AiKi Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Det lureste er vel kanskje å ta en tur innom Japan Photo (dersom det er der du skal handle, vel og merke) og få tak på et K20D med DA 17-70 (evt. tilsvarende), slik at du kan se på hvordan brennviddeomfanget er. Se for deg situasjoner, altså avstand og det du skal ta bilde av (han/hun bak disken er et godt offer). Slik kan du gjøre opp en mening om det er nok rekkevidde for deg. Området 16/17/18-50/70/55 er for øvrig vanlige brennvidder på normalzoomer. Bredt nok for det meste, nok tele for det meste. Bruker selv K20D og DA 17-70, og er godt fornøyd. Det er en god kombinasjon når det kommer til balanse i 'pakken', bildekvaliteten holder godt følge, og er supert til 80-90% av det kameraet brukes til. Trenger jeg noe "mer" har jeg tele- og makroobjektiv i skuffen, og er målet en kompakt pakke med litt bedre lysstyrke har jeg et fastobjektiv (DA40/2.8 evt. M28/2.8). Når det kommer til "ultrazoomer", er heller ikke jeg tilhenger av det. Ålreit om man har skrekk for å skifte objektiver, eller ikke har mulighet til det, men i de fleste andre situasjoner kan man godt klare seg med ett enkelt objektiv. Et eksempel er en fotballbane, sitter man på tribunen har man gjerne lite bruk for "normalområdet", og går man rundt og glor i Grand Canyon ville jeg neppe prioritert en supertele. PS: Til tross for at jeg, og en del andre, er ganske åpenbare Pentax-tilhengere: Ikke glem at det finnes andre alternativer, som du bør teste i butikk før du kjøper. Menysystem, ergonomi etc. Til tross for variasjonene kan du dog ikke kjøpe et direkte dårlig kamera, generelt er alle speilreflekskameraer noe mellom gode og 'perfekt'. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå