Gå til innhold

Batterikapasitet for SSD vs HDD

Anbefalte innlegg

Hallo, godtfolk! :)

Jeg fikk nettopp installert en OSZ Sata II 120 GB SSD-disk i min Fujitsu P8020 laptop og jeg er veldig fornøyd med den. Den er raskere enn den gamle harddisken og er dønn stille (som jeg verdsetter veldig mye).

Men jeg hadde tenkt meg at strømforbruket skulle bli redusert? Foreløpig ser det ikke slik ut. Og Tom's Hardware har en artikkel hvor de påstår det motsatte; batteritiden synker faktisk.

Men hva er egentlig riktig?

Kan jeg gjøre noe for å øke batterikapasiteten med en SSD-disk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
. . .

Men jeg hadde tenkt meg at strømforbruket skulle bli redusert? Foreløpig ser det ikke slik ut. Og Tom's Hardware har en artikkel hvor de påstår det motsatte; batteritiden synker faktisk.

Men hva er egentlig riktig?

Det som er riktig under hvilke omstendigheter?

Under gitte omstendigheter kan du vel spare batteriet, men siden du tester selv så sitter du jo med fasiten selv.

Bruke et annet filsystem som er mer egnet for SSD. Hverken fat32 eller NTFS er laget for ssd-disker.

Hører at exFat skal være bedre på dette området. Jeg ved dog ikke om du kan formattere systempartisjonen til exFat.

Oppdatering til XP finner du forresten her.

Lenke til kommentar
Under gitte omstendigheter kan du vel spare batteriet, men siden du tester selv så sitter du jo med fasiten selv.

Jeg lurte vel egentlig på hva som er den "allmenne oppfatningen", om det er noen... :)

Bruke et annet filsystem som er mer egnet for SSD. Hverken fat32 eller NTFS er laget for ssd-disker.

Hører at exFat skal være bedre på dette området. Jeg ved dog ikke om du kan formattere systempartisjonen til exFat.

Oppdatering til XP finner du forresten her.

Interessant! Får søke litt på det.

Men hvis en SSD-disk uansett bare er "av" eller "på" så burde ikke filformatet utgjøre store forskjeller? (At det sikkert har en betydning for effektiviteten, er vel en annen ting).

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

OCZ Apex er ikke spesielt strømgjerrig, Vertex, Intel X25 m.fl er eksempler på SSD'er som bruker mindre strøm enn en HDD.

I og med at du har Apex er det ikke så mye du kan gjøre egentlig.

Link til side som sammenligner forbruk på SSD og HDD.

(PS: glem resten av testene i den reviewen)

Lenke til kommentar

Jeg er redd at akkurat denne er rimelig rett.

Apex *er* en av de som bruker mye strøm og det har med måten den er konstruert på å gjøre.

Apex (og endel andre bare med annet navn) blir varme og varme kommer av forbruk.

Lenke til kommentar

Den gir iallfall mer konsist strømforbruk enn den tidligere HDDen gjorde. Nå varer batteriet 3:30 omtrent uansett hvordan den brukes, mens variasjonene var betydelig større med den gamle HDDen.

Jeg er jo fornøyd, men hadde egentlig forventet meg noe lavere strømforbruk. ;)

Lenke til kommentar

Apex til bærbar var et dårlig valg. De bruker mye strøm og blir varme (pga 2 kontrollere + RAID kontroller), og de har lite sustained write IOPS og kan derved oppleve "hiccups" om du presser på for mye random write. Ved lav belastning skal det ikke være noe problem.

Vertex/ultradrive, x25-M, og Samsung 2. gen er alle mer energieffektive og yter høyere, og de koster bare 15-25% mer pr kapasitet.

Lenke til kommentar

Vel... nå er jeg faktisk godt fornøyd med den egentlig. Til syvende sist så virker det som et grei disk for prisen, batterikapasiteten har faktisk økt etter hvert (kanskje jeg gjorde andre ting enn da jeg testet sist). Hovedpoenget med harddisk-byttet var faktisk å få bort en lyd som holdt på å drive meg til vanvidd. ;)

Det hadde nå vært greit om jeg så en fantastisk økning i batteritiden, men for prisen (jeg måtte kun betale et mellomlegg for Apex-disken) er jeg godt fornøyd. 15-25% begynner jo å bli en del penger for SSD-disker, og for meg som ikke er veldig SSD-entusiast (enda iallfalll) så er kostnad en viktig del av totalen...

EDIT: Økning og nedgang er to forskjellige ting. Trøtt i dag, ja... :p

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...