Gå til innhold

Offisielle norske titler på filmer. Hvor kan jeg finne?

tunefish

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg jobber som oversetter, og trenger iblant å finne offisielle norske titler på filmer jeg oversetter.

Har prøvd å google litt, men finner ikke noe særlig vettugt.

Jeg får alltid den engelske tittelen levert i oppdrag, og jeg vet at den norske av og til (om ikke ofte) er den samme som den engelske, men finnes det noe bra oppslagsverk hvor jeg enkelt kan slå opp på dette?

Det beste alternativet jeg har funnet til nå er å søke på den engelske tittelen på no.wikipedia, men hadde håpet det kanskje fantes et mer utfyllende og oversiktlig register.

Isåfall setter jeg pris på om noen kan sende meg i riktig retning. :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker! Det kan komme til nytte.

Virker dessverre ikke som om det er å finne på alle filmer?

Prøvde å søke på "Enchanted" fra 2007, men den hadde ingen slik info såvidt jeg kunne se?

(Edit: Jeg har funnet den norske tittelen til den et annet sted, så det var bare et eksempel.)

Endret av tunefish
Lenke til kommentar

Medietilsynets filmdatabase skal være et av de beste steder å søke etter norske titler ja.

Søker du på Enchanted finner du bl.a. at denne heter Eventyr i New York på norsk. Men ikke ta alt som står i medietilsynets database for god fisk. Noen ganger har medietilsynet kommet opp med en norsk tittel, mens distributøren likevel bruker den engelske osv. Andre ganger kan det virke som de har lagt inn engelsk tittel som originaltittel, og ikke japansk/kinesisk osv. Se for eksempel Snikende tiger, skjult drage http://film.medietilsynet.no/Filmdatabase?Id=9853

Av erfaring lønner det seg sjelden å stole på én kilde alene, men å kryssjekke flere databaser, samt sjekke nettsiden for filmens norske distributør. Hos filmweb ligger det vanligvis filmomtaler med link til distributørens omtale av filmen. VG Netts filmdatabase har som regel også konsekvent norske titler, feks. http://www1.vg.no/film/film.php?id=5332 Den rasende oksen, og ikke Raging Bull som den kanskje er mest kjent som i Norge i dag.

En siste ting å være obs på er at ofte kan gamle filmer gis ut på nytt med originaltittelen, og ikke den norske kinotittelen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...