isaac elric Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 den kortfilmen var bare fantastisk. Lenke til kommentar
-Void- Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Livet er mye mer enn arbeid når du oppdager latskap. Med latskap vil du ha et rikere liv; Kan anbefales på det sterkeste. Lenke til kommentar
Gaardon Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 hva med vi som faktisk liker å arbeide? jeg gleder meg seriøst hvær dag jeg skal på jobb Lenke til kommentar
isaac elric Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 hva med vi som faktisk liker å arbeide? jeg gleder meg seriøst hvær dag jeg skal på jobb får jeg spørre hva slags jobb du har? Lenke til kommentar
safags Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 hva med vi som faktisk liker å arbeide? jeg gleder meg seriøst hvær dag jeg skal på jobb får jeg spørre hva slags jobb du har? Vedder på den her: Lenke til kommentar
Ceburger Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 (endret) Jeg har brukt mye tid i det siste på å filosofere om livet, framtiden og min rolle i dette. Det jeg har måtte konkludert med (om noe negativ), er at det jeg står foran de neste 50-60 årene kun er arbeid, slit og nedturer. Tiden som tenåring og friheten det medfører er forbi, og alt jeg står igjen med er ett stort savn. Dette er det jeg ser for meg i min framtid: -Universitet i noen år -Få seg en jobb, jobbe hardt for å oppnå høyere status -Skaffe seg lån på bil og hus. Leve resten av livet som gjeldsslave -Pensjonist tilværelse hvor jeg er gammel, grå og sliten. I korte trekk, ikke mye positive saker i den lille listen. Selv om det er en generalisering, kan jeg ikke noe for å føle at dette er litt på trynet. Verden er utforsket og det er fint lite igjen å gjøre. Del gjerne deres erfaringer/forventninger Vel kort og greit "thats life", mens alle andre levende organismer må sloss med nebb og klør for å overleve, så har vi ordnet oss på en litt annen måte. Ved å jobbe, så jobber du for å få penger , slik at du kan kjøpe ting du trenger for å leve. Et lite tips. Skaff deg en utdannelse du liker på universitetet. Om ikke jobben du får etterpå er direkte super-gøy, så kan den være interessant dersom du studerer et fagfelt du liker, og muligens bra betalt. Jeg personlig har et helt annet syn på arbeidslivet, jeg syntes at livet mitt først gir mening når jeg gjør noe fornuftig. De 50-60 årene med arbeid og slit er ditt bidrag til å bygge og velikeholde samfunnet dine barn og dine medborgere skal arve etter deg, dersom ikke det er ett edelt mål så vet ikke jeg. Endret 26. mai 2009 av Ceburger Lenke til kommentar
-Void- Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Man kan da kombinere det å være lat med det å arbeide. Lenke til kommentar
isaac elric Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 forresten, noen som har lest bob blacks essay the abolition of work ? Lenke til kommentar
cs_ Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 (endret) jeg gleder meg seriøst hvær dag jeg skal på jobb Jeg mener dette er noe av det viktigste. Arbeid tar opp en så stor del av livet at jeg ikke kan forestille meg å jobbe med noe jeg ville mislikt. Derfor er det bokstavelig talt livsviktig å utdanne seg for det yrket/feltet man virkelig interesserer seg for, ikke bare det som tjener mest penger. Jeg studerer foreløpig så jeg er ikke helt der enda, men kommer ikke til å stoppe før jeg er i mål. Tråden her viser åpenbart at det er ulike synspunkter på livet. Det er ikke noe fasitsvar og du burde derfor ikke spørre noen andre enn deg selv. Jeg finner det logisk at livet omhandler å oppnå så mye lykke som mulig, og for å gjøre dette er det mange ønsker og mål som må oppnås. Jeg er enig det RWS nevner, å lære nye ting og få bedre kunnskap er viktig for livskvaliteten. Relaterte lenker: http://en.wikipedia.org/wiki/Psychological_egoism http://en.wikipedia.org/wiki/Hedonism http://no.wikipedia.org/wiki/Eskapisme Endret 28. mai 2009 av Syvertsen Lenke til kommentar
isaac elric Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 tja, hva om man er ung og dum (som meg) og ikke har peil på hva slags utdanning eller jobb man kunne tenke seg? Lenke til kommentar
Ceburger Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 (endret) tja, hva om man er ung og dum (som meg) og ikke har peil på hva slags utdanning eller jobb man kunne tenke seg? Les bøker, magasiner og artikler om forskjellige ting. Man blir ikke interessert i noe uten å vite noe om det. Nesten alle universiteter, høyskoler og annen høyere utdanning reklamerer for studiene sine. Ta med noen brosjyrer hjem og les om det, virker det interessant, så les noen litt dypere artikkler elle bøker om fagfeltet. Les magasiner om forsjellige ting, f eks populærvitenskaplige magasiner er ikke skrevet på nivå for rakettforskere, men på et nivå for folk flest. Det er skrevet slik at det er mulig å forstå men også slik at det kan vekke interesse. Det er litt vanskelig for meg å gi råd i denne saken siden jeg stort sett hele mitt liv har hatt klare interesser og ambisjoner, men husker at jeg leste en god del populærvitenskap i barndommen, dette var sikkert en av årsakene til at jeg ble så interessert i vitenskap. Endret 29. mai 2009 av Ceburger Lenke til kommentar
Gaardon Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 jeg jobber som energimontør. det er jo da fysisk arbeid men veldig morsomt og gir deg nye utfordringer omtrent hver dag. passer godt for meg iallefall. Lenke til kommentar
Henning- Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 (endret) jeg jobber som energimontør. det er jo da fysisk arbeid men veldig morsomt og gir deg nye utfordringer omtrent hver dag. passer godt for meg iallefall. +1 ^^ Men kan ikke ærlig innrømme at jeg gleder meg HVER dag .. Driver om dagen og ser på hus, som da vil bli vårt første huskjøp, noe meg mener er viktig for meg her i livet, siden jeg har tenkt og bo der i MANGE år framover.. dette er spennende! Endret 13. oktober 2009 av Henning- Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Jeg kunne tenkt meg noe ala teknokrati, hvor alle jobber er tatt over av maskiner så langt det er mulig. Så kunne vi brukt tida til helt andre ting. Penger hadde forsvunnet, forsikringsselskaper, banker... Alt som gjør dagligliv til et "helvete". (det er ikke så ille egentlig, jeg skal ikke klage på hvordan jeg har det, men en torn i poten helt klart) Lenke til kommentar
Antitheist Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 Tror mennesker trenger noe som plager seg^^ Om livet ikke hadde inkludert arbeid hadde vi hadt samme Stress/problem bare erstattet jobb med enklere jobb. Heldigvis blir det som regel bedre (om man ikke tar Aldring i betraktning) etterhvert som årene går i arbeidslivet: En person født i en tid da de måtte bruke spader for å lage grøfter vil syntest Arbeidet ble lettere når gravemaskin ble en standard måte å gjøre det på. Om man er oppvokst med gravemaskinen har man kanskje hørt om spaden men har som regel ingen relevante referansepunkter og må derfor ha det litt slitsom frem til neste fremskritt kommer^^ dette sklir litt ut... Ja! Alt er arbeid! I den forstand på at du bruker energi på alt =D Om man ikke liker å gå på jobb er det kanskje lurt å enten finne seg en ny jobb eller prøve å overbevise seg selv om at man liker utfordringene og de sære scenarioene når man må stå opp å være en plass man ikke ville valgt om man kunne velge. Lenke til kommentar
mgj Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 Friheten er forbi? Følte vel heller at den ble markert ved siste dag på videregående. Det jeg vil ta tak i er likevel en forutsetning du la til grunn. - Verden er utforsket. For det første stemmer det ikke, og for det andre er det heller ikke riktig. Hvis du fortsatt insisterer på at den er det så har vi jo andre verdener hvor lite er kjent. Filosofisk kosmologi er forresten spennende! Lenke til kommentar
H80 Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 Jeg kunne tenkt meg noe ala teknokrati, hvor alle jobber er tatt over av maskiner så langt det er mulig. Vi er jo allerede på vei dit. Det er ikke mye manuelt arbeid igjen i samfunnet hvis man sammenligner det med hvordan jordbruk, gruvedrift og industri ble drevet i det 19. århundre. Det er forøvrig ikke dette som kalles teknokrati. Teknokrati er en ide om en styreform hvor de som styrer er eksperter innen sitt felt (ingeniører, leger, økonomer og så videre) og hvor makten fordeles etter hvor dyktige folk er, i stedet for gjennom valg. I en slik regjering ville helseministeren vært en dyktig lege, og samferdselsministeren ville vært logistikkingeniør og forsker på samferdsel. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Jeg vet, men det er ikke like relevant for tråden Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 Cluet er strengt tatt å finne seg en jobb man liker. Hvorfor ser du på huslånet som noe negativt? Det er det som gir deg et hus. Det samme gjelder billånet. Det samme gjelder studielånet. Det er nødvendige onder i vårt beskjedne liv. Har du en jobb som interesserer deg, blir hverdagen din meningsfull. Er den i tilegg utfordrende og stimulerende, så har du faen meg ordnet deg. Slik er det. Tenk hvor spennende livene våre er nå! Verden går stadig fremover. Jeg gleder meg til å se hvordan det er om ti år, femten, tyve etc. Alle de rare tingene vi skal få se, oppleve og gjøre. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 Arbeid er definitivt viktig ja. Jeg datt ut av grunn skolen med elendige karakterer. Ikke fordi jeg var dum, men fordi jeg holdt på å kjede rumpa av meg og hadde derfor en del jobber jeg vil kalle nobrainers, som vil si at jeg ikke brukte hodet i det hele tatt!! Jeg ble dritt lai av dette temmelig fort og skiftet derfor en del jobber innad i NSB til jeg i en alder av 26 gikk elektro grunnkurs og gikk ut derfra med bare seksere og en femmer (i norsk) og derfra videre til fagbrev som tog elektrikker.... Jeg jobbet som feilsøker på tog og det er en meget krevende og morsom og lærerik jobb, men etter tretten år hadde jeg fått nok av ansvars pulverisering og totalt blåste sjefer og sluttet... I dag jobber jeg som prosjekt ingeniør der vi stor sett tester prototyper og finner svakheter og forbedrings punkter, en mega fin jobb som passer meg utmerket! Så jobb har enormt mye å si og jeg angrer på at jeg ikke fulgte med på skolen den gangen jeg gikk der, for jeg kunne fått meget bra karakterer og sluppet "nobrain" jobbene i mellom, som på toppen er dårlig betalt også... Så FØLG med på skolen er mitt råd og ta en skikkelig utdannesle. Det lønner seg på flere måter enn penger, da langt flere tilbud er åpne for den som har gode karakterer... Hva du fyller resten av tiden med er jo opp til hver enkelt, men det er viktig å leve selv om en har unger, hus og bil.... og lån... Noen bor seg rett og slett ihjel ved å ha så store huslån at de ikke har råd til annet... og det blir jo bare dumt, for å flotte seg med et dyrt hus er en kortvarig glede... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå