelige eller kunstneriske verk av enhver art og uansett uttrykksmåte og uttrykksform, så som 1) skrifter av alle slag, 2) muntlige foredrag, 3) sceneverk, så vel dramatiske og musikkdramatiske som koreografiske verk og pantomimer, samt hørespill, 4) musikkverk, med eller uten tekst, 5) filmverk, 6) fotografiske verk, 7) malerier, tegninger, grafikk og lignende billedkunst, 8) skulptur av alle slag, 9) bygningskunst, så vel tegninger og modeller som selve byggverket, 10) billedvev og gjenstander av kunsthåndverk og kunstindustri, så vel forbildet som selve verket, 11) kart, samt tegninger og grafiske og plastiske avbildninger av vitenskapelig eller teknisk art, 12) datamaskinprogrammer, 13) oversettelser og bearbeidelser av verk som er nevnt foran. For fotografiske bilder som ikke er åndsverk gjelder § 43a. Endret ved lover 15 juni 1990 nr. 26, 23 juni 1995 nr. 37 - se dens II (i kraft 30 juni 1995 iflg. res. 23 juni 1995 nr. 572). Endret 20. mai 2009 av LaCrouX Lenke til kommentar
hdata Skrevet 20. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2009 Er lovdata.no jeg har vært inne og kikket på ja, har lest det du legger inn her... Webdesign som jeg/vi har laget vil da gå under "12) datamaskinprogrammer" ? Kanskje også "6) fotografiske verk" ? Lenke til kommentar
hdata Skrevet 20. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2009 Hvor god sak har jeg dersom jeg tar skrittet og anmelder? Hva er realistisk med tanke på straff, erstatning osv...? Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Hvor god sak har jeg dersom jeg tar skrittet og anmelder? Hva er realistisk med tanke på straff, erstatning osv...? Første steg bør kanskje være å konfrontere ham med saken, og forsøke å få til en minnelig løsning utenfor rettsapparatet? Lenke til kommentar
Touchdown Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Har hørt fra en som driver med foto at hvis han har kreditert deg så er det bare å sende en faktura for arbeidet, hvis ikke må han erstatte beløpet x 3. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Et tips er å aldri gi potensielle kunder det ferdige designet. Enn som intensjonen er god og at "opplevelsen" av designet blir bedre- Tar selv en skjerm dump som jeg deretter legger et vannmerke over, slik at vedkommende ikke kan stjele designet uten å betale for tjenestene. Det er mange frekkaser ute å går. Her har du heldigvis loven på din side. Om vedkommende ikke fjerner designet umiddelbart, så saksøk vedkommende. Lenke til kommentar
hdata Skrevet 20. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2009 Første steg bør kanskje være å konfrontere ham med saken, og forsøke å få til en minnelig løsning utenfor rettsapparatet? Absolutt! Men ville forhøre meg litt om dette først, har ikke vært borti denne typen frekkhet før... Planer om å ta kontakt med vedkommende til uken. Har hørt fra en som driver med foto at hvis han har kreditert deg så er det bare å sende en faktura for arbeidet, hvis ikke må han erstatte beløpet x 3. Er det en regel han har satt seg, eller er det myndighetene som har satt 'regelen'? Kanskje det han krever i erstatning...? Et tips er å aldri gi potensielle kunder det ferdige designet. Enn som intensjonen er god og at "opplevelsen" av designet blir bedre- Tar selv en skjerm dump som jeg deretter legger et vannmerke over, slik at vedkommende ikke kan stjele designet uten å betale for tjenestene. Det er mange frekkaser ute å går. Her har du heldigvis loven på din side. Om vedkommende ikke fjerner designet umiddelbart, så saksøk vedkommende. Definitivt noe jeg skal begynne og gjøre, ihvertfall med kunder jeg ikke kjenner til fra før. Lenke til kommentar
Touchdown Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Har hørt fra en som driver med foto at hvis han har kreditert deg så er det bare å sende en faktura for arbeidet, hvis ikke må han erstatte beløpet x 3. Er det en regel han har satt seg, eller er det myndighetene som har satt 'regelen'? Kanskje det han krever i erstatning...? Det var nok en regel fra lovverket hvis jeg forstod det riktig. Det var en diskusjon rundt kopibeskyttet materiale og åndeverksloven, hvor han da nevnte at hvis man var kreditert så var det bare å sende en faktura som de var nødt til å betale (eller sende det til inkasso hvis den ikke betales da loven er på din side), men hvis man ikke var kreditert kunne man kreve opp til tre ganger så stort beløp. Men som sagt, det er kun noe jeg har hørt. Ikke noe jeg kan gå 100% for. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Ta først skjermbilder eller sikre deg liknende dokumentasjon som dokumentasjon på at han benyter ditt design. Så sender du ganske enkelt ut en faktura med et passende beløp. (Det han hadde endt opp med å betale hvis han hadde kjøpt det fra deg.) Hei, Vi ser at du ar valgt å benytte deg av designet vi laget til deg, selv etter å ha avslått tilbudet om å kjøpe det. Vi fakturer deg dermed summen som var forespeilet, kr xxxxx,- Tatt i betraktning at dette er et klart brudd, ikke bare på vår tillitt, men også ifht. norske opphavsrett, er det et generøst tilbud om å løse saken i minnelighet. Da du allerede har benyttet deg av designet, mener vi at vårt krav mot deg er gyldig selv om du skulle velge å fjerne designet nå etter at du nå har blitt konfrontert med forholdene. Vi vil derfor opprettholde vårt krav mot deg selv om dette skjer. Beytalingsfrist .... Ved forsinket betaling påbeløper et purregebyr på kr 59,- Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Ønsker å følge med på denne da det er en problemstilling jeg selv er redd for. Ellers må jeg si at det å ta et skjermskudd og legge på et vannmerke ikke gjør det så mye vanskeligere. Om vedkommende man designet det for selv har litt peiling kan han selv lett slice designet og bruke det. Dessuten gir ikke et skjermskudd et rettferdig bilde av siden, da det ofte er ting som skjer. Menyer, mouse-overs, ting som utvides osv. Et veldig ekstremt eksempel kan være et skjermskudd av Facebook. Det er ikke akkurat rettferdig mtp alle mulighetene. Lenke til kommentar
hean Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Kjenner selv denne problemstilligen. En jeg kjenner er en norsk anerkjent fotograf og han bruker en tid på å google sine egne bilder og finner han dem brukt fra en sok ikke har betalt så sender han bare faktura og som oftest betaler de så lenge summen virker rettferdig. En kort melding der han viser til internettadressen til bildet han har funnet og at det må ha skjedd en "misforståelse" som han foreslår en enkel løsning til ved å betale vedlagt faktura. De som skjønner da at å IKKE betale fakturaen kan føre til strffeforfølgelse betaler med en gang. Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Det er et litt betent spørsmål dette for du påstår han har plagiert ditt designe men kan du bevise dette? Det er nettopp der problemet ligger, bevisføring. Du kan selvfølgelig vise til prosjektservern din med tidsstempel og hele pakken men det motparten da kan påstå er at dette er fabrikert. Det med å ta skjermdump med med vannmerke er en meget pen løsning på det og slik jeg ser det mer og mer nødvendig per i dag dessverre. Jeg ville konfontrert vedkommende først på dette, hadde det ikke fungert ville jeg konsultert med advokat om det er noe vits å dra dette gjennom et søksmål, jeg frykter dessverre at du ikke kommer gjennom med noe såfremst du med 100% sikkerhet kan bevise at det er ditt designe. Lenke til kommentar
hean Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Det er et litt betent spørsmål dette for du påstår han har plagiert ditt designe men kan du bevise dette? Håper selvsagt at han sendte designforslaget på mail. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Han sier han publiserte dem på sin prosjekt-server. Det å sende slikt over mail byr ofte på problemer, spesielt om det er noe server-scripting inne i bildet (selv om jeg vet det er design det prates om her). Når jeg har gjort det slikt har jeg passord-beskyttet det, og sendt passord+URL over mail. Men hvorfor skulle det ha noen betydning? Det er et litt betent spørsmål dette for du påstår han har plagiert ditt designe men kan du bevise dette? Det er nettopp der problemet ligger, bevisføring. Jeg synes ærlig talt ikke bevisføring er der problemet ligger, ihvertfall ikke før motparten påstår at han aldri laget designet først. Men designeren har nok en PSD-fil der alt ligger i layers og slikt. Men det igjen kan jo fabrikkeres. Det med å ta skjermdump med med vannmerke er en meget pen løsning på det og slik jeg ser det mer og mer nødvendig per i dag dessverre. Da kan jo motpartens argument være at han bare har tatt deres design og limt på et vannmerke i ettertid. Lenke til kommentar
hean Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Det å sende slikt over mail byr ofte på problemer, spesielt om det er noe server-scripting inne i bildet (selv om jeg vet det er design det prates om her) Vanskelig å sende ett bilde på mail? Men hvorfor skulle det ha noen betydning? Mange kontoer tar vare på sendte mail noe som burde fungere som dokumentasjon. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Jeg synes diskusjonen dras vekk fra det trådstarter spør om. Vanskelig å sende ett bilde på mail? Om du leser over skrev jeg hvorfor mail ikke alltid er godt nok. Dessuten skal det ikke ha noe å si, annet enn at det blir vanskeligere å bevise. Det at det ikke ble sendt via mail er ikke klanderverdig. Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Det som blir problemet er å bevise at designet eksisterte før han andre la ut sin side med samme design. Både mail, server og alt slikt kan påståes fra motparten at det er fabrikert i etterkant. Klart at de må da bevise sin påstand men slike påstander kan hagle frem og tilbake uten at man kommer noen vei med det. Det jeg vil si er beste løsningen før man sender over et slikt prosjekt er å ta skjermdump av selve designet og eventuelt sende bilde som rekomandert post til seg selv, deretter lagre dette, uåpnet, med stempel og hele pakken. Da har man et 100% sikkert bevis om man i etterkan skulle få slike ubehagelige saker. Et annet alternativ er å ta skjermdump med vannmerke og deretter laste det opp bildet på WGA West's server (koster vel 20$ for 5 års lagring). WGA West har lovlig lagring av slikt og de har ingen tilgang til det som blir lastet opp. Det som lagres er et tidsstempel som viser nøyaktig når dette ble lastet opp. Synd at man kanskje må gjøre slik, til tross for at man er beskyttet så snart en ide tar form. Men i dagens samfunn er man dessverre nødt å ta til disse tiltak for å beskytte det som man har laget. Lenke til kommentar
hdata Skrevet 24. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2009 Ser det har vært mye aktivitet her mens jeg har vært bortresit i helgen, men det er bra! Ser ut som det er flere som sitter i samme båt som meg, eller ihvertfall har spørsmål av diverse årsaker. Som jeg tidligere her har sagt, så skal jeg snakke med vedkommende som har stjelt mitt design imorgen, satser ihvertfall på at det går greit. Setter han seg på bakbeinet og nekter for det, så er det politiet neste. Jeg har da *.psd filer og andre filer som ble brukt i prosjektet, og alt dokumentert med når filen ble opprettet osv. Høyreklikk og egenskaper i Windows finner frem disse tingene. Når det gjelder spørsmål rundt prosjekt-serveren, er rutinene slik at forslaget lastes opp til serveren, brukernavn og passord sendes til kunden pr. e-post og kunden kan selv logge inn å se på designet i en uke, etter en uke (168 timer) blir hele mappen med designet til den enkelte kunden slettet, uavhengig om kunden aksepterte det eller ikke. Har laget flere design og alle prosjekter ligger i seperate arbeids-mapper, så hvorfor dette, sammen med vitne som har vært med på flere prosjekter, ikke skal holde dersom det eventuelt blir rettsak skjønner ikke jeg. Skal holde dere informert om hvordan saken går videre. Lenke til kommentar
hdata Skrevet 25. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2009 Tok idag kontakt med vedkommende som bruker designet jeg har laget, og kan ikke si det var så mye positiv respons. Når jeg spurte om han brukte designet jeg hadde laget på forespørsel fra han, fikk jeg dette til svar: "Ja, og jeg kan jo bruke det som jeg vil uten at du kan si noe på det". Nevnte også dette med å sende faktura på mitt arbeid, men fikk ikke noe spesielt bedre svar av den grunn... Så da sitter jeg igjen med 2 muligheter: 1. Faktura - som mest sannsynlig bare går til inkasso 2. Politi - som i værste fall havner i retten Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå