Gå til innhold

x25 verdt det nå? Eller vente på nytt?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ventet at prisen på SSD vil falle 50% i løpet av et år. Med andre ord tar det enda litt tid før kostnaden er på høyde med en vanlig roterende harddisk. Jeg personlig ville avventet litt, fordi SSD kan man kjøpe helt uavhengig av de andre komponentene. Jeg tviler ikke på at ytelsen er flere ganger bedre enn vanlig, men det vil den også være når prisene har stabilisert seg (!).

Lenke til kommentar

Etter min mening yter x25-M bra nokk til å rettferdigjøre prisen dersom du bruker 2-3 timer på PCen pr dag, og du verdsetter at ting går fort for seg. Den største forskjellen er merkbar i systemets responsivitet, spesielt i windows og åpning av programmer eller menyer. Det føles egentlig som om maskinen slutter å lete etter ting og bare gjør det du spør om øyeblikkelig. En essensiell oppgradering for folk som ikke liker å vente på at maskinen gjør "ingenting".

Det er klart at prisene synker kontinuerlig, og det vil stadig komme nye produkter som blir bedre og raskere, men det er egentlig ikke poenget. Man burde kjøpe SSD når følgende krav er oppfylt uten å tenke noe særlig på hva som kommer:

1. Stor nokk plass til å ha OS og programmer (typisk 60-80GB)

2. Lav nokk investeringskostnad (2000-3000kr for de fleste)

3. Tilfredsstillende ytelse. Veiledende verdier de fleste vil være grovt enige i: 200MB/s les, 100MB/s skriv, 5000 IOPS les, 1000+ IOPS skriv.

Når alle tre kravene man stiller er oppfylt, så kjøper man SSDen, hvis ikke blir man sittende på gjerdet med en gammel snurredisk i ennå noen år fordi "noe bedre kommer om et halvt år".

Etter min mening tilfredsstiller x25-M 80GB og Supertalent Ultradrive 64GB disse kravene, men om du stiller andre krav til kapasitet, pris, eller ytelse enn jeg gjør, så er det mulig du må vente ennå litt. Bare ikke fortsett å justere kravene dine.

Lenke til kommentar

Den logikken din synes jeg blir feil, GullLars. De fleste produktene har stabilisert seg på et bestemt prisnivå. Ta skjermkort som et eksempel. Det skjer hele tiden en utvikling i ytelse, der ATI 4890 tar over for 4870 osv. Men prisnivået på disse to kortene ved lansering var noenlunde den samme. Dette skjer ikke med SSD. Om noen få år vil samtlige forbrukerutgaver av SSD være på lik linje med de roterende harddiskene i dag, og koste nedtil 30 ganger mindre per GB enn i dag. Etter det vil det komme ut nye modeller med enda bedre ytelse, men fortsatt vil prisen ligge ganske jevnt med forrige toppmodell.

Lenke til kommentar

Vi nok påstå at 2 000 - 3 000 kr er en altfor høy investeringskostnad for de fleste. Særlig sett i kost/nytte perspektiv. Selv jeg som sitter 8 - 12 timer ved en PC om dagen opplever særdeles sjelden at jeg må vente på PC-en, det er heller den som må vente på meg.

Lenke til kommentar

Tja, det blir nokk vanskelig å si, og det vil helt avhenge av hva du mener med "toppmodell".

Slik situasjonen er i dag, og ser ut til å forbli de kommende i alle fall 3-5 årene er det ikke noen spesielt tak på pris eller ytelse. Produsenter av SSD kan omtrent lage så høy ytelse de har lyst til, og mange ganger høyere kapasitet enn de faktisk tilbyr, problemet er hovedsaklig prisen det vil medføre. Men jeg er absolutt enig i at pris på "mainstream" SSD vil stabelisere seg i et område rundt der vi har harddisker i dag, men ytelse og kapasitet følger ikke nødvendigvis samme mønster som harddisker. SSD er fundamentalt forskjellig fra harddisker, både i fysiske prinsipper og arkitektur. En SSD er bedre sammenlignbart med en miniverson et 10-disk RAID enn med en harddisk arkitekturmessig.

Så lenge SSD ennå holder seg i området hvor markedet fortsatt blir definer, og det ikke har blitt etablert standarder for format, grensesnitt, ytelse, arkitektur(er), osv så vil SSD-markedet oppføre seg mer eller mindre disruptivt og volatilt.

2000-3000 kr for en enthusiast-del i en datamaskin vil jeg ikke påstå er en urimelig investeringskostnad. (jeg ser jeg glemte å ta med entusiaster i sitatet ditt der bolson. men jeg regner med de fleste på forumet her som spør om SSD er folk som er spesielt interreserte) Da tatt i betrakning hvor store flaskehalser man løser, og ytelsen man potensielt frigir i resten av systemet. SSD er fortsatt på et sted for spesielt interreserte, og prisene må nokk ned til under 1000kr for 100GB med ytelse tilsvarende x25-M før massene virkelig aksepterer og tar i bruk SSD.

EDIT: Jeg anbefaler de som er uenige med meg å sjekke de fleste SSD-linkene i signaturen min, eventuelt google egne kilder, og poste argumenter mot hva jeg har påstått. Jeg påstår ikke å være fasit, jeg bare spekulerer ut fra hva jeg har funnet av kilder jeg synes er verdt å notere seg. Det som har slått meg veldig treffende mens jeg har lest utallige SSD-artikler er at de som ikke har spesielt peiling på lagring eller de mer spesifike tingene rundt SSD er de som gir de mest konservative spådommene, mens de som har jobbet/jobber i feltet har mer "radikale" meninger som har vist seg å ha stemt i alle fall de siste 2-3 årene, og har faktisk også vært konservative i forhold til hva som har skjedd.

Bare som et kjapt eksempel: I fjor sommer kostet en 32GB Mtron SSD 5000kr, nå koster en 64GB ultradrive (som yter bedre i alt annet enn random read) 1800kr. Om et år, har vi 256GB+ SSDer som yter på høyde med x25-E og koster 1000kr? Eller blir det kanskje PCIe som tar over? PCI-e tar trolig over high-end og entusiast der ytelse gjelder, og i mini-form i mini-bærbare, kanskje også i bærbare.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Den er der, men om du burde gå for vertex eller x25 vil komme ann på budsjett. Så langt jeg vet er det ingen ting som vil komme de neste par ukene som du burde vente på.

x25-M yter bedre, men koster mer. Du må spørre seg selv om du vil betale mye for god ytelse (vertex) eller mer for bedre ytelse. Pris i forhold til ytelse målt i kr/IOPS vinner intel, og sansynligvis også hvis du måler i forhold til tid ting tar i real-life i forhold til pris, men det er en større investering.

Den "nye vertexen" det har vært snakk om var bare en SLC utgave av vertex, uten noen vesentlige forandringer. Med mindre du skal drive med databaser og tung virtualisering kan du se bort fra de.

Lenke til kommentar
Den er der, men om du burde gå for vertex eller x25 vil komme ann på budsjett. Så langt jeg vet er det ingen ting som vil komme de neste par ukene som du burde vente på.

x25-M yter bedre, men koster mer. Du må spørre seg selv om du vil betale mye for god ytelse (vertex) eller mer for bedre ytelse. Pris i forhold til ytelse målt i kr/IOPS vinner intel, og sansynligvis også hvis du måler i forhold til tid ting tar i real-life i forhold til pris, men det er en større investering.

Den "nye vertexen" det har vært snakk om var bare en SLC utgave av vertex, uten noen vesentlige forandringer. Med mindre du skal drive med databaser og tung virtualisering kan du se bort fra de.

x25 er innenfor akseptabel pris, hvis den yter bedre blir det nok den.

Har hørt at man alltid bør ha 50%++ ledig plass på ssd pga da leser disken fortere? noe algoritmer greier, noen som har peiling på dette?

sigh....for optimal long term performance you should never fill an SSD to more than 50%. Any less than that and the drive doesn't have enough free space for the wear leveling algorithms to work optimally. All that XGB a day for X years before dieing is based on the assumption that ALL data would be erased before putting the next huge chunk of data on it.
Lenke til kommentar

Kan du gi meg link til der du har sitatet fra?

Det stemmer at man optimalt burde ha noe ledig plass så SSDen kan stokke om på ting, men vi snakker da om plass som er utilgjengelig for brukeren. Alså om du har 50% ledig på C: når du bruker en SSD har ingen ting å si, i alle fall frem til ATA TRIM kommandoen blir støttet, da først vil det ha noe å si.

Den ledige plassen det er snakk om blir reservert av kontrolleren i SSDen, og er normalt ca 5-10% av den totale kapasiteten. Du kan alså fylle SSDen så full du gidder. Problemer oppstår egentlig kun dersom du prøver å skrive til SSDen kontinuerlig i et tilfeldig mønster raskere enn den klarer å rydde unna ledige blokker. Intel har fikset problemet deres SSDer hadde med dette, Mtron har aldri hatt noe problem med dette så langt jeg vet, og Vertex klarer seg tilfredsstillende.

Om du ønsker kan jeg sikkert bla frem noen grafer som viser effekten av størrelsen på den reserverte plassen. Hvis du leser linkene om SSD i signaturen min vil du forstå mye bedre hvordan SSD fungerer ;)

Lenke til kommentar

Vi nok påstå at 2 000 - 3 000 kr er en altfor høy investeringskostnad for de fleste. Særlig sett i kost/nytte perspektiv. Selv jeg som sitter 8 - 12 timer ved en PC om dagen opplever særdeles sjelden at jeg må vente på PC-en, det er heller den som må vente på meg.

Det er for høyt for meg.

Lenke til kommentar
Kan du gi meg link til der du har sitatet fra?

Det stemmer at man optimalt burde ha noe ledig plass så SSDen kan stokke om på ting, men vi snakker da om plass som er utilgjengelig for brukeren. Alså om du har 50% ledig på C: når du bruker en SSD har ingen ting å si, i alle fall frem til ATA TRIM kommandoen blir støttet, da først vil det ha noe å si.

Den ledige plassen det er snakk om blir reservert av kontrolleren i SSDen, og er normalt ca 5-10% av den totale kapasiteten. Du kan alså fylle SSDen så full du gidder. Problemer oppstår egentlig kun dersom du prøver å skrive til SSDen kontinuerlig i et tilfeldig mønster raskere enn den klarer å rydde unna ledige blokker. Intel har fikset problemet deres SSDer hadde med dette, Mtron har aldri hatt noe problem med dette så langt jeg vet, og Vertex klarer seg tilfredsstillende.

Om du ønsker kan jeg sikkert bla frem noen grafer som viser effekten av størrelsen på den reserverte plassen. Hvis du leser linkene om SSD i signaturen min vil du forstå mye bedre hvordan SSD fungerer ;)

http://www.hardwarecanucks.com/forum/stora...l-x-25-a-3.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...