Hansoen Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 (endret) Jeg skrev ca. 12 sider (for hånd, for å understreke det - noen av oss, det vil si skolene våre, lever ikke helt i dataverdenen enda).Jeg var egentlig veldig skuffet over oppgaven - jeg syns den passer dårlig inn i læreplanen, og det føles veldig irriterende at jeg basically ikke hadde trengt å ha politikktimer siden november for å avlegge denne eksamenen. Angående tabellen brukte jeg den til en viss grad, men jeg syns det er for dårlig at Udir kan slippe unna med å ikke oppgi bakgrunnen for tabellen i det hele tatt (hvem har laget den? Hvilke kilder er brukt? Er det lagt meningsmålinger til grunn, eller er det bare "tilfeldige" tall?) mens vi må gjøre rede for alle kildene vi har brukt, så jeg valgte derfor å ikke vektlegge tabellen så alt for mye, egentlig. Oppgaven er jo laget utifra til en viss grad meningsmålinger(det så du vel?) og en del fri fantasi for å gjøre det litt spennende. Men det sto i oppgaven at man skulle ta utgangspunkt i tabellen og kildene(altså hva som er realistisk med tanke på hva som er sagt, avgjort etc). Å og da ikke ta utgangspunkt i tabellen er lite lurt, spesielt når vi skulle drøfte mulige regjeringsalternativer etter valget med den aktuelle mandatfordeling som ble framlagt. Edit: Dobbelpost... Moderatorer, slå sammen plz. Endret 23. mai 2009 av Hans-o Lenke til kommentar
haarod Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Kom også fram til ren Ap eller Bondevik 2. Kom du fram til at en Bondevik 2 regjering var det mest sannsynlige?? Den regjering hadde jo blitt mikroskopisk... Jeg konkluderte med at dette var et veldig sannsynlig alternativ fordi de bare ville trenge støtte fra enten Ap eller FrP (i enkeltsaker). De har også samarbeidet bra før. Jeg la også til at jeg så på FrP sine utspill om at de ikke ville støtte en borgerlig regjering uten dem som valgkampsretorikk, og ikke den reelle situasjonen etter dette tenkte valget. Lenke til kommentar
Hansoen Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Tror ikke FRP vil være veldig villige til å støtte en borgerlig regjering uten dem selv. Tror faktisk de kan finne på å stemme mot sine egne prinsipper, bare for å stemme mot regjeringen. Jeg kom fram til at Rødgrønn regjering eller AP alene var det mest sannsynlige, men drøftet 6-7 forskjellige alternativer. Lenke til kommentar
haarod Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 En rødgrønn? Sterke krefter i Ap foretrekker å ha en ren Ap-regjering, og jeg tviler sterkt på at de borgerlige vil ha SV i regjering enda en periode. Jeg tror ikke FrP er så "dumme" når alt kommer til alt, og at politkken er det viktigste til slutt. Lenke til kommentar
Hansoen Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 De rødgrønne går til valg for å fortsette. Dette er et av de sitt beste argumenter. Ved å stemme dem vet du hva du får, på borgerlig side er det kaos. Lenke til kommentar
haarod Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Men i det konstruerte valgresultatet mister de rødgrønne flertallet de har, så hvor sannsynlig er det at de blir sittende en periode til? Lite. Lenke til kommentar
Hansoen Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Ap vil ha makten, og hvis de stenger ned stoltenberg regjeringen, så er det ikke sikkert at AP tar over alene. Derfor er det sannsynlig at de kan fortsette, spesielt når de kan samarbeide ut mot krf\V. Lenke til kommentar
haarod Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 KrF og V vil ikke ha SV i regjering, og i det konstruerte valget blir både Sp og SV veldig redusert. Lenke til kommentar
Hansoen Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Joda, men vi har sett at det er AP som dominerer, og V\KRF kan samarbeide med AP. Dessuten er SP et parti som V\KRF vil ha med seg egentlig, så at de kan få støtte i en del saker, er ikke veldig usannsynlig. Lenke til kommentar
haarod Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Du glemmer SV i regnestykket ditt, og etter min mening er det nettopp SV som gjør at den rødgrønne regjeringen ikke kan fortsette uten flertall! Natta Lenke til kommentar
Hansoen Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 KRF og V har såpass integriet at de støtter saker de er enige i, på tross av at Sv sitter i den aktuelle regjeringen. God natt. Lenke til kommentar
Ingar Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Som sagt trenger Krf-Venstre-H støtte fra enten Arbeiderpartiet eller Frp, så det er ingen dårlig koalisjon. I tillegg er de, om de går sammen, den største blokka på borgelig side (én mandat mer enn Frp). Det jeg ikke skjønner er hvordan du kunne skissere en rød-grønn regjering som et alternativ. Tror du SV og Sp virkelig er villige til å sitte i en regjering hvor de ikke bare må inngå store kompromisser med Arbeiderpartiet, men etterpå er yttereligere nødt til å forhandle med ett eller flere partier utenfor koalisjonen, og attpåtil borgelige alternativer (og i visse tilfeller Rødt også)? Tror du f.eks. Senterpartiet etter å ha mistet over halvparten av velgermassen sin vurderer dette som et lurt strategisk valg? Den rød-grønne regjeringa dør idet den mister flertallet. Lenke til kommentar
druevin34 Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Man trengte jo slettes ikkje komme til nokon konklusjon. Det stod at vi skulle drøfte, så ingen svar blir direkte feil her. Lenke til kommentar
wesminster Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Oppgaven er jo laget utifra til en viss grad meningsmålinger(det så du vel?) og en del fri fantasi for å gjøre det litt spennende. Men det sto i oppgaven at man skulle ta utgangspunkt i tabellen og kildene(altså hva som er realistisk med tanke på hva som er sagt, avgjort etc). Å og da ikke ta utgangspunkt i tabellen er lite lurt, spesielt når vi skulle drøfte mulige regjeringsalternativer etter valget med den aktuelle mandatfordeling som ble framlagt. Nei - jeg la i alle fall ikke merke til at oppgaven eller tabellen var laget ut fra meningsmålinger. Hvor stod det? Forøvrig ignorerte jeg selvfølgelig ikke tabellen helt (jeg brukte den for eksempel til å forklare hvorfor regjeringssamarbeid mellom Ap, SV og Sp nok ville være uaktuelt, eller hvorfor FrP ville ha problemer med å sitte alene i regjering), men for meg var det langt mer relevant å hovedsaklig bygge besvarelsen min på det partiene selv har uttalt som aktuelle regjeringsalternativ (det stod jo også at man skulle bruke egne kilder og arbeidet man hadde gjort på forberedelsesdagen) enn å fokusere for mye på de eksakte tallene i den konstruerte tabellen. Om det var feil å gjøre det slik jeg gjorde, vil vise seg når karakteren kommer. Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Litt morsomt at Rødt kom inn på stortinget da Jeg kom også frem til at en fortsatt rødgrønn regjering er det mest sannsynlige, evt Ap som kjører solo. Et Arbeiderparti som kjører solo vil helt sikkert få støtte fra både venstre og Krf om alternativet er en regjering som inneholder Frp eller Sv. Ellers tror jeg også "Bondevik" regjeringen er en liten joker her, om Ap av diverse grunner ikke skulle ønske å styre i mindretall. Noen som har noen tanker rundt et evt regjeringssamarbeid mellom Ap, Sv, Sp og Venstre? Vi vet godt at Venstre ikke liker Sv, men utover det deler de mange av sakene sine. I tillegg vil et slikt samarbeid bety fortsatt flertall til den rødgrønne regjeringen. Lenke til kommentar
Ingar Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Om det var feil å gjøre det slik jeg gjorde, vil vise seg når karakteren kommer. Jeg ser ikke helt forskjellen på det du skriver og hva Hans-O skriver. For øvrig var tabellen til en viss grad bygd på meningsmålinger - du ser jo at den samsvarer rimelig greit. Lenke til kommentar
druevin34 Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Om det var feil å gjøre det slik jeg gjorde, vil vise seg når karakteren kommer. Jeg ser ikke helt forskjellen på det du skriver og hva Hans-O skriver. For øvrig var tabellen til en viss grad bygd på meningsmålinger - du ser jo at den samsvarer rimelig greit. Ja, og den var nok konstruert litt slik at regjeringsforslaga våre skulle samsvare mykje med den tabellen. I allefall ein solid måte på å ikkje ro seg langt ut på viddene... Veit ikkje om det skal tolkast som at dei undervurdera oss litt eller, nei, vart eit merkelig oppgåvesett i grunn. Men skal ikkje klage. Lenke til kommentar
heisaoo Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 vet noen om når vi får igjen svaret på politikk og menneskerettigheter eksamen? Lenke til kommentar
Hansoen Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Oppgaven er jo laget utifra til en viss grad meningsmålinger(det så du vel?) og en del fri fantasi for å gjøre det litt spennende. Men det sto i oppgaven at man skulle ta utgangspunkt i tabellen og kildene(altså hva som er realistisk med tanke på hva som er sagt, avgjort etc). Å og da ikke ta utgangspunkt i tabellen er lite lurt, spesielt når vi skulle drøfte mulige regjeringsalternativer etter valget med den aktuelle mandatfordeling som ble framlagt. Nei - jeg la i alle fall ikke merke til at oppgaven eller tabellen var laget ut fra meningsmålinger. Hvor stod det? Forøvrig ignorerte jeg selvfølgelig ikke tabellen helt (jeg brukte den for eksempel til å forklare hvorfor regjeringssamarbeid mellom Ap, SV og Sp nok ville være uaktuelt, eller hvorfor FrP ville ha problemer med å sitte alene i regjering), men for meg var det langt mer relevant å hovedsaklig bygge besvarelsen min på det partiene selv har uttalt som aktuelle regjeringsalternativ (det stod jo også at man skulle bruke egne kilder og arbeidet man hadde gjort på forberedelsesdagen) enn å fokusere for mye på de eksakte tallene i den konstruerte tabellen. Om det var feil å gjøre det slik jeg gjorde, vil vise seg når karakteren kommer. Det sto i oppgaven " Ta utgangspunkt i tabellen(...)" Kan vel ikke gjøres klarere enn det? Lenke til kommentar
haarod Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Jeg skjønner fortsatt ikke hvordan man kan komme fram til at de rødgrønne skal fortsette med borgerlig flertall. Sp og SV taper halvparten av sine velgere, noe som tyder på at en ny regjeringsperiode ikke er et sjakktrekk for dem. Ap er ikke tjent med å ha med to miniputter i regjering. Og de borgerlige vil aldri la SV sitte enda en regjeringsperiode. Men dere om det. Tror karakterene kommer den 18. juni. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå