Euklid Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Har etter mange runder med meg selv kommet frem til at jeg blir gammel og grå mer enn fort nok, og er fristet til å la alle dressene henge pent igjen i skapet hjemme et års tid (eller to?), ta pause fra jobbing og reise rundt i Europa. Planen er foreløbig løs. Fordi jeg ønsker å ha en form for enhet i reisen er tanken å finne reisemål og aktiviteter som kan relateres til andre verdenskrig. Det matcher interessene mine bra, og gir meg en del i forhold til et bokprosjekt som er det egentlige formålet med å ta fri. Jeg tar sikte på å oppholde meg relativt lenge på hvert sted; noen steder blir det sikkert bare en ukes tid, ellers ønsker jeg å bo en måned eller to på ett sted. Dette gjør det hele ganske mye rimeligere, i tillegg til at jeg får fast kontorplass etc. Dette er bakgrunnen, så til det litt mer praktiske – som jeg trenger hjelp til. Hvor ville dere bodd og hva ville dere besøkt? Noen tanker foreløbig: -Berlin. Tilnærmet selvsagt mtp tema. Også en morsom by, og overkommelige priser på bolig. -Paris/omegn. Krigshistorien til byen er interessant i seg selv, i tillegg er mye tilgjengelig innen rimelig avstand. -Italia. Usikker på hvor det blir aktuelt her. Anzio? Cassino? Kan uansett tenke meg å bli boende i Italia en stund, muligens lengre nord der jeg allerede er kjent. -Østerrike. Har alltid hatt lyst til å være i Wien over en lengre periode, og her er muligheten. Men om dette er mest historisk korrekt er jeg litt mer i stuss på. -Bayern! Nürnberg i et par uker? -Polen. Warszawa (ghettoen), Krakow (nærhet til Auschwitz og ålreit by) Andre forslag til destinasjoner? Hva bør jeg tenke på/planlegge? På forhånd takk for alle innspill! Lenke til kommentar
Mchansern Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Moskva og St. Petersburg er jo fine byer hvis du har tenkt på byer med mye historier fra 1st og 2 verdenskrig. Anbefaler ikke St. Petersburg på vinteren. Svinkald vind hele tiden som er svært ubehagelig. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 20. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2009 Har tenkt på begge de byene, og kommer helt sikkert til å dra innom. Tipper imidlertid dette blir mest som «turist» over noen få dager, hindringene for å bli lenge er litt for store pga språk, byråkrati etc. Lenke til kommentar
Sir Zu Zwat Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Hørtes herlig ut! Hva er budsjettet ditt på? Er det noe du kan fortelle oss? Du skal altså få inspirasjon til en bok du skal skrive? Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 21. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2009 Budsjettet avhenger litt av hva jeg finner ut av at jeg trenger. (Med andre ord – ideer om hvor det bør ligge er velkomne!) Har sett for meg rundt 250.000, men dette kan justeres både opp og ned. Har ikke spesielt store krav; kommer ikke til å ha utgifter å snakke om i Norge og skal unngå å bo lenge i dyre områder. Tror det skal la seg gjøre uten alt for mye penger. Er ikke så mye spennende å fortelle foreløbig, er ganske tidlig i planleggingsfasen. Planen er å dra om et års tid, og så bli borte til jeg føler jeg er ferdig eller må jobbe noen måneder for å kunne fortsette. Har for så vidt planen for boken klar, men trenger tid og ro til å skrive. I tillegg har jeg lyst til å bruke tid på å bli kjent med et par steder i Italia og Frankrike. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå