Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen: Politikk og Menneskerettigheter (SAM 3020)

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner fortsatt ikke hvordan man kan komme fram til at de rødgrønne skal fortsette med borgerlig flertall. Sp og SV taper halvparten av sine velgere, noe som tyder på at en ny regjeringsperiode ikke er et sjakktrekk for dem. Ap er ikke tjent med å ha med to miniputter i regjering. Og de borgerlige vil aldri la SV sitte enda en regjeringsperiode.

Men dere om det.

Tror karakterene kommer den 18. juni.

Hvor var det borgerlige flertallet? Husk at FRP ikke regnes som et borgerlig parti av sentrumspartiene(KRF, V). De eneste regjeringsalternativene som ga flertall var FRP/KRF/V/H, og AP/Høyre så vidt jeg så, så mindretallsregjering ble det jo uansett. Er jo ikke sånn at V og KRF var giganter heller selv om de var litt større enn SV\SP så vidt jeg husker.

Edit: AP/H regjering har blitt foreslått fra blant annet Herman Friele.

Endret av Hans-o
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg skjønner fortsatt ikke hvordan man kan komme fram til at de rødgrønne skal fortsette med borgerlig flertall. Sp og SV taper halvparten av sine velgere, noe som tyder på at en ny regjeringsperiode ikke er et sjakktrekk for dem. Ap er ikke tjent med å ha med to miniputter i regjering. Og de borgerlige vil aldri la SV sitte enda en regjeringsperiode.

Men dere om det.

Tror karakterene kommer den 18. juni.

Hvor var det borgerlige flertallet? Husk at FRP ikke regnes som et borgerlig parti av sentrumspartiene(KRF, V). De eneste regjeringsalternativene som ga flertall var FRP/KRF/V/H, og AP/Høyre så vidt jeg så, så mindretallsregjering ble det jo uansett. Er jo ikke sånn at V og KRF var giganter heller selv om de var litt større enn SV\SP så vidt jeg husker.

Edit: AP/H regjering har blitt foreslått fra blant annet Herman Friele.

Det borgerlige flertallet var jo der, hvorvidt FrP blir regnet som et borgerlig parti av KrF og V er irrelevant, de hadde uansett ikke latt en regjering med SV bestå.

Lenke til kommentar

Men du må se at den borgelige siden er så splittet at de små sentrumspartiene heller vil se Sv enn Frp i regjering, for ikke å snakke om Ap. Det har jo tilogmed blitt foreslått sentrum-Ap regjering for å forhindre at Frp får regjeringsmakt (noe de neppe får i denne omgang....).

Lenke til kommentar
Men du må se at den borgelige siden er så splittet at de små sentrumspartiene heller vil se Sv enn Frp i regjering, for ikke å snakke om Ap. Det har jo tilogmed blitt foreslått sentrum-Ap regjering for å forhindre at Frp får regjeringsmakt (noe de neppe får i denne omgang....).

Hvorfor skulle sentrumspartiene være interessert i å ha SV i regjering når de "kan velge" å bare ha AP?

Lenke til kommentar

Jeg har ikke fått mulighet til å være på denne sia siden politikkeksamen. Takk for all hjelp, tråden har vært til stor hjelp!

Hvis en av dere som hadde eksamen i politikk på denne siden kommer fra Rissa Videregående Skole, så si ifra. I klassen min fikk vi utlevert en oppgave idag som var en 6'er, bare for å vise hvordan det skulle gjøres. Og den var fra Rissa vgs.

Lenke til kommentar

hei folkens;)

kan ein strykke viss ein har boma på den første om regjeringsalternativet og har svart bare på den kortsvar oppgaven om å sammenligne med enten enmanskretts eller presidentvalg(USA) (har rett på den andre oppgaven om å sammenligne) ??

fordi når eg tenker viser det at eg har faktisk har rett og slett boma på den første oppgaven om regjeringsalternativet til høsten;)

Lenke til kommentar
hei folkens;)

kan ein strykke viss ein har boma på den første om regjeringsalternativet og har svart bare på den kortsvar oppgaven om å sammenligne med enten enmanskretts eller presidentvalg(USA) (har rett på den andre oppgaven om å sammenligne) ??

fordi når eg tenker viser det at eg har faktisk har rett og slett boma på den første oppgaven om regjeringsalternativet til høsten;)

Du kan hvertfall ikke få bedre enn 2. Kanskje 3, men der stopper det garantert.

Lenke til kommentar

Skjebelig eksamensoppgave.

Oppgave 1 var jo ikke forventa ut fra hva vi fikk vite på forberedelsesdagen da. :tease:

Når det gjelder oppgave 2, var svaret egentlig noe mer enn at Norges valgsystem (forholdstallsvalg i flermannskrets) er mer demokratisk, mens USAs (flertallsvalg i enmannskrets) er mer praktisk for regjeringen? Noen flere gode poeng? Synes det var noe tynt svar da jeg skrev det, men jeg dro poenget ut selvsagt.

Endret av Irrelevant
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jaja. Då var sensuren fallt for min del.

Fekk 5 og er selvfølgelig storfornøgd med det. Visste ikkje heilt sjølv korleis det hadde gått, kunne gått begge veier, og er meir enn lykkelig med 5 denne eksamen.

Korleis gjekk det med dokke andre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...