Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Opsett av pc som server


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har en pc med Windows XP som jeg vil lage server av. Hvordan skal jeg gjøre det?

 

en server er et vidt begrep, alt fra spillserver til filservere, ftp servere etc.

 

litt mer spesifikt, men kan allerede si at som filserver holder XP med mindre du har bruk for noen server funksjoner.

Lenke til kommentar
Da må du installere FTP-server (software) f.eks Serv-U, Bullet Proof.

 

I disse programmene er gjøres konfigurering ulike ting som f.eks. rot-mappe for FTP, brukeradministrasjon m.m.

 

Så kan du koble deg til FTP-serveren din ved hjelp av IP-adressen eller maskinnavnet.

 

 

ligger det ikke en ftp server med når man instalerer IIS?

Lenke til kommentar

Vær litt proff da... Sitter ikke opp Server på Wincrash.

Kjører Seff UNIX systemer! :D

 

Og det er ikke vanskelig å sette opp FTP server på UNIX !

 

www.freebsd.org

www.linux.com

www.slackware.com

www.mandrake.com

 

:wink:

Lenke til kommentar
Vær litt proff da... Sitter ikke opp Server på Wincrash.

Kjører Seff UNIX systemer! :D

 

Og det er ikke vanskelig å sette opp FTP server på UNIX !

 

www.freebsd.org

www.linux.com

www.slackware.com

www.mandrake.com

 

:wink:

Du har rett i at Unix er mye bedre egnet som server OS enn Windows XP.

Men kun en av linkene dine er Unix: www.freebsd.org

De 3 andre er Linux...

 

Vet jeg pirker, men rett skal være rett.. 8)

Lenke til kommentar
Vær litt proff da... Sitter ikke opp Server på Wincrash.  

Kjører Seff UNIX systemer!  :D

 

Og det er ikke vanskelig å sette opp FTP server på UNIX !

 

www.freebsd.org

www.linux.com

www.slackware.com

www.mandrake.com

 

:wink:

Du har rett i at Unix er mye bedre egnet som server OS enn Windows XP.

Men kun en av linkene dine er Unix: www.freebsd.org

De 3 andre er Linux...

 

Vet jeg pirker, men rett skal være rett.. 8)

 

De fleste kommer sikkert til å si at Windows ikke er no' tess som en server, men det er ikke 100% rett.

 

Windows er egner seg ypperlig til server hvis den er konfigurert skikkelig, og IIS er lettere å konfigurere enn Apache(som benytter konfigurasjons filer som httpd.conf).

 

Windows er kansje litt ustabilt, men det er blitt bedre i det siste.

Linux er kansje bra, men ikke såå vanvittig bra.

Linux har fortsatt en lang vei og gå før det vil bli ett skikkelig desktop OS(med tanke på at du på kompilere alle patchene...er ikke alle som er programmererer)

 

olavmagnus wrote:  

Jeg har en pc med Windows XP som jeg vil lage server av. Hvordan skal jeg gjøre det?  

en server er et vidt begrep, alt fra spillserver til filservere, ftp servere etc.

 

litt mer spesifikt, men kan allerede si at som filserver holder XP med mindre du har bruk for noen server funksjoner.

 

Men nå var jo aldri Windows XP laget for å være en server..

 

En server betyr på godt norsk "Tjener" dvs at det er en maskin som leverer tjenester til klientene(andre maskiner :) )

 

----------------------

 

Som sagt finnest det mange typer serverer, bla er ftp, web, shell, mail, smtp, DHCP og maange flere..

 

 

FTP server :

I Windows XP, følger det med IIS er Microsoft's egne server, IIS har en innebygget FTP server som er lett å konfigurere, og har ett grafisk brukergrensesnitt.

 

Installeres via "Legg til/ Fjern Windows komponenter"

 

Tjenseste som leveres av denne type server : vanskelig å forklare..gir klienten tilgang til filer over FTP protokollen(File Transfer Protocol)

 

Web Server :

Til en webserver ville jeg personlig valgt Windows 2003(har RC2 cd'ne 8))

 

Men Windows XP har også en Web server inkludert i IIS, installeres på samme måte som FTP serveren.

 

IIS sin web server støtter ikke CHMOD'ing(Ingen windows systemer støtter det, kun *NIX), men har ett fint brukergrensesnitt.

 

Tjenseste som leveres av denne type server : uh....sender web sider til klienten(når klienten ber om det..)

 

Tror ikke Windows XP har nødvendig programvare/protokoller for å være DHCP server, og skal du drive shell server går det nok kun på *NIX

 

Spill Server:

Sannsynligvis den mest kjente typen tjenerer, alt som trengs følger vanligvis med spillet, som du vil hoste server for.

Lenke til kommentar
Vær litt proff da... Sitter ikke opp Server på Wincrash.  

Kjører Seff UNIX systemer!  :D

 

Og det er ikke vanskelig å sette opp FTP server på UNIX !

 

www.freebsd.org

www.linux.com

www.slackware.com

www.mandrake.com

 

:wink:

Du har rett i at Unix er mye bedre egnet som server OS enn Windows XP.

Men kun en av linkene dine er Unix: www.freebsd.org

De 3 andre er Linux...

 

Vet jeg pirker, men rett skal være rett.. 8)

 

De fleste kommer sikkert til å si at Windows ikke er no' tess som en server, men det er ikke 100% rett.

 

Windows er egner seg ypperlig til server hvis den er konfigurert skikkelig, og IIS er lettere å konfigurere enn Apache(som benytter konfigurasjons filer som httpd.conf).

 

Windows er kansje litt ustabilt, men det er blitt bedre i det siste.

Linux er kansje bra, men ikke såå vanvittig bra.

Linux har fortsatt en lang vei og gå før det vil bli ett skikkelig desktop OS(med tanke på at du på kompilere alle patchene...er ikke alle som er programmererer)

 

olavmagnus wrote:  

Jeg har en pc med Windows XP som jeg vil lage server av. Hvordan skal jeg gjøre det?  

en server er et vidt begrep, alt fra spillserver til filservere, ftp servere etc.

 

litt mer spesifikt, men kan allerede si at som filserver holder XP med mindre du har bruk for noen server funksjoner.

 

Men nå var jo aldri Windows XP laget for å være en server..

 

En server betyr på godt norsk "Tjener" dvs at det er en maskin som leverer tjenester til klientene(andre maskiner :) )

 

----------------------

 

Som sagt finnest det mange typer serverer, bla er ftp, web, shell, mail, smtp, DHCP og maange flere..

 

 

FTP server :

I Windows XP, følger det med IIS er Microsoft's egne server, IIS har en innebygget FTP server som er lett å konfigurere, og har ett grafisk brukergrensesnitt.

 

Installeres via "Legg til/ Fjern Windows komponenter"

 

Tjenseste som leveres av denne type server : vanskelig å forklare..gir klienten tilgang til filer over FTP protokollen(File Transfer Protocol)

 

Web Server :

Til en webserver ville jeg personlig valgt Windows 2003(har RC2 cd'ne 8))

 

Men Windows XP har også en Web server inkludert i IIS, installeres på samme måte som FTP serveren.

 

IIS sin web server støtter ikke CHMOD'ing(Ingen windows systemer støtter det, kun *NIX), men har ett fint brukergrensesnitt.

 

Tjenseste som leveres av denne type server : uh....sender web sider til klienten(når klienten ber om det..)

 

Tror ikke Windows XP har nødvendig programvare/protokoller for å være DHCP server, og skal du drive shell server går det nok kun på *NIX

 

Spill Server:

Sannsynligvis den mest kjente typen tjenerer, alt som trengs følger vanligvis med spillet, som du vil hoste server for.

 

tror jeg ikke kunne vært mer enig i det du skriver, en win server er like god som de andre, bare det blir satt opp riktig og at man følger med og sjekker ofte etter patcher.

 

Win xp kan nok fint fungere som fil/spill/ftp/ webserver så lenge det ikke er helt de store belastningene.

men et server os for disse oppgavene er kanskje å foretrekke, skal selv ha Win 2003 server på min server som jeg driver å bygger opp i løpet av en måned eller to(penger er en fin ting, men ikke når det er forlite av det :oops: )

Har bare gode erfaringer med windows 2000 og xp, alt før utenom 95 suger bigtime....xp er dønn stabilt, selv etter å ha brukt divx+desktop bruk og stått på i et par dager funka alt som det skal...

 

så windows er og en tanke lettere å sette opp for en som ikke har noe erfaring md linux eller andre os...

Lenke til kommentar

 

Linux har fortsatt en lang vei og gå før det vil bli ett skikkelig desktop OS(med tanke på at du på kompilere alle patchene...er ikke alle som er programmererer)

 

 

Har du prøvd linux i og med du slenger ut slike tvilsome påstander som den ovenfor?

Alt jeg trenger for og holde mine servere oppdatert er og skrive up2date -u og så fikser RH resten, maskinen finner selv de oppdateringene den trenger og innstallerer den helt av seg selv.

Lenke til kommentar

 

Linux har fortsatt en lang vei og gå før det vil bli ett skikkelig desktop OS(med tanke på at du på kompilere alle patchene...er ikke alle som er programmererer)

 

 

Har du prøvd linux i og med du slenger ut slike tvilsome påstander som den ovenfor?

Alt jeg trenger for og holde mine servere oppdatert er og skrive up2date -u og så fikser RH resten, maskinen finner selv de oppdateringene den trenger og innstallerer den helt av seg selv.

 

hmm, os valg er og kanskje noe personlig, men jeg har bare holdt meg til windows, men linux har nok ikke en veldig lang vei før det er like lett som windows, men litt uvant er det....(syns nå jeg da)

Lenke til kommentar

Dere nevner mye om ustabiliteter etc, men glemmer å nevne at maskinvare har mye å si når det gjelder stabiliteten til en server.

 

Greit at rh bruker up2date systemet, som er et ganske greit system sånn sett. Men siden du sier rh er så bra (noe jeg er sterkt uenig i, ihvertfall 8 0g 9), debian er jo like greit. apt-get systemet der er jo ganske enkelt genialt.

 

Men jeg syntes Win2k server er et bra os valg når det kommer til et stykke. Har prøvd win 2003 server enterprise. Det er vel i mine øyne en win2k server med winxp look?

 

Kanskje det har en del forbedringer, men jeg syntes ikke det virket så bra. Min maskin fikk store problemer med å kjøre det.

 

Heier på Debian jeg :):roll:

 

Men skal du kjøre serverOS basert på MS sine produkter, så velg win2k server.

Lenke til kommentar
Dere nevner mye om ustabiliteter etc, men glemmer å nevne at maskinvare har mye å si når det gjelder stabiliteten til en server.

 

Greit at rh bruker up2date systemet, som er et ganske greit system sånn sett. Men siden du sier rh er så bra (noe jeg er sterkt uenig i, ihvertfall 8 0g 9), debian er jo like greit. apt-get systemet der er jo ganske enkelt genialt.

 

Men jeg syntes Win2k server er et bra os valg når det kommer til et stykke. Har prøvd win 2003 server enterprise. Det er vel i mine øyne en win2k server med winxp look?  

 

Kanskje det har en del forbedringer, men jeg syntes ikke det virket så bra. Min maskin fikk store problemer med å kjøre det.

 

Heier på Debian jeg :)  :roll:

 

Men skal du kjøre serverOS basert på MS sine produkter, så velg win2k server.

 

tror det kanskje kan være lurt å vente litt med 2003 server, har lest om en del små kompabilitetsproblemer :-?

 

en annen ulempe medwin servere en maskinkravene, litt høyere enn linux... :D

Lenke til kommentar

Personlig foretrekker jeg Debian stable eller LFS som server OS'er. Skal man kjøre server på en maskin er det heller ikke noe vits med et GUI som spiser ressurser.

 

Windoze som server er muligens lettere å sette opp, men gir vesentlig mye dårlige ytelse, stabilitet og sikkerhet. Dessuten koster den flesk i forhold til Linux som selvfølgelig er gratis...:wink:

 

At Linux ikke egner seg som desktopOS er latterlig, selv om det egner seg bedre til serverOS :yes:

 

*BSD er heller ikke noe dårlig valg :yes:

 

MarcelSB

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...