Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Være våken til søndag. Farlig?

Kontorstol

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Myte, man kan ikke tallfeste med slik presisjon når det evt. går galt. Les linken min (over). Også Wikipedia har mer (søk på sleep deprivation).

Her er forresten en kjip søvnlidelse (genetisk betinget): http://www.world-of-lucid-dreaming.com/fat...l-insomnia.html

Forøvrig oppdaget man noe som kalles "mikrosøvn"... dette er "søvn" så kortvarig at du ikke nødvendigvis enser det selv, og øynene kan være åpne (slik at en evt. observatør ikke ser at du "jukset lite granne"). Dette kan gjøre en del sleep deprivation-tall usikre.

Lenke til kommentar

BT's artikkel om verdensrekord i våkenhet viser til en mann som holdt seg våken i 11 døgn med en diett av rå frukt, grønnsaker og te. Utydelig snakking og følsomhet for lys og farger var blant symptomene.

VG's artikkel med utgangspunktet fra Bjørn Bjorvatn (UiB) peker på at mye søvnmangel gir gir økt risiko for forhøyet kolesterol, vektøkning, høyt blodtrykk og diabetes.

Artikler fra Forskning.no peker på at søvn er like viktig som mat. I tillegg den har en helbredende effekt og forebygger sykdommer, samt gjøre kroppens muskler sterkere.

Uten å trekke for harde konklusjoner fra ovenstående tekst, viser ingen av kildene til at søvnmangel er direkte farlig, men har ingen god effekt på kroppen, i psykisk og fysisk forstand.

Kilder:

BT, VG, Forsking.no, Forsking.no

Grunnlag for redigering: Forbedret oppsett.

Endret av HalogenpereUtenLys
Lenke til kommentar

Mangel på søvn er faktisk farligere enn matmangel. Man har forsket på dette, ved å feks la en rotte være lenge våken. Resultere at rotten fikk store sår. Mindre søvn fører faktisk at man dør tidligere.

Men i et enkelt tilfelle som dette, tror jeg det ikke har så mye å si.

Lenke til kommentar
Man skal visstnok ha oppmerksomhet og reaksjon tilsvarende en som har promille på 1,0 dersom man er våken i bare 24 timer.

Det skulle faktisk ikke forundre meg. Husker når jeg og en kompis hadde sitti oppe i to dager, endte med at vi satt å prøvde å kaste kosebamser på hverandre på 1 meters avstand, var så trøtte og slappe at vi klarte ikke å komme fram en gang :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...