NikkaYoichi Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Nå har den store dagen kommet, trodde jeg - akk så feil man kan ta. Scenarioet er følgende. Windows 2003 R2 BITS 3.0 SP1 WSUS SQL 2008 AD-extention Nå tenkte jeg å sette kronen på verket ved å installere Configuration Manager, det skulle vise seg å være enklere tenkt enn gjort. Jeg har installert dette på serveren, og har nå forsøkt å installere klienten på en arbeidsstasjon. Installasjonen av klienten fungerer fint, den dukker opp i kontrollpanelet og all ting. Dermed trodde jeg det var tut og kjør, men - det kom et stort men. Klienten klarer ikke å oppdage CM-serveren, ikke automatisk og ikke om jeg skriver inn site(den tre tegns forkortelsen) i klienten. Jeg har ikke fått skrive inn url/ip-adresse noe sted i klientinstallasjon eller klient. Er det noen som har et tips til hva jeg må gjøre for å få dette til å funke? Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 20. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2009 Det ser ut til, ut fra loggene at klienten av en eller annen grunn ikke klarer å finne siten, ugyldig mp og slikt. Jeg blir gal! Lenke til kommentar
Ruff Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Hei, Kan du fortelle hvilke "Site Systems" du har lagt til? Mener å huske at for å få "Autodiscover" funksjonen til å fungere så må du legge til SLP(Server Locator Point) og MP(Management Point), og konfigurere disse. SCCM er ett knotete verktøy i starten, men fortvil ikke! Det blir bedre når du blir litt mer kjent med det.. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 22. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2009 Jeg har Management Point, men kan ikke se Server Locator Point. Ikke finner jeg en måte å legge dette til på heller. Altså under, system status - navnet - site system status, så er følgende listet: component server distribution point distribution point management point site server SQL server SQL server Ikke noe locator point så vidt jeg kan finne. :S Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 22. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2009 Da har jeg lagt til locator point også gitt. Jeg er så nære ved å bare kaste ut CM fra serveren, frem til jeg har fått lest skikkelig dokumentasjon på den. Burde kanskje bestille meg en bok eller noe slikt. Lenke til kommentar
Ruff Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Da har jeg lagt til locator point også gitt. Jeg er så nære ved å bare kaste ut CM fra serveren, frem til jeg har fått lest skikkelig dokumentasjon på den. Burde kanskje bestille meg en bok eller noe slikt. Fungerer det nå? Såvidt jeg har funnet så er det ikke noen "kjempe" bra bøker på dette.. Men jeg kjøpte meg denne: http://www.microsoft.com/learning/en/us/books/9554.aspx Den er helt grei, følger også med video`er som er veldig kjekt, lært endel tips å tricks der Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 22. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2009 Det ser ut til at _noen_ maskiner nå rapporterer inn til CM. Jeg finner noen få maskiner under all systems, men langt fra det antallet jeg ville forvente. I tillegg så ser jeg at det ikke hjelper å prøve push client fra consolet, ser ut til at jeg blir nødt til å pushe klienten via en gpo, men det er jo ikke det store problemet bare maskinene svarer. Vet du forresten om man må gjøre unntak i brannmuren på klientene for å få til remote help og alle de andre funksjonene der? Lenke til kommentar
Ruff Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 (endret) http://technet.microsoft.com/en-us/library/bb632618.aspx Der vet jeg det ligger endel port konfigurasjon. Last ned dette: http://www.microsoft.com/downloads/details...15-141683c7ad5f Og bruke "trace32" til å lese i logger så er det enkelt og se hvorfor maskinene ikke har klienter. Kikk i loggen "C:\Program Files\Microsoft Configuration Manager\Logs\ccm.log" der ser du når serveren prøver å installere klient. Husk også at du må "Update Membership Collections", og refreshe der så dukker det stadig opp nye, men du må regne med at det tar litt tid før alle klientene er på plass. Hvis en klienter feiler så ser du at den lager: Stored request "****", machine name "*****", in queue "Retry". Da vil det legge seg en fil i: "C:\Program Files\Microsoft Configuration Manager\inboxes\ccrretry.box", hvis du ikke vil vente til at den skal prøve på nytt så kopierer du denne fila til: "C:\Program Files\Microsoft Configuration Manager\inboxes\ccr.box" Så prøver den på nytt ganske kjappt. EDIT: Forresten du er klar over at den bruker "machine account" for å installere klient hvis du ikke spesifisert noe annet? Endret 22. mai 2009 av Ruff Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 22. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2009 Me loves you long time. Hmm, jeg har en maskin jeg tester med her nå, den ser ikke ut til å være interessert i å prøve å rapportere, fatter ikke hvorfor noen rapporterer mens, denne ikke gjør det. Det er ingen av maskinene som har klienten installert enda, da jeg først og fremst ønsker å se at de faktisk gidder å ta konktakt, bli registrert at de eksisterer. Jeg får prøve å se litt på de ressursene du har linket til her, jeg er i alle fall mye lenger enn tidligere, da ingen maskiner syntes å dukke opp i konsollet. Hjertelig takk så langt i alle fall. Lenke til kommentar
Ruff Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 (endret) Har du lagt inn "Boundaries" ? "Site Management -> Site Settings -> Boundaries" EDIT: Hvordan type discovery bruker du forresten? Endret 22. mai 2009 av Ruff Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 22. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2009 Boundaries er default-first-site-name Discovery methods har jeg vel aktivert flere, Network Discovery, AD system group, AD security group, AD system discovery og AD user discovery. Jeg regnet da med at den prøver de forskjellige om en av de feiler. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 22. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2009 AHA! Jeg tror det skyldes at BITS mangler på dem. Lenke til kommentar
Ruff Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Jeg har slått av "Network Discovery" igjen jeg da, for det kom så mange klienter som jeg ikke ville ha der. BITS er nødvendig vettu. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 22. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2009 Jau, det er det jo - det er jo nødvendig for at WSUS skal funke også så vidt jeg husker, det ser ut til å virke da. Hmm, jeg tror jeg blir sprø. Men jeg begynner å få en liten følelse her da. Skal nå se å finne en bits for norsk XP og få rullet ut den til de helvetes maskinene. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 22. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2009 Hrmf. Når jeg prøver å installere BITS 2.5 på klientene, så påstås det at en nyere versjon allerede er installert, men det ligger ikke under services, slik at jeg kan se om tjenesten kjører eller ikke og heller ikke under add/remove programs - iis, hvor jeg mener at den skal ligge. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 22. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2009 Ok, hvordan i svarteste får man fjernet/reparert BITS under xp, når tjenesten ikke kjører? Noen som har litt erfaring med det? Antar at det er årsaken nemlig. Lenke til kommentar
Ruff Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 (endret) XP har BITS inne den. Windows Update bruker jo den servicen så den har du nok inne. Under services så heter den: "Background Intelligent Transfer Service" ? EDIT: Mener XP har BITS 3.5 hvis jeg ikke husker feil. Endret 22. mai 2009 av Ruff Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 22. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2009 Jeg fant den etter å ha lett meg ihjel. Den var plassert under noe så fornuftig som tjenesten: Bits. Anyhow, jeg har nå funnet ut at det er installasjonen av klienten som er problemet. Jeg har den liggende på et share og starter installasjonen med ei bat-fil. Jeg har forsøkt under både user og computer, uten hell. Ikke før jeg la brukeren til i gruppa local administrators, så fungerte det. Noen tips til hvordan jeg kan få installert klienten på maskinene, slik at de tar kontakt? Svitsjene jeg bruker forteller jo MP og LP. Problemet er bare at de må ha lokal admin av en eller annen årsak. Jeg har da ikke hatt dette problemet før. Lenke til kommentar
Ruff Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Er litt usikker på hva du mener her nå... Mener du at de må ha lokal admin for å ta kontakt med SCCM serveren eller for å få installert BITS? Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 25. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2009 Bits er aye ok nå, det jeg mangler er klienten til configuration manager. Jeg får ikke pushet den ut med loginscript av en eller annen merkelig grunn, så det ser ut til at jeg rett og slett må installere den manuelt gitt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå