tormi Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 No er jeg så leeeei. Jeg er familiens datanerd og dermed også gjenstand for uttallige forespørsler om gratis support tjenester. Den faste gjengangeren er jo virus og fjas og kræsj. Så nå er dagen kommet da jeg må lære meg noe nytt. Jeg trenger et program hvor jeg kan ta backup av et OS. Jeg har da tenkt å kjøre backup rett etter at pc er nyinstallert med drivere, AV program og gjort de enkleste innstillinger. Slik at neste gang den krasjæer slipper jeg å reinstallere hele OS'et. Jeg vet at tidligere fantes Ghost eller noe slik. Så jeg vil at programmet skal gjøre følgende: 1. Ta backup av OS med alt av filer 2. Brenne dette til DVD (er) 3. Kunne gjenopprette hele driten fra DVD. Hva er det beste programmet til dette? Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 (endret) Acronis True Image er hva du leter etter. Jeg har bildefiler liggende for alle mine maskiner, og også maskinene til nær familie. Når en av maskinene går i dass gjenoppretter jeg hele OS-et slik det var rett etter reinstallasjon med påfølgende driver-og-programvareinstallasjon. Man lager en recoveryplate som man kan boote programvaren fra og selve revoveryprosedyren skjer via et enkelt og oversiktlig GUI. Bildefilene (.tib) kan brennes til DVD-plater eller legges på minnepenn/ekstern HDD. Endret 20. mai 2009 av fargoth Lenke til kommentar
tormi Skrevet 20. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2009 (endret) Tusen takk!! Men når du gjenoppretter. Hvordan foregår det? Kun fra boot disk eller kan du f.eks boote til nettverket og hente ut filene derfra? Det ville jo vært helt genialt. Men skrev du at du installerte drivere etterpå? Det er vel mulig å gjøre følgende: 1. Installere OS 2. Installere drivere 3. Installere programmer som officepakken osv 4. Backup - *Kræsj* - 1. Installere Os med alt over fra DVD/HD/MINNEPENN/NETTVERK? If you catch my drift... Edit: Må programmet installeres på maskinen det skal taes backup av før/etter kræsj? Endret 20. mai 2009 av tormi Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 (endret) Du booter fra en oppstarts-CD hvorpå du kan både lage et image eller gjenopprette et image (create/restore image). Du må derimot installere programvaren på en maskin for å få brent en oppstartskive. Fra programvaren som booter via platen kan du aksessere arkivene fra både nettverk så vel som interne/eksterne harddisker, minnepenner, andre optiske media etc. Ellers er det korrekt slik du skisserer, man kan installere alt av drivere og programvare før man lager et image slik at dette følger med når man gjenoppretter. Programvaren lager et image som er 100% identisk med partisjonen. Det gjør enkelt og greit alt det du ber om. Du vil aldri trenge å formatere/reininstallere en PC mer enn en gang etter du skaffer deg Acronis True Image. Endret 20. mai 2009 av fargoth Lenke til kommentar
tormi Skrevet 20. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2009 My god jeg gleder meg Takk igjen. Regner med det er denne her som er vanlig for oss hjemmebrukere, eller ville du gått for en annen løsning? http://www.acronis.com/homecomputing/products/trueimage/ Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 (endret) Home-utgaven er mest hensiktsmessig for oss vanlige forbrukere ja. Den finnes forøvrig i en 15 dagers trial, om du vil ha en liten forsmak på hvordan det fungerer før du eventuelt bestemmer deg. I dette øyeblikk kunne jeg hentet frem maskinen slik den var rett etter en fersk formatering og med alle programmer, drivere og oppdateringer inkludert på under tyve museklikk og under 15 min. Stapp inn recovery CD og boot fra den, velg restore, finn arkivet til denne laptoppen og vent til prosessen er ferig. Reboot og systemer er identisk slik det ville vert om jeg gjorde det på den manuelle og tungvinte måten som hadde tatt en hel kveld.. Du kjenner helt sikkert til hvor begredelig det er å sitte å re-installere OS/drivere/programmer/oppdateringer i hytt og gevær. Endret 20. mai 2009 av fargoth Lenke til kommentar
tormi Skrevet 20. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2009 Du kjenner helt sikkert til hvor begredelig det er å sitte å re-installere OS/drivere/programmer/oppdateringer i hytt og gevær. Ja det kan du være sikker på. Men min visshet om at det er siste gang jeg gjør dette på akkurat denne maskinen gjør meg glad No blir det acronis fra og med jeg er ferdig med innstalleringen. Lenke til kommentar
tormi Skrevet 27. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2009 Vil bare igjen takke for hjelpen. Dette programmet var akkurat det jeg ville ha og mer til. Supert program. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå