Gå til innhold

GET - ping svar tid svinger...påvirker surfing ?


Anbefalte innlegg

Jeg har nylig fått installert Get bredbånd (fra Ventelo), og lurer litt på ping-tid (ms)..

 

Ventelo:

tptest.se viser: 6.4 Mbit ned og 0,45 Mbit opp

Ping gjennomsnitt STABILT rundt 10-11ms

 

GET:

tptest.se viser: 17.4 Mbit ned og 3.4 Mbit opp..

Jeg tok en ping statistikk på 17.mai - regned med at det var MINST mulig nett-trafikk da.

Resultatet er vedlagt.

 

Når det gjelder Download og Upload har jeg altså fått en mye "heftigere linje" ;)

 

MEN, det jeg lurer på er ping-svar tid - og hvor mye dette påvirker "surfingen".

 

1.

Synes egentlig når jeg hadde Ventelo at det gikk raskere å surfe osv..

 

2.

Eks, så gjorde jeg tracet vg.no fra min maskin, og da henger den en stund før den første linja kommer opp;

C:\>tracert vg.no

 

Tracing route to vg.no [195.139.129.130]

over a maximum of 30 hops:

 

1 9 ms 5 ms 10 ms 10.234.0.1

2 7 ms 6 ms 7 ms cm-84.208.4.125.getinternet.no [84.208.4.125]

3 8 ms 9 ms 5 ms cm-84.208.26.6.getinternet.no [84.208.26.6]

4 8 ms 7 ms 7 ms xe-5-2-0.br1.xa19.no.catchbone.net [193.156.90.3

]

5 7 ms 5 ms 5 ms v4094.rs1.m323.no.catchbone.net [193.75.1.162]

6 5 ms 7 ms 6 ms 195.139.129.123

7 7 ms 9 ms 5 ms www.vg.no [195.139.129.130]

 

Trace complete.

 

- ser dette greit ut ?

x_fping_vg_no_17mai.txt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

dette får jeg med get

 

C:\>tracert vg.no

 

Tracing route to vg.no [195.139.129.130]

over a maximum of 30 hops:

 

1 <1 ms <1 ms <1 ms 192.168.245.1

2 <1 ms <1 ms <1 ms cm-84.215.240.1.getinternet.no [84.215.240.1]

3 <1 ms <1 ms <1 ms cm-84.208.26.50.getinternet.no [84.208.26.50]

4 <1 ms <1 ms <1 ms cm-84.208.26.6.getinternet.no [84.208.26.6]

5 1 ms 1 ms 1 ms xe-5-2-0.br1.xa19.no.catchbone.net [193.156.90.3]

6 1 ms 1 ms 1 ms v4094.rs1.m323.no.catchbone.net [193.75.1.162]

7 1 ms 1 ms 1 ms 195.139.129.123

8 1 ms 1 ms 2 ms www.vg.no [195.139.129.130]

 

Trace complete.

 

C:\>

Lenke til kommentar

Problemet er at det virker som linja "spretter opp og ned" i respons.

 

Plutselig får jeg ikke opp websider, og det tar lang tid...

Jeg prøver da samtidig å ping'e vg.no og får ikke svar.

 

Arg, sukk... hva er dette?? Med Ventelo hadde jeg "dønn stabil" linje og ingen slike yo-yo problemer :-/

 

Problemet mitt er jo å bevise for GET at det må være noe som påvirker linja ett eller annet sted, siden linja oppfører seg slik. - men hvordan ?

 

Er det slik at jeg deler "kabel" med alle i gata oppover, og om noen sitter å torrenter så vil dette påvirke meg ?

Lenke til kommentar

Kan være en støykilde på segmentet du er tilknyttet - får du f.eks. svar på ping i det hele tatt når du er "nede" eller er det variabelt?

 

Feil av denne sorten kan oppstå grunnet problemer lokalt hos deg, forsterkeren i huset, kabelen fra huset og ut, kabel eller forsterkere i området der du bor - hvordan er kabelmodemet tilkoblet veggkontakten? Med/uten splitter, og hvilken variant? Kontaktene på kabelmodem og splitter må være skrudd godt til, og ikke sitte løst.

 

Har du Digital-TV eller andre tjenester, og har du problemer med disse samtidig som du har problemer med internett-aksessen?

 

 

 

dette får jeg med get

 

C:\>tracert vg.no

 

Tracing route to vg.no [195.139.129.130]

over a maximum of 30 hops:

 

1 <1 ms <1 ms <1 ms 192.168.245.1

2 <1 ms <1 ms <1 ms cm-84.215.240.1.getinternet.no [84.215.240.1]

3 <1 ms <1 ms <1 ms cm-84.208.26.50.getinternet.no [84.208.26.50]

4 <1 ms <1 ms <1 ms cm-84.208.26.6.getinternet.no [84.208.26.6]

5 1 ms 1 ms 1 ms xe-5-2-0.br1.xa19.no.catchbone.net [193.156.90.3]

6 1 ms 1 ms 1 ms v4094.rs1.m323.no.catchbone.net [193.75.1.162]

7 1 ms 1 ms 1 ms 195.139.129.123

8 1 ms 1 ms 2 ms www.vg.no [195.139.129.130]

 

Trace complete.

 

C:\>

 

Ojsann! Dette ser jo mer ut som en fiberforbindelse - hva slags kabelmodem/abonnement er det du bruker egentlig? Tester du EuroDOCSIS 3.0-utstyr eller lignende? I så fall er det jo lovende.... :!:

Lenke til kommentar
vi har fiber til boretslaget og cat5 inn til vær lelighet ( ethernet )

 

ingen modem kun en plugg i veggen som går ut til en switsh

 

min linje er 26/4mbps

 

Aha - takk - det forklarer den utmerkede rundetiden :)

 

Interessant - så Get leverer internettaksess over fiber noen steder - det er faktisk nytt for meg - er det i et område hvor selve transportnettet tilhører et eller annet kraftselskap (Eidsiva?)

 

Eller snakker vi om Multinett igjen nå? :)

Endret av leftbrain
Lenke til kommentar

vi hadde smartcall.no før som la opp lokalt nett med 100mbps internt nett + internet men get kjøpte opp dem så di bruker det samme nette som dem la opp. så get eier fiber til boretslaget og boretslaget eier det som er av fiber til switsher som det sitter 1 stk i vær oppgang

Lenke til kommentar
vi hadde smartcall.no før som la opp lokalt nett med 100mbps internt nett + internet men get kjøpte opp dem så di bruker det samme nette som dem la opp. så get eier fiber til boretslaget og boretslaget eier det som er av fiber til switsher som det sitter 1 stk i vær oppgang

 

Takker - bra de får erfaring i å tilby produktene på den måten da, så kan de jo tilby Intenett-aksess og Digital-TV på "åpne nett" og privateide Ethernet som dukker opp her og der :)

 

Har dere TV fra Get via IP-PVR også da?

 

Tvinges kabeloperatørene til å åpne sine HFC-nett, bør jo også de store fibernettene og aksessnettene åpnes. Da får vi kanskje en situasjon hvor Get, CD, Lyse og NextGenTel og andre ISPer er til stede på en "ISP-Exchange"? :)

Lenke til kommentar

ssaeth; ethernet kontakt direkte mot swith som er koblet med fiber tråder til Get, hehe.. det er jo i nesten i praksis som å sitte i Get sine lokaler ;)

 

 

leftbrain; bra spørsmål..

jeg har prøvd å koble modemet direkte på den kabelen som kommer inn i huset, altså uten noen andre kontakter på.. (uten den lille fordeleren også).. men jeg får da ping 1ms raskere respons.

 

Så routeren og switchen jeg har delayer tydeligvis litt.. men disse har ikke gjort at jeg har fått varierende ping hastigheter før med ventelo. Så ping hastighet som går opp og ned er Get nettet som produserer..

 

Slik det er koblet nå er via en 5 stjerne kontakt. Altså 1 kabel inn og 4 kabler rundt i huset.. 1 av disse går til bredbåndskontakten. Har koblet direkte fra kontakten og inn i modemet, uten denne "lille splitteren".

 

Jeg har bare skrudd de til for hånd, og ikke med tang.. (merket at han installatøren brukte tang) så da burde jeg prøve dette! ;)

Lenke til kommentar

etter det jeg har lest ( vet ikke om det stemmer ) så går ikke fiberen ut til get huset. den går til et sted på sandaker i oslo. get ligger på tåsen og vg's server ligger i huse der get holder til

 

så noe hindringer er det jo .... men ja ting går tydligvis bedre her en hvor du bor

Lenke til kommentar
etter det jeg har lest ( vet ikke om det stemmer ) så går ikke fiberen ut til get huset. den går til et sted på sandaker i oslo. get ligger på tåsen og vg's server ligger i huse der get holder til

 

så noe hindringer er det jo .... men ja ting går tydligvis bedre her en hvor du bor

 

Forsinkelsen som oppleves her skyldes ikke geografi, men aksessform.

 

Forsinkelsen på 4-8 ms skyldes konvertering som gjøres i flere ledd, og er helt normalt.

 

Det var derfor jeg stusset på rundetidene < 1 ms - det er rett og slett ikke mulig med dagens standardløsninger fra Get, noen få millisekunder (4-8) vil det være, og det vil variere litt opp og ned.

 

Kommende løsninger basert på EuroDOCSIS 3.0 lover lavere rundetider - vi får se når produktene ruller ut fra Maridalsveien senere i år - gleder meg til det.

Lenke til kommentar
IP-PVR er jeg ikke sikker på hva er

 

vi har tv fra get. det ble også instalert ny tv kabel. da smartcall la opp her. så vi har både digitalt og analog

 

Med "IP-PVR" mener jeg en variant av Gets vanlige PVR (Harddiskopptaker) som er laget for å tilobles Ethernet i stedet for koaks - til bruk der hvor Get vil selge sitt TV-tilbud gjennom fiberbaserte bredbåndstilbydere (typisk områder utenfor Oslo der Get selv ikke er til stede). Det finnes en HD-dekoder (Get Box HD IP) og det skulle komme en versjon med harddiskopptaker etter hvert.

 

Tenkte dere kun hadde Ethernet og derfor var utstyrt med en slik. Lurer på hvor bra/dårlig den fungerer ift. standardboksen nemlig.

 

Men har dere koaks-kabel også så er det vel der dere plukker ut TV. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...