Adrian Hammond Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Hvis noen får oppgave om oppvekstmiljø, så synes jeg at det litt pluss hvis vi sier hva er oppvekstmiljø egentlig, generelt. Har dere forresten denne kilden om omfanget av narkotikabruk? http://www.sirus.no/files/pub/377/ungdomsundersokelsen07.pdf Ja, står utrolig mye bra der.. Lenke til kommentar
Mian420 Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Hei Kunne noen oxo sendt meg notater på [email protected] takk til de som gidder Lenke til kommentar
Adrian Hammond Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Jeg skal legge inn her masse nytige notater ca midt i natta... Tusen takk alle.. det var kult å samarbeide.. Lenke til kommentar
starman76 Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 God natt og sov godt! Lykke til i morra! Har vært gøy å være med på detta Lenke til kommentar
Remman Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Om noen har noen nyttige notater ville det vært kjempe flott om de kunne sende de til: [email protected] Lenke til kommentar
benedikteh Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 (endret) Om noen har noen nyttige notater ville det vært kjempe flott om de kunne sende de til: [email protected] Send til meg også! oversiktlig og presist, eller kilder som ikke er nevnt her tidligere:) Alt mottas med et stort smil [email protected] Endret 21. mai 2009 av benedikteh Lenke til kommentar
Theac90 Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Zeelot.. jeg savner litt kilder jeg Takk for hjelpa alle sammen Dette hadde de ikke sjans til på 70-tallet Bare ett lite motivasjonsfaktum helt til slutten: Læreren min sa at gj.snitt på sosk på eksamen er 2,7 Vi krysser fingrene for at vi pisser på den statistikken i morra Lenke til kommentar
Reja Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Tusen takk til dere alle sammen vi har hvert flinke til å samarbeide =) Lykke til alle sammen imorra og håper vi får den karakteren vi ønsker.... Natta! Lenke til kommentar
simon_gj Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Noen lenker i siste liten som sier noe om vennegjengen og sosialisering. Dog ikke spesifikt for tenåra. http://individogfellesskap.cappelen.no/c19...html?tid=205032 http://pluto.hive.no/pluto2003/amjensen/pe...sialisering.htm (står litt mot slutten av teksten) Gå å legg dere Søvn er bra. God natt og lykke til Lenke til kommentar
Bio Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Råder alle til å skaffe seg Sosiologi boka fra i fjor. Vis dere ikke kjenner noen fra andre klasse som dere kan hente den hos nå med en gang så burde dere faen meg løpe til biblioteket på skolen deres i morra før klokka ni og spørre om å få låne en. Lenke til kommentar
Kelleren Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Zeelot.. jeg savner litt kilder jeg Takk for hjelpa alle sammen Dette hadde de ikke sjans til på 70-tallet Bare ett lite motivasjonsfaktum helt til slutten: Læreren min sa at gj.snitt på sosk på eksamen er 2,7 Vi krysser fingrene for at vi pisser på den statistikken i morra Vi fikk beskjed om at gj.snitts karakteren var 3.4! hehe Lenke til kommentar
leialt Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 God Natt og lykke til alle sammen! Supert sammarbeid! Vi klarer oss bra allemann tipper jeg Lenke til kommentar
Theac90 Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Zeelot.. jeg savner litt kilder jeg Takk for hjelpa alle sammen Dette hadde de ikke sjans til på 70-tallet Bare ett lite motivasjonsfaktum helt til slutten: Læreren min sa at gj.snitt på sosk på eksamen er 2,7 Vi krysser fingrene for at vi pisser på den statistikken i morra Vi fikk beskjed om at gj.snitts karakteren var 3.4! hehe Da velger jeg å tro på deres lærer hehe Lenke til kommentar
vandall Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 ugh..klikker vis jeg får 2`er eller noe imorra. Ligger ann til sterk 4, muligens svak 5`er....kjedelig vis jeg får 2 da:/ Lenke til kommentar
Hagenbagen Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Huff, glemte direkte url til alle kildene jeg har lagret iløpet av dagen.. Så måtte begynne helt på nytt nå. Noen som har noen notater/oppsumertekilder, teorier etc så VÆR SÅ SNILL, send til [email protected] :-) På forhånd takk Lenke til kommentar
Adrian Hammond Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Huff, glemte direkte url til alle kildene jeg har lagret iløpet av dagen.. Så måtte begynne helt på nytt nå. Noen som har noen notater/oppsumertekilder, teorier etc så VÆR SÅ SNILL, send til [email protected] :-) På forhånd takk sjekk mail.. Lenke til kommentar
Adrian Hammond Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 (endret) Oppvekstmiljø: • Før i tide tok barna og unge direkte del i de voksnes praktiske virksomhet for å løse felles oppgaver. • Barna lærte mye selv • Men nå, alle erfaringer og kunnskaper lærer barna på skolen, barnehager, institusjoner osv. • Før i tiden var unge bekymret for mat, klær og tak over hodet, mens nå er det mest opptatt av mote, utseende, dataspill, filmer osv. • Nå lever barna i en medieverden som gjør det mulig for dem å komme tettere på hendelser i resten av verden, eks internett, tv og andre massemedeier. • I dagens familier er økt skilsmisser, som er veldig negativt for barna på mange måter. • Barna tilbringer lite tid sammen med foreldrene, fordi de fleste barna er enten på SFO, skole, barnehager, organiserte fritidsaktiviteter osv. Mens foreldrene er på jobb og får ikke nok tid til å være sammen med foreldre. Barna er borte fra familie på en måte. • Offentlig organisasjoner har overtatt ansvaret for barn ved hjelp av lover og regler, som gjør at nærmiljøet mellom barna og foreldre blir mindre og mindre, som kanskje igjen kan føre til at barna føler seg utrygt osv. • Oppløsningen av familie, gjør barna usikre • Kari Moxnes har lagt vekt på tre grunner til at skilsmissebarn kommer litt dårlige ut enn de andre barn. Den første er tap av økonomiske og sosiale resurser, den andre er stresset forbundet med endringene og den tredje forbundet med selve familiemønsteret, det vil si forholdene mellom barna og foreldrene. • I dag har ungdommer rett til utdanning, som gjør det mulig i større grad enn før kan velge sin egen fremtid. Før var det sånn at man måtte betale en vis penger for at barna kan gå på skolen, mens i dag er gratis. • I dag er barna mer utsatt for ulykker enn det var før, det kan være for eksempel fysisk vold, seksualitet osv. • I dag bor mange barna sammen med enslige foreldrene, ofte mor. Mange bor også sammen med steforeldre, som gjør det vanskelig for barna å tilpasse seg til det nye miljø. • Barna meg gifte foreldre har sunket kraftig i det siste året, • I dag har barnas boligforhold blitt mye bedre enn før • Gjennom barnehagen og grunnskolen møter barn i dag barn fra andre kulturelle og religiøse miljøer • I dag får barna fritids tilbud, eks, kino idrett osv. • Barna er mer kvalifisert i dag enn de var før • Ni av ti 6-15-åringer driver med fysisk aktivitet for å trene eller mosjonere • Dødeligheten generelt for barn og unge har også gått ned fra begynnelsen av 1970-tallet og fram til i dag • Før var det mange sykdommer, nå har medisiner som gjør det mulig å bli kvitt av sykdommen. • Mulige forklaringer på denne positive utviklingen kan være endringer i barns lekevaner, at barn oppholder seg på steder med mindre ulykkes- og skaderisiko, at helsevesenet har blitt bedre til å redde liv, og at ulykkesforebyggende tiltak har ført til atferdsendring hos både foreldre og barn • I dag har mange barn foreldre som ikke er gifte. Det var ikke vanlig før • Revolusjonen innenfor media og informasjonsteknologi preger barns hverdag i stor grad i dag Håper det hjelper litt.. Endret 21. mai 2009 av issik Lenke til kommentar
nordboy Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Skulle bare si tusen takk alle sammen:) Dere har vært til stor hjelp Lenke til kommentar
wargriff Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Takk til alle, fikk endel gode kilder herifra som ble brukt under eksamen Var det kun jeg som sleit med oppgave 1 forresten? :S Lenke til kommentar
Thomas Toget Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Hva syns dere om oppgaven på eksamen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå