Gå til innhold

Hovedkort+ram+CPU til Adobe Premiere

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg ønsker å oppgradere min stasjonære PC med nytt hovedkort, RAM og CPU. PCen skal i all hovedsak brukes til videoredigering, og jo mer RAM jo bedre (12GB virker lurt med tanke på at det selges 6GB sett til en rimelig penge).

Hvilken plattform bør jeg gå for? i7? Evt hvilket hovedkort? Mange spørsmål, hehe.

Ønsker å holde det hele under 4000, kan snike meg over den summen om det virkelig er verd det.

Endret av benjamin84
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det viktigste ved videoredigering er en kraftig cpu, masse ram og god plass til lagring.

Så en 4 kjerners prosseor på 3ghz, samt 8gb ram og 1tb lagring skulle være et fint utgangspunkt. Sleng med et nyere skjermkort og en god skjerm, så skulle du ha alt du trenger.

Nyere redigeringsprogrammer støtter både 2-4 kjerner og skjermkort akselrasjon, så hvor mye du får ut av systemet avhenger også av programmet du tenker å bruke.

Lenke til kommentar

7800GTX vil ikke gi deg GPGPU funksjonalitet, så det vil ikke hjelpe deg i produktivitet.

Legger du 1000kr i et HD 4770 så får du hardware aksellerering fra skjermkortet i tillegg, og det vil ha tydelig utslag på de programmene som støtter det (CS4 f.eks). HD 4770 vil sansynligvis konvertere (rendre?) full HD video raskere enn Ci7 955. Jeg har i hvertfall sett påstander fra ATI/AMD om at 4870x2 som jeg har kan konvertere en time full HD video på 10-15 minutter eller noe sånt. Kanskje jeg må teste? :p

Phenom x4 955, 4GB (eller 8GB) DDR3 1333mhz, 790FX hovedkort, og HD 4770 tror jeg blir den beste "bang for buck" for deg. Pris blir vell ca 2000 + 500 + 1000-1500 + 1000 = 4500-5000kr. Kanskje en liten smule over hva du regnet med, men din første antagelse for pris/ytelse var en skivebom :p

Lenke til kommentar

GullLars: Vet du om det krever noe spesiellt oppsett av Adobe programmene for å utnytte funksjonaliteten til HD 4770? Må innrømme det er evig lenge siden jeg speccet min egen PC (den gang da 7800GTX var det beste man kunne få tak på) og en del har forandret seg siden den gang ;)

Lenke til kommentar

Om jeg eventuellt velger å droppe å bytte grafikkkort (enda) og satser si ca 5k på hovedkort, processor og ram, ville dette vært et tåpelig valg?

Intel Core™ i7 Quad Processor i7-920

Gigabyte GA-EX58-UD4, X58, Socket-1366

Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL7

Ting jeg liker med dette: 6 RAM slotter, gjør det enkelt å legge til ytterligere 6GB til en rimelig penge når neste lønning dukker opp. Intel i7, skal visst være bra?

Lenke til kommentar

Ci7 ER bra, men spørsmålet er om du trenger det.

Et HD 4770 trenger ikke noe spesielt for å funke med CS4, du aktiverer det i menyen et sted mener jeg på (du kan google det spesifike du lurer på). En Phenom x4 955 + Hovedkort + 8GB DDR3 + HD 4770 koster vell ca det samme som Ci7 920 + Hovedkort + 12GB DDR3, men førstnevnte vil gi deg bedre ytelse pga GPGPU. En GPU har MYE mer regnekraft enn en CPU for parallelle oppgaver :)

Du kan jo også gjøre et google søk og se om CAD støtter ATI's Stream Computing sak.

Lenke til kommentar

Hmm, etter en del googling så sliter jeg med å finne noen tester/reviews av GPGPU support og bruk i Adobe Premiere, noen med litt mer innsikt enn meg som kan finne noe?

Ellers har jeg et generellt spørsmål, vil GPU'en kun kunne hjelpe til med ting som rendring, eller vil den jobbe hele tiden og da øke hastigheten på redigeringen? Jeg kan godt vente på rendring, men det er irriterende å vente på at premiere skal få somlet seg til å sette inn clip osv :)

Lenke til kommentar
Om jeg eventuellt velger å droppe å bytte grafikkkort (enda) og satser si ca 5k på hovedkort, processor og ram, ville dette vært et tåpelig valg?

Intel Core™ i7 Quad Processor i7-920

Gigabyte GA-EX58-UD4, X58, Socket-1366

Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL7

Ting jeg liker med dette: 6 RAM slotter, gjør det enkelt å legge til ytterligere 6GB til en rimelig penge når neste lønning dukker opp. Intel i7, skal visst være bra?

Ja det vil være ett tåpelig valg i forhold til Phenom alternativet som er nevnt over deg. Dvs det gir en mye bedre opplevelse, til en hyggeligere pris.

Lenke til kommentar

Kunne det eventuellt vært en ide å kun oppgradere skjermkortet i første omgang? Vet ikke om mitt system vil kunne nytte seg av disse nye funksjonene?

Jeg har nå:

Asus A8N SLI Deluxe

AMD Athlon 64 X2 3800+

2 GB ram (2x1Gb)

Her har jeg muligheter for å installere et splitter nytt skjerkort såvidt jeg kan se, vil dette gi meg en merkbar ytelsesøkning i Photoshop/Premiere som er de programmene jeg bruker mest? Kunne evt kombinert det med 2GB til med Ram, da har jeg de maksimale 4GB som hovedkortet tåler.

Noe å vurdere når redigeringsytelse er topp pri?

Lenke til kommentar

Jeg jobber med Premiere CS4, og bruker 6GB ram samt 100% CPU (Athlon x2 6400+). Det er når jeg jobber med XDcam fullHD direkte, som er noe av det tøffeste du kan redigere.

Du bør vurdere dette oppsettet:

AMD 790GX Hovedkort.

AMD Phenom II Prosessor.

ATI HD 4770 / 4830 eller 4850 skjermkort.

8GB DDR3 1333MHz eller 8GB DDR2 PC8500.

Lenke til kommentar

Er ikke 790GX et kort med integrert skjermkort? Regner med det er 790FX jeg er på jakt etter? Driver og speccer et AMD system nå :)

Er det forresten noe i veien for å kombinere AMD systemet med et nVidia skjermkort? Alltid likt nVidia av en eller annen grunn...

Endret av benjamin84
Lenke til kommentar

Enig med deg benjamin at FX gir mer mening enn GX i denne sammenhengen. I tillegg ser jeg at Chiobe med praktisk erfaring fra programmet anbefaler temlig nøyaktig det samme som jeg gjør.

Phenom II x4 (eventuelt x3 for å spare litt cache), 8GB RAM der kapasitet og ikke hastigheten er prioritet, og et middelklasse skjermkort som gir mye for pengene der HD 4770 etter min mening er det som gir definitivt mest for pengene i dag. Nvidia har kanskje det kortet med best topp-ytelse, og ønsker å skryte på seg mye fra CUDA, men ATI er best for øyeblikket på value i middelklassen. Du får 4770 helt ned i 800-900kr, og ytelsen er ca på nivå med 4850 og 275 i følge benchmarks (litt under (10-15%?) i noen tilfeller, der ting som en intensivt på RAM gir størst utslag) men koster mye mindre.

Sett opp hva du tenker på, så gir vi tilbakemeldinger ;)

Lenke til kommentar

Hei igjen og takk for alle svar! PCen jeg bruker nå viser fler og fler tegn til å knele under belastningen av Photoshop/Premiere/After Effects så dette ble brått mer aktuellt ;)

Sliter med valg av hovedkort må jeg innrømme. Puslet med tanken på nForce 980 chipset, men la det fra meg grunnet manglende DDR3 støtte. Så da blir det å velge et 790FX kort, AM3 socket, men jeg finner ingen med 6 ram-slots. Dette finnes kanskje ikke? Trenger i såfall hjelp til å velge mellom disse fire:

Asus M4A79T Deluxe - 1.650

DFI LanParty DK 790FXB-M3H5 - 1.499

Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P - 1.549

MSI 790FX-GD70, 790FX+SB750 - 1.699

På processorsiden, er en AM3 socket processor mye bedre enn en AM2+ socket processor? Ønsker å bruke i underkant av 2000kr på processoren.

Ram:

Crucial DDR3 BallistiX 1333MHz 4GB KIT,

Kit w/two BallistiX 2GB, CL6-6-6-20 - Gode CL ratings? Høy volt? Har dette noe å si?

Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9 - Billigste jeg fant :)

Skjermkort skal jeg nok klare å velge selv, men om det er et spesiellt godt 4770 kort så rop ut :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...