Gå til innhold

lever vi i et flerkulturelt samfunn?

Anbefalte innlegg

fikk litt lyst til å diskutere dette spørsmålet, som jeg anser det så er Norge delvis et flerkulturelt samfunn, men den største andelen av Norges beboere er etniske Nordmenn.

så derfor stiller jeg meg et spørsmål, om et samfunn skal ha en status som et flerkulturelt samfunn, hvor stor andel av befolkningen må være fra andre kulturer? som et eksempel så anser jeg USA som et større flerkul. samf. enn Norge siden det bor flere og større etniske grupper der.

men hva med innvandrere som kommer fra Norden? blir de på lik linje sammenlignet med en fra østen?

eller hva med samer, blir de sammenlignet som nordmenn? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 måneder senere...

Lever vi virkelig sammen?

En gammel Geografilærer sa slik: Vi er ikke multikulturelle før muslimene spiser smalahove, det settes opp et tradisjonelt pakistansk teaterstykke på lokalteateret som nordmenn og pakistenere side om side ser på og før man ser Rabbiner' på ski.

Det han selvfølgelig mente var at vi egentlig lever side om side og ikke i sammen, i motsetning til i f.eks Amerika hvor alt og alle smeltet mer eller mindre i sammen.

Så nei, jeg vil ikke sagt at Norge er et flerkulturelt samfunn. Jeg vil tro at situasjonen er veldig forskjellig fra by til by.

Lenke til kommentar
Det han selvfølgelig mente var at vi egentlig lever side om side og ikke i sammen, i motsetning til i f.eks Amerika hvor alt og alle smeltet mer eller mindre i sammen.

De fleste etniske grupper lever i hver sine "gettoer" i amerikanske byer, i vel så stor grad som i Norge.

Lenke til kommentar

Det er heller ikke godtatt veldig mange steder i USA at en sort og en hvit blir sammen. Personlig har jeg ikke noe i mot det jeg, men det fordrer såklart at kvinnen ikke blir undertrykket av den andre parten, samme hvem farge hun har. Har en kompis som er sammen med ei som foreldrene er fra pakistan og jeg ser på henne som totalt norsk og har ingen problemer med det, men de møter jo en del fordommer når de er ute blandt folk da, spesielt hos eldre.

Men i dag er det bare tull å tro som foreksempel vigrid gjør at vi skal være hvite, sorte, brune eller røde, for verden er i ferd med å globaliseres og mennesket vil om hundre år ha ****** farge på huden. Men noen tror fremdeles at hudfarge har mye å si, men det har mer å si at vi faktisk lar våre nye landsmenn flokke seg sammen i ghettoer, for der vil integreringen gå så utrolig sent. Hadde et sjokk tilfelle her i Drammen for noen år siden, da det kom frem at kvinnen i et ektepar som kom fra pakistan for 25 år siden fremdeles ikke kunne et eneste ord på norsk, det hadde mannen forbudt henne for da kunne han opprettholde sin undertrykkelse på henne. Er det slike ting vi ønsker eller ønsker vi å ta disse folkene opp i vårt samfunn og bruke dem til å bygge videre på et godt samfunn? Ghettoer og vill og uhemmet inntak av nye flykninger er ihvertfall ikke veien å gå, det ser vi jo i dag i våre største byer, der de lever i miniputt ghettoer så og si uten annen norsk innflytesle enn trygdepengene de mottar.

Men det er ikke lett med fler kulturelle samfunn. I england, som har mottatt langt flere enn oss, ser vi dette veldig godt, det de i ghettoene har innført sharia lover mange steder og for mange av de som faktisk bor i disse ghettoene var det jo akkurat sharia lover og annet religiøst vissvass de flyktet fra og nå havner de jo der igjen, med sinnsvake imamer som gjør som de vil i disse ghettoene og disse hindrer jo nettopp integrasjon, for de vil pushe islam på folk og ikke vestelig fri kultur der kvinner er likestilt menn og kan gjøre som de vil.

Har en del indiske venner og de har kommet mye lengre i integrasjonen enn de fleste fra midtøsten virker det som. Mulig at dette har med religionen deres, eller mangelen på den, da de har brutt med det mest av det religiøse de hadde med seg fra hjemlandet, noe de fleste av mine muslimske bekjente ikke har. De later overfor sine foreldre at de er muslimer men er det i bunn og grunn ikke.... og bruker derfor lenger tid på å integreres fordi de skal tekke sine foreldre og imamer, som merkelig nok ofte er fra saudi arabia, noe jeg ikke er så stor fan av.....

Så svaret mitt på at vi lever i et flerkulturelt samfunn er NEI! For det første må vi klare å integrere de som allerede er her i landet i vår kultur og for det andre må vi etniske nordmenn tørre å bruke noe fra deres kultur, noe de aller fleste, meg selv iberegnet, ikke på langt nær er flinke nok til. Vi er alt for flinke til å si "kristne barn", muslimske barn" osv og lager dermed skiller som ikke burde vært der. Vi er også ryggløse når det kommer til hva vi faktisk forventer av våre nye landsmenn og vi er ryggløse når det kommer til hva de forventer av oss. Så vi har en god jobb å gjøre hvis vi skal bli flerkulturelle etter min mening. Vi er ihvertfall ikke det i dag!

Lenke til kommentar
Men det er ikke lett med fler kulturelle samfunn. I england, som har mottatt langt flere enn oss, ser vi dette veldig godt, det de i ghettoene har innført sharia lover mange steder og for mange av de som faktisk bor i disse ghettoene var det jo akkurat sharia lover og annet religiøst vissvass de flyktet fra og nå havner de jo der igjen, med sinnsvake imamer som gjør som de vil i disse ghettoene og disse hindrer jo nettopp integrasjon, for de vil pushe islam på folk og ikke vestelig fri kultur der kvinner er likestilt menn og kan gjøre som de vil.

Tror du bør ta deg en tur til England.

Spesielt når du kun snakker om et flerkulturelt samfunn ut i fra religion.

Og nei, du finner ikke sharialover generelt i ghettosamfunnet, men i enkelte moskeer kan du sikkert finne det, på samme måte som enkelte jøder erkjenner halachadomstolen som sin "hjørnesten" i det samme land.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...