Gå til innhold

Livet er kun arbeid?

Gjest Guest_zomg_*

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_zomg_*

Jeg har brukt mye tid i det siste på å filosofere om livet, framtiden og min rolle i dette.

Det jeg har måtte konkludert med (om noe negativ), er at det jeg står foran de neste 50-60 årene kun er arbeid, slit og nedturer. Tiden som tenåring og friheten det medfører er forbi, og alt jeg står igjen med er ett stort savn.

Dette er det jeg ser for meg i min framtid:

-Universitet i noen år

-Få seg en jobb, jobbe hardt for å oppnå høyere status

-Skaffe seg lån på bil og hus. Leve resten av livet som gjeldsslave

-Pensjonist tilværelse hvor jeg er gammel, grå og sliten.

I korte trekk, ikke mye positive saker i den lille listen. Selv om det er en generalisering, kan jeg ikke noe for å føle at dette er litt på trynet. Verden er utforsket og det er fint lite igjen å gjøre.

Del gjerne deres erfaringer/forventninger :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, du har utelatt gleden å dele denne tiden med noen, se dine egne barn vokse opp, bli elsket, elske.

Og jeg skal love deg du har det nokså gøy gjennom universitetet og tidlig i jobb livet. Pluss at nye erfaringer kan ofte være en glede i seg selv. Det er hva du gjør det til.

Lenke til kommentar

Om du får deg en kone som du elsker og får gode minner sammen med vil ikke livet bli så kjedelig og tungt.

Og for de fleste er livet litt kjedelig, men det kommer lyspunkter av og til. Det er dette livet handler om i mine øyne.:)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Spid3r har helt rett. Til å være 14 er han 'voksen' haha.

Jeg har et tips å komme med. Sørg for å bosette deg et sted du liker og vet du vil trives resten av livet, hvor du har tilgang på fritidsaktiveteter og gjerne fjell / natur innen kort rekkevidde.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Livet blir akkurat det du gjør det til selv. Om du ser for deg at det blir kjedelig og grått og går inn i det med den innstillingen blir det slik. Det behøver absolutt ikke bli det. Det ligger tusen uante muligheter foran alle, uansett om man er 14, 20, 30 eller 60. Man må bare tørre å gripe mulighetene og dermed forme livet til noe spennende og gledesfylt som du trives med.

Tørre å ta sjanser, gjøre ting man dypt inne egentlig ha lyst til og være god og snill med de rundt deg, og livet ditt vil bli fantastisk uansett livsituasjon og alder.

Din egen innstilling til ting, avgjør hvordan du opplever livet og dets hendelser.

Lenke til kommentar

Tror nok du bør snu litt om på fokuset. Livet handler ikke om billån og arbeidsslit, men de sanseinntrykk og erfaringer du gjør deg, og måten du husker disse på. Har du en negativ holdning i utgangspunktet, vil inntrykkene dine oppleves som negativt, og da sitter du igjen med et negativt bilde på det meste. Billån og arbeid er en del av virkeligheten, og bør ikke sette en stopper for at du skal kunne glede deg over livet. Blir feil å si at livet er ferdig utforsket, når du ikke en gang har hatt kone og barn. Som voksen (ferdig med utdanning) har du nok av fritid å fylle med glede, enten i form av hobbyer, trening, se ungene dine vokse opp +++.

Er selv i samme livssituasjon som deg (fersk student), og jeg må si jeg gleder meg over dagene nå, og gleder meg til dagene framover, selv om skolen er mye slit og hardt arbeid. Utvikling er å leve. Gleder i hverdagen er å leve. Hobbyer er å leve.

Lenke til kommentar

tja.. det er kanskje hardt arbeid fra 8 til 16 e.l. men tenk på tiden mellom 16 og 8 ;) den skal nytes, og etter hvert som man tjener seg opp litt formue, kan disse pengene gå til nettopp å nyte tiden man ikke er på jobb ^^

Lenke til kommentar

Jeg lurer bare på en ting jeg... Husker du den dagen du begynnte på barne\ungdomsskole\vgs\universitetet? Husker du hvor fort det var overstått? Synes det føles som jeg begynnte på ungdomsskolen i forrige uke jeg, selv om det begynner å bli lenge siden. Jeg lurer på om det blir sånn når jeg er gammel og, blir hele livet mitt liksom bare et "svipp"? Har jeg da lyst å bruke dette korte "svippet" mitt på jobb og utdanning?

Lenke til kommentar

målet mitt er å samle så mange gode minner og opplevelser som mulig. når jeg ligger på dødsleiet så vil jeg vite at jeg har levd det nærmeste jeg klarte å komme et fullkomment liv. slik det ser ut nå, så er jeg redd for at mye av tida mi kommer til å gå til jobb. det eneste håpet jeg har er at jeg finner en jobb jeg virkelig trives i. når man investerer seg selv i noe man er lidenskapelig interessert i så tror jeg nok ikke man opplever det som vanlig arbeid.

Lenke til kommentar

Ikke glem å lære nye deg nye ting! Kjempeviktig! Selv er jeg snart femti og jeg har lært meg å programmere i visual basic, animere i 3D Studio max og tegne duppeditter med solidworks.... og demontere, forsterke og sette sammen igjen automatiske gir kasser og alt dette bare i det siste ti året! Trenger jeg dette? Nope, jeg gjør ikke det, men jeg finner det enormt gøy å lære meg nye ting, så jeg anbefaler deg å gjøre det, selv om du strengt tatt ikke trenger det...

Og gled deg over de små øyeblikkene i livet. Livet kommer aldri igjen og hvis du hele tiden maser rundt og leter etter de store tingene å glede deg over går på en måte livet ditt forbi deg... Så ikke glem å glede deg over de små tingene i livet.

Og ikke vær pysete! Det er bedre å angre på noe du har gjort enn å engre på at du aldri fikk gjort det (innen rimelighetens grenser såklart...) Som sagt, du lever bare en gang og sløser du vekk den sjansen kommer den aldri tilbake...

Livet er akkurat så herlig som du lager det selv! For tenk om du hadde bodd i et eller annet diktatur der du og dine meninger hadde vært undertrykket, forfulgt og arbeidet besto i et blodslit fra tidlig morgen til sent på kveld.... Nei, det er nok bare å glede seg over at en er så heldig å få lov til å bo her i dette landet som et fritt menneske som kan si, tenke og gjøre så og si hva pokker du vil! Alt for mange ser ut til å glemme det faktumet i sin iver etter å finne meningen med livet..

:D

Den som gir seg har tapt :)

Lenke til kommentar
Og ikke vær pysete! Det er bedre å angre på noe du har gjort enn å engre på at du aldri fikk gjort det (innen rimelighetens grenser såklart...) Som sagt, du lever bare en gang og sløser du vekk den sjansen kommer den aldri tilbake...

Haha, frasen "lettere sagt en gjort" ble funnet opp som svar på nettop dette, uten tvil :p

Lenke til kommentar

Haha, frasen "lettere sagt en gjort" ble funnet opp som svar på nettop dette, uten tvil :p

Vet... :)

Alt handler egentlig om å være ærlig mot seg selv...... Det er beinhardt å måtte innse at det ikke var "dem" det var noe feil med, men "meg" skal jeg si deg og det krever sin "mann" å ikke være pysete......

Og det er langt langt lettere sagt enn gjort ja... :)

Lenke til kommentar

Det er jo ingen som tviler deg til å leve et a4-liv med bil, barn, hus, båt og ferie på malorca.

Istedenfor kan du jo spare penger og kjøpe deg en falleferdig rønne på landet og trekke deg tilbake fra samfunnet og livnære deg på fisk og potet om du vil det.

Eller en mellomting: Å ikke ta opp noen lån i det hele tatt. Ha en billig hybel og arbeide halve året og reise på ferie andre halvdelen av året.

Endret av Timeo
Lenke til kommentar

Ta backup planen min. Jobb noen år, og reis jorda rundt (haiking, tog etc) lev enkelt og ligg resten av livet på en strand i Thailand. Ærlig talt høres dette morsomt ut i kanskje 10år.

Så er du 30, og savner en kone, barn og et fast arbeid.

Livet er ikke bare morsomt. Men som regel hvis man jobber hardt, så får man igjen for det.

Lenke til kommentar

Noe som er bra med å bli eldre er at man får mer respekt av andre. Man er ikke helt grønn lenger på en måte. Og selv om man ikke får respekt av alle frekke tenåringer, øker iallfall den personlige livserfaringen.

Langt om lenge venter alderdommen (dersom du er heldig og lever så lenge). Et råd: Ikke les en helselære-bok om plager i alderdommen. Det er ikke oppmuntrende. :hm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...