Narmi Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Hei, Håper noen eksperter kan hjelpe/veilede meg. Jeg skal foreta mitt førtse innkjøp av speilrefleks camera. jeg har ikke luket ut noen bestemte kamere men ser etter. Mine behov er som følger: Jeg er intressert i portrett fotografi av mennesker både ansikter og kroppsdeler. Nært zoom og avstand og i forskjellige positur. Liker bilder der fokus er på objectet og bakrgunnet blendet etc.. Budsjettett er heller ikke konkret kommer an på hva jeg får, men det skal ikke være noe profft kamera men under 7-8 lapper +/-. Ønsker kviskarpe bilder i forskjellige lysforhorhold Spørsmål: Hvilket speilrefleks/ merke/ modell er velegnet for dette. Hvilken objektiv passer for slik fotografering? Hva er best innebygd stabilisator eller i objektivet? Jeg ønsker et kamera jeg kan leke å lære og bli bedre med. Håper dere kan veilede meg litt takk på forhpnd Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Nikon D90 og 50mm f/1.8 objektiv. Blir ca 8000, og gir deg uskarpe bakgrunner og bilder i lite lys. Objektivet er lyssterkt og kameraet håndterer støy i lite lys bra. Objektivet har ikke zoom, så du må selv bevege deg for å ramme inn det/de du vil ta bilder av. Det gjør biltakingen artigere og du mer kreativ. Du får i tillegg mer objektiv for pengene. Det er det jeg ville gjort med dine behov og penger (og egentlig uansett). Du har i tillegg noe å vokse mye med. D90 er bortimot semiproff, men med enkel betjening. Lenke til kommentar
EldorBoye Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Hvilket speilrefleks/ merke/ modell er velegnet for dette. - Alle. Hvilken objektiv passer for slik fotografering? - Først og fremst et lyssterkt objektiv! Fastobjektiver er gjerne det beste i så måte, men du føler kanskje du trenger zoom. I så fall ville jeg ha vurdert noen av de rimeligste fra Pentax/ Sony og en lyssterk normalzoom fra Sigma eller Tamron, evt. en Olympus E-520 pluss 14-54-objektivet, som er brukbart lyssterkt. Da kan du komme deg innenfor budsjettet. Velger du Canon eller Nikon, vil du fort gå glipp av bildestabilisering med denne fremgangsmåten, men det kommer en normalzoom med brukbar lysstyrke og stabilisering fra Sigma om ikke så lenge. Evt. kan du kombinere en normalzoom med et fastobjektiv, slik jeg gjorde (men min kombinasjon går utover budsjettet ditt, se under). Hva er best innebygd stabilisator eller i objektivet? - Hva som er optisk best, strides det vel om. Noen mener også stabilisering i kameraet er litt følsomt og fort kan gå i stykker, men jeg vet ikke. Det er vel også slik at stabiliseringen synes i søkeren om det er i objektivet, men ikke om det er i huset. Økonomisk sett er det i hvert fall en fordel å ha det i huset om du vil ha flere objektiver, og det øker valgmulighetene, da man slik får stabilisering på alle tilgjengelige objektiver. Lenke til kommentar
Narmi Skrevet 20. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2009 Hei, takk til alle de som har besvart. Hyggelig av dere. Jeg glemte å legge ved noen punktter. Er det mulighet i speilreflekser å kunne koble til pc slik at når man tar bilde kan man samtidig få den opplastet på pc? eller liveView we det man skal tiltro til. Jeg menet å ha lest at for portrett fotografi er objekt zoom 55-110 go å ha. Ønsker egentlig å variere fotografering fra vinkler og avstand. da er kansje zoom fleksibelt å ha? Jeg har forstått at lyssterk objekt og at innebygd stabilisator i kamera er bedre alternativ. Hei, Håper noen eksperter kan hjelpe/veilede meg. Jeg skal foreta mitt førtse innkjøp av speilrefleks camera. jeg har ikke luket ut noen bestemte kamere men ser etter. Mine behov er som følger: Jeg er intressert i portrett fotografi av mennesker både ansikter og kroppsdeler. Nært zoom og avstand og i forskjellige positur. Liker bilder der fokus er på objectet og bakrgunnet blendet etc.. Budsjettett er heller ikke konkret kommer an på hva jeg får, men det skal ikke være noe profft kamera men under 7-8 lapper +/-. Ønsker kviskarpe bilder i forskjellige lysforhorhold Spørsmål: Hvilket speilrefleks/ merke/ modell er velegnet for dette. Hvilken objektiv passer for slik fotografering? Hva er best innebygd stabilisator eller i objektivet? Jeg ønsker et kamera jeg kan leke å lære og bli bedre med. Håper dere kan veilede meg litt takk på forhpnd Lenke til kommentar
Karabin Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Flere kameramerker har muligheten til å se rett på pcskjermen. Til feks min A700 følger det med programvare som gjør det mulig å gjøre innstillinger, ta bilde og lagre rett på pc, men den har ikke liveview. A700 er ett godt kjøp, du får kamerahus til 5999 på Japanfoto. Men ønsker du liveview så må du velge en annen modell eller merke. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Med hensyn til bildestabilisator (IS/VR/etc). Mange mener at det er best å ha dette i objektivet ettersom konstruksjonen av objektivet må være tilpasset stabiliseringssystemet. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Spørsmål: Hvilket speilrefleks/ merke/ modell er velegnet for dette. Alle speilreflekser er godt egnet til det. Forskjellene er ganske marginale. Hvilken objektiv passer for slik fotografering? Et fastobjektiv med stor blenderåpning (=lyssterkt). Helst i området f/1,4 til f/1,8. Hvilken brennvidde er litt avhengig av hvor store utsnitt du vil ha og hvor langt unna motivet du vil stå. Det vanligste til slikt er 50mm og 85mm. Hva er best innebygd stabilisator eller i objektivet? Det kommer nok mye an på hvilket kamera eller objektiv det er snakk om. Generelt sagt er det nok i samme område. Merk at du ikke får tak i lyssterke fastobjektiver med stabilisering til en fornuftig pris. (Billigste er Nikon 105mm f/2,8 VR til 7500 kr). Dermed blir kameraer med innebygget stabilisering et klart valg dersom du samtidig vil bruke lyssterke objektiver. Konkret betyr det de fleste nyere speilreflekser fra Pentax, Samsung, Sony og Olympus. Ingen kameraer fra Nikon og Canon har innebygget stabilisering og det ligger neppe i planene deres for det neste tiåret heller. Når det er sagt så bruker man ofte eksterne blitser for sånne bilder du beskriver og da trenger man ikke stabilisering. Jeg ønsker et kamera jeg kan leke å lære og bli bedre med. Ingen speilreflekser vil skuffe deg på det området. Det er mye gøy å lære, uansett modell. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Er det mulighet i speilreflekser å kunne koble til pc slik at når man tar bilde kan man samtidig få den opplastet på pc? eller liveView we det man skal tiltro til. Jeg tror alle speilreflekser blir levert med programvare som gjør at du kan se bildet på PCen straks etter du har tatt det. Det krever at kameraet er koblet til PCen med kabel. Jeg menet å ha lest at for portrett fotografi er objekt zoom 55-110 go å ha. Når objektiver konstrueres må produsenten gjøre et kompromiss: Enten blir det lyssterkt objektiv uten zoom (f.eks 50mm f/1,4) eller så blir det et mindre lyssterkt objektiv med zoom (f.eks 17-50mm f/2,8). Siden det er blenderen (f.eks f/1,4) som bestemmer hvor mye blur du får i bakgrunnen og f/1,4 gir mye mer bakgrunnsblur enn f/2,8 så vil jeg anbefale å gå for et objektiv uten zoom men med stor blenderåpning. Andre i tråden foreslår at du øker budsjettet litt slik at du får kjøpt begge deler. Til helfigur-foto på 2-3 meters avstand anbefaler jeg 24 eller 30mm brennvidde Til halvfigur på 2-3 meters avstand anbefaler jeg 40, 50 eller 55mm brennvidde Til ansikt på 2-3 meters avstand anbefaler jeg 85 , 100 eller 105mm brennvidde Brennvidden handler mye om hvor unna motivet du vil stå vs høyden på motivet. Det handler også litt om hvilket perspektiv man vil fremheve. Vidvinkel og kort avstand gir f.eks fremheving av nesen, mens tele og lang avstand gir en naturlig størrelse på nesen. Ønsker egentlig å variere fotografering fra vinkler og avstand. da er kansje zoom fleksibelt å ha? Zoom (=variabel brennvidde) er fleksibelt, men da får du som sagt mye mindre bakgrunns-blur pga at du "bare" får f/2,8. Et annet dilemma er at zoom-objektiver med f/2,8 ofte ikke er særlig skarpe på f/2,8. Mens objektiver uten zoom (f.eks et f/1,4-objektiv eller en f/2,8 macro) som regel er sylskarpe på f/2,8. Her er en DOF-kalkulator. Med den kan du regne ut Depth Of Field, dybdeskarpheten, med ulike objektiver, kameraer, blenderåpninger og avstander til motivet. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Ble det for mye prat? Her er et konkret forslag: Pentax K-m med 18-55mm f/3,5-5,6 fra 3774 kr (Det er liten vits å spare 275 kr ved å droppe objektivet) Pentax FA 50mm f/1,4 fra 2799 kr Sigma EF-530 DG ST ekstern blits fra 1299 kr SUM: fra 7872 kr For denne prisen får du kamera med stabilisator, en lyssvak normalzoom, et lyssterkt fastobjektiv og en ekstern blits. Ellers så kan du jo også regne med litt tilbehør som kameraveske, minnekort, reflektor, stativ, porto, en bred rullegardin (bakgrunn) med mer. Lenke til kommentar
Narmi Skrevet 25. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2009 Hei, Takk til alle og spesielt til simen1. Det var nyttige og lærerike tilbakemeldinger. Jeg ser at etter mine interesser så bør opptikk være i fokus. Jeg så litt på Pentax, men jeg heller litt mot Canon/ Nikon. Budsjett er fleksibelt. Jeg er også intressert i akt fortografering ( løringsfasen da) kan man få en bra linse der man kan kombinere zoom/vidvinkel i innendørs bilder? Eller er vindinkel med fast brennvidde beste for akt fotografering ? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Jeg vil si at en billig normalzoom er glimrende til aktfoto i studio med eksterne blitser. Med blitser bruker man ofte f/8-11 og i det området er selv billige nomralzommer (kit) skarpe og fine. En normalzoom har et zoom-område mellom mild vidvinkel og mild tele. Test gjerne Tamrons brennvidde-demo for å få et inntrykk av hvor mye vidvinkel og hvor mye tele du trenger. Vær obs på kompromisset med at mye zoom gir som regel dårlig bildekvalitet, mindre blenderåpning og mer bakgrunns-skarphet. Merk også at zoom og tele ikke er det samme. Utendørs er det som ofte forstyrrende bakgrunner. Da kan det være gunstig med stor blenderåpning for å gjøre bakgrunnen uskarp. F.eks en 17-50mm f/2,8 eller 50mm f/1,4 eller noe lignende. Mer lys utendørs reduserer sterkt behovet for blits, men en reflektor kan være kjekk å ha for å få jevnere lys. (koster bare noen få hundrelapper) Lenke til kommentar
Narmi Skrevet 29. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2009 Tamron 55-200 f:4-5.6..Canon 18-55 f:3.5-5.6 Hva syns dere om disse linsene? er de lyssterke? Passer de til akt fortografering portretter? Jeg liker portretter hvor bakgrunn er blendet? Takk Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 De er ikke særlig lyssterke. Lysstyrken står i navnet: f/4-5,6 og f/3,5-5,6. Rettere sagt: f/4 ved 55mm f/5,6 ved 200mm og f/3,5 ved 18mm f/5,6 ved 55mm Jo lavere tall jo mer lyssterk er de. F.eks er f/4 mer lyssterkt enn f/5,6. Jeg vil kalle kalle alt det der for lite lyssterkt. Middels lyssterkt er fra f/2 - f/2,8, mens svært lyssterkt er f/1,4 - f/1,8. Her er noen eksempelbilder fra det svært lyssterke objektivet jeg anbefalte: http://www.dpreview.com/gallery/pentax_50_1p4_samples/ Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Bemerk at lysstyrke kanskje er den faktoren som i aller størst grad driver prisen på objektiver rett i været. Selv de rimeligere f/2,8-zoomobjektivene koster fort 3-5 ganger så mye som objektiver med noenlunde tilsvarende brennvidde og blenderåpning f/4-5,6 eller deromkring. Nå vil de virkelig gode lyssterke objektivene som oftest være bedre på andre områder også, men det er ingen automatikk i det, og "billig" optikk med dårligere lysstyrke kan ofte være vel så bra på egenskaper som skarphet og kontrast som dyrere alternativer med større blenderåpning (Canon 70-200 f/4 IS mot f/2,8-versjonen, f.eks.) Lenke til kommentar
Gapatrosten Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Sigma 17-70mm F2.8-4.5 DC Macro dekker vel mye her tenker jeg Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Sigma 17-17 f/2,8-4,5 macro er et kompromiss mellom ganske mye forskjellig. Siden Narmi ikke har uttrykket noe ønske om makro og er konsentrert om portretter så vil jeg heller anbefale enten en Tamron 17-50 f/2,8 eller både et typisk kit-objektiv + en lyssterk 50mm. Det konkrete forslaget i innlegg 9 inneholder kit + 50mm f/1,4 til en svært god pris. Da får Narmi et svært lyssterkt portrettobjektiv pluss et ordinært normalzoom-objektiv, begge deler med bildestabilisering. Tamron 17-50 f/2,8 er et kompromiss mellom zoom og lysstyrke to og koster faktisk en god del mer. Lenke til kommentar
Gapatrosten Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Sigma 17-70mm F2.8-4.5 DC Macrodekker vel mye her tenker jeg Daså jeg så dette her jeg fra trådstarter Jeg er intressert i portrett fotografi av mennesker både ansikter og kroppsdeler. Nært zoom og avstand og i forskjellige positur. Liker bilder der fokus er på objectet og bakrgunnet blendet etc.. Lenke til kommentar
nbmofo Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 "nært zoom", men tror nok ikke TS mener bilde kun av porene i huden;) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Jeg tenker fortsatt ikke på makro (1:1) eller kvasimakro. Forøvrig, hvis makro er et ønske så er det ikke stor forskjell på Sigmas kvasimakro (1:2,3) og Pentax 18-55mm sin (1:2,9). Litt mer konkret betyr det at de minste tingene man kan fylle hele bildet med uten å ta utsnitt er: Sigma 17-70mm: 5,4 * 3,6 cm Pentax 18-55mm: 6,8 * 4,5 cm Pentax 50mm: 15,6 * 10,4 cm Her er en omtrentlig illustrasjon av hvor små utsnitt det minste man kan få med de tre objektivene i praksis: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå