jacoobholm Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Heisann, dersom jeg skulle begynt med fly, hvilket anbefales? Jeg har hørt at du ikke vil lære å fly twinstar hvis du bruker easystar, men at du kan lære easystar hvis du flyr twinstar. Easy star er jo 100ganger lettere å fly med, men byr kanskje ikke på like mye utfordringer som twinstar'en.. I simulatoren(realflight) er det kjempelett å fly twinstar, men regner med at det er noe vanskeligere i virkeligheten? Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 RealFlight er ikke plagsomt realistisk (ganske bra på helikopter, langt dårligere på fly). Hvis du har øvd en del i simulator først og får hjelp de første gangene kan jeg ikke se for meg at du skal få store problemer med Twinstar, om du ikke har noen som kan hjelpe deg kan en litt mer forsiktig start være greit. (Vet ikke egentlig om jeg ville anbefalt noen av disse. Kommer mye an på hva slags område du har til rådighet, hva du vil med hobbyen etc.) Lenke til kommentar
jacoobholm Skrevet 29. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2009 (Vet ikke egentlig om jeg ville anbefalt noen av disse. Kommer mye an på hva slags område du har til rådighet, hva du vil med hobbyen etc.) Har tilgang til en rc klubb med noenlunde stort område, ellers vil det jo gå i større jorde osv.. Jeg ble anbefalt et Calmato 40 sport nitro fly av klubben, men synes vel egentlig at nitro virker så stress i forhold til elektrisk. Hva ville du anbefalt? Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 40-size trainer er veldig riktig. Har aldri hatt veldig sans for Kyosho, men er sikkert helt ok, også en fordel om andre i samme klubb har erfaring med den. Jeg tror jeg ville vært mer eller mindre 100% elektro om jeg skulle begynt nå. Koster litt mer, men mye mindre gris. (Om jeg hadde flydd på en flyplass uten strøm blir riktignok svaret et annet – et bilbatteri tømmes fort med store batteripakker!) Om du ønsker å gå for elektro er det ingenting i veien for å kombinere dette med en 40-size trainer. Når elektro virker billig er det ofte fordi mange elektrofly er små, kanskje mindre enn det burde være. Sebart Trainer har jeg lest en del bra om, elektrotrainer som neppe står tilbake for en vanlig 40-size modell – men prisen blir i alle fall ikke lavere. Lenke til kommentar
jacoobholm Skrevet 29. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2009 Nitro/bensin/fuel koster vel en del? Må jo si at det også frister med nitro fly, men elektro virker bare mer praktisk på mange måter; mindre vedlikehold og gris, større utvalg av områder å fly på.. Litt redd for at elektro fly vil slite litt dersom det er vind. Voldsomt usikker altså.. jo mer jeg "forsker" på emnet, jo mer usikker blir jeg. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Større område holder bare om du kjøper et fly som er mindre enn du burde ha, samme med motstand mot vind. Du burde absolutt kjøpe et fly som er på størrelse med en 40-size trainer uansett om du ender opp med elektro eller fuel. Alt annet blir noe knot å lære på. Fuel koster litt, men er begrenset hvor mye 40-size motorer bruker uansett, blir ikke de helt store pengene av det. Du må ha en del batterier om du skal få flydd noe særlig med elektro, dette blir fort fryktelig dyrt å starte opp med. God lader koster en del etc. Lenke til kommentar
jacoobholm Skrevet 30. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2009 (endret) I lengden vil du jo tjene på å ha elektro? Med tanke på at nitro vil være dyrere enn den opprinnelige prisen til lader og batterier? Kan være enig i at 40 virker som den beste størrelsen. Kanskje ha et lite elektrisk kosefly i tillegg. EDIT: Større område holder bare om du kjøper et fly som er mindre enn du burde ha Burde ha? Det praktiske med elektro er jo at du kan fly det på større utvalg av områder.. Vanskelig å fyre opp et nitrofly hvor som helst? Det med vinden er jo surt, men da får en nøye seg med å ikke fly når det blåser alt for mye. Endret 30. mai 2009 av jacoobholm Lenke til kommentar
nomore Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 Eg vil si valget faller på tre punkter: 1. krav til størrelsen på flyområdet 2. praktiske hensyn som flytid, vedlikehold og "griseri" 3. pris i innkjøp 1: Størrelsen er viktig slik eg ser det både når det kommer til hvor man kan fly og hvor lett det er å fly(mindre er mer ustabilt men du kan fly det flere steder). Det anbefales ofte å velge en 40-50. size trainer(eg valgte en 40. size) mens de fleste elektropakker man får kjøpt ser ut til å være 20-30. size. Så dersom man velger 40. size, uavhengig av om det er elektro eller nitro, så vil det stilles samme krav til området man kan fly på. Og siden elektropakkene er mindre er de også mindre stabile og naturligvis billigere. 2: Lite erfaring, men at det skal være så tungvindt som mange sier kan eg ikke forstå. Eg har hatt flyet i drift ved tre forskjellige annledninger. Hver gang har det tatt ca 5-10 minutt for å pakke ut av bilen og montere flyet samme og fylle på bensin. Deretter er det vanlige med å teste bevegelsene til servoen og en avstandssjekk. Start tar tok 1-2 minutt ekstra men det har ikke vært tungvint å få start. Når eg har vært ferdig så har tanken stort sett vært tom uansett, og da har eg bare koblet til bensinpumpen for å tømme ut evnt rester ut av slanger og latt motoren gå litt ekstra for å tømme motoren for bensin også. Så har eg tatt to våtservietter og vasket flyet. Hele prosessen tar egentlig veldig kort tid. Eg synes derimot det virker litt mer farlig å drive på med lading av LiPo batterier og etter å ha sett en del filmer på YouTube(og lest diverse innlegg rundt om) så virker disse batteritypene farlige. 3: Når eg var hos den lokale hobbybutikken for å se på priser anbefalte han meg et elektrofly(pakke med radio osv) hvor eg var nødt til å kjøpe batterier til radioen i tillegg(helt greit og vanlig). Men med det batteriet og lader som fulgte med til flyet så ville eg ha en flytid på 7-10 minutt og en ladetid på 3(!) timer. Ekstra(og større) batteri kom fort på 500-600 hundre ekstra og raskere lader kostet ca 800. Da får man fort en ekstra utgift på ca 1300-1500 hundre ekstra bare fordi det er elektro. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 Burde ha? Det praktiske med elektro er jo at du kan fly det på større utvalg av områder.. Vanskelig å fyre opp et nitrofly hvor som helst? Det med vinden er jo surt, men da får en nøye seg med å ikke fly når det blåser alt for mye. Kjøper du et lite fly vingler du frem og tilbake så fort det kommer et vindpust, ser aldri flyet godt nok til å få med deg når du gjør feil etc. Små fly er ustabile og upresise. Helt enig i dine vurderinger, nomore. Det er litt styr med gris på flyet, men ikke verre enn at det er ordnet på noen få minutter. Når prisen du satt opp bare var for ett batteri skjønner man fort at det svir å starte med elektro. Tar det ikke som noen selvfølge at det i lengden er billigere med elektro. En typisk 40-size-motor bruker ikke mye fuel, og batterier lever ikke evig. Spesielt når du tenker på at batterier ikke kan brukes selv etter en liten skade, ofte må byttes ut etter hvert som du bytter flytype osv. Lenke til kommentar
jacoobholm Skrevet 30. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2009 Men du ville begynt med elektro dersom du skulle begynt nå? Ville du da anbefalt å kjøpe for eks calmato 40 sport(elle lignende) uten motor, og så fyre inn elektro motor i den? Hadde liksom vært kjekt med et fly en kan bruke på hytta eller åpne områder. Vil du si dette er veldig upraktisk med nitro? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 (endret) Da har eg vært ute og hatt min jomfrutur Eg fikk uventet og uvurderlig hjelp av en tidligere kollega som tilfeldigvis var i området eg skulle fly på. Han visste en del om modellfly som virkelig hjalp. Her er min feltrapport.) Det er for øvrig ikke meningen å stikke av med tråden din jacoobholm Endret 30. mai 2009 av nomore Lenke til kommentar
jacoobholm Skrevet 30. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2009 Da har eg vært ute og hatt min jomfrutur Eg fikk uventet og uvurderlig hjelp av en tidligere kollega som tilfeldigvis var i området eg skulle fly på. Han visste en del om modellfly som virkelig hjalp. Men uansett, bilder, status, og feltrapport kommer ASAP Wiiiiii Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 Men du ville begynt med elektro dersom du skulle begynt nå? Ja! Men dette har litt med å gjøre at jeg nå ikke tar så hardt på budsjett. Hadde jeg vært 13-14 igjen uten de helt store midlene hadde jeg kjøpt glowmotor. Ville du da anbefalt å kjøpe for eks calmato 40 sport(elle lignende) uten motor, og så fyre inn elektro motor i den? Tja. Du tenker riktig, men det kan være litt knot å montere elektromotor på et fly beregnet for glowmotor. Men konvertering til elektro er fullt mulig, se Skyward 40 litt ned på siden. Det ideele er å finne en trainer med vingespenn rundt (minst) 150cm som er beregnet for elektromotor. En mulighet var den jeg linket til fra Sebart, det finnes sikkert andre også. Hadde liksom vært kjekt med et fly en kan bruke på hytta eller åpne områder. Vil du si dette er veldig upraktisk med nitro? Det er mer upraktisk å fly store fly som krever litt landingsbane på små områder. Hvis dere har liten plass i nærheten av hytten kan det være vanskelig å få opp (eller i alle fall ned i én del!) et stort fly. Men, om du blir hektet på dette kommer du til å ville ha flere fly etter hvert, da kan kanskje et av de andre flyene være et lite fly til å fly overalt? Å lære seg på et lite fly er mye vanskeligere enn ellers, om nomore synes det var vanskelig å se hvordan flyet lå i luften når han fløy 40-sizemodellen kan du tenke deg hvordan det hadde vært om flyet var mye mindre. Jeg prøver ikke å si at det bare er fordeler ved store fly, bare at du burde begynne med et relativt stort fly. @nomore: Det der ordner du lett på en kveld eller to. Et triks kan være å dekke den nederste delen av én vingehalvdel med trekk i en helt annen farve enn resten. Dette blir kanskje ikke veldig pent, men du ser om modellen er opp ned. Om du kan få hjelp fra noen som kan fly de første gangene er det veldig greit, i løpet av 7-8 flyturer har du lært det viktigste. Landinger er ikke lett å lære seg. Det du må finne ut av er hvordan flyet håndterer lav fart, sånn at du har en følelse av hvor fort det synker. Øv deg på landingsrunder i litt god høyde, så kan du ta det lavere etter hvert. Er det noe du lurer på er det bare å spørre, men vi kan kanskje ta det i den generelle RC-tråden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå