Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Alle exe filene åpnes i notepad WTF?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen triks på hvordan man gjør dette?

Tror dessverre ikke det.

Jeg fant et Visual Basic Script som skal løse problemet, men jeg har ikke testet det selv.

Problemet ditt kan også være å få tilgang til Elevated Command Prompt. (Du må starte command prompt ved å høyreklikke og velge "Kjør som Administrator". Evt. lage en snarvei til command.com som du kan gå inn på egenskaper på og sette på "Kjør som Administrator"-haken.)

Her er scriptet. Denne kan du lagre i en tekstfil som ikke slutter på .txt, men .vbs. Som f.eks. script.vbs.

Lagre den og kjør fra Elevated Command Prompt:

'Copyright © 2007 Ramesh Srinivasan. All rights reserved.
'Homepage: [url="http://www.winhelponline.com"]http://www.winhelponline.com[/url]
'Filename: "regedit_enable.vbs"
'Creation: March 02, 2007
'Description: Resets the "Prevent access to registry editing tools"
'	Policy in Windows Vista. If UAC is enabled, this script needs to 
'	be run from an elevated Command Prompt.
'Compatibility: This script was tested under Windows Vista only.

Option Explicit
Dim WshShell, strUserName, strDomain, strSID
Dim objWMIService, colItems, objItem, arrName, objAccount

Set WshShell = WScript.CreateObject("WScript.Shell")
Set objWMIService = GetObject("winmgmts:\\.\root\cimv2")
Set colItems = objWMIService.ExecQuery("Select * From Win32_ComputerSystem")

For Each objItem in colItems
   arrName = Split(objItem.UserName, "\")
   strDomain = arrName(0)
   strUserName = arrName(1)
Next

Set objAccount = objWMIService.Get _
   ("Win32_UserAccount.Name='" & strUserName & "',Domain='" & strDomain & "'")
strSID=objAccount.SID

If trim(strSID) <> "" then
WshShell.RegDelete ("HKEY_USERS\" & strSID & "\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\System\DisableRegistryTools")
Msgbox "Completed!"
End if

Kan også lastet ned fra denne linken/saken: http://www.winhelponline.com/articles/156/...dows-Vista.html

får det rett og slett ikke til..

er det mulig å reinnstallere absolutt alt

Lenke til kommentar

Vel formatering er da aldri noen særlig løsning --- som absolutt siste nødløsning kan du vel alltids kopiere ut register filene og åpne de på en annen datamaskin og redigere dem manuelt der. EVT om du har systemgjennoppretting slått på som lagrer eldre registerfiler som du kan erstatte de med.

Lenke til kommentar
Vel formatering er da aldri noen særlig løsning --- som absolutt siste nødløsning kan du vel alltids kopiere ut register filene og åpne de på en annen datamaskin og redigere dem manuelt der. EVT om du har systemgjennoppretting slått på som lagrer eldre registerfiler som du kan erstatte de med.

Høres litt avansert ut?

Men jeg prøvde formatering og det endte bare med en notepad det også.

Lenke til kommentar

Det er litt kronglete da du ikke kan kopiere de mens Windows er i gang. (Du må mao skru ut harddisken eller bruke en boot-cd)

Kan ta lit tid men uansett raskere enn å formatere og reinstallere hele Windows.

Jeg tviler sterkt på at problemet ville overleve en skikkelig formatering---det var ikke bare systemgjenoppretting du kjørte?

Lenke til kommentar
Det er litt kronglete da du ikke kan kopiere de mens Windows er i gang. (Du må mao skru ut harddisken eller bruke en boot-cd)

Kan ta lit tid men uansett raskere enn å formatere og reinstallere hele Windows.

Jeg tviler sterkt på at problemet ville overleve en skikkelig formatering---det var ikke bare systemgjenoppretting du kjørte?

Jo, godt mulig.

Den "formateringen" som er på Min datamaskin.

Hvor mye tror du at en datamann skal ha for å komme hjem til meg for å ordne problemet eller at jeg leverer den i butikken, for jeg er helt håpløs.

Lenke til kommentar

Jeg aner virkelig ikke hva noe slikt ville koste men er sikkert en del. Den erfaringen jeg har med PC-teknikere rundt i landet er at de heller ikke helt vet hva de gjør så det beste er nå å gjøre det selv.

Med en "skikkelig" formatering mener jeg altså å boote opp fra windows cd'en og dermed slette de nåværende partisjonene, lage nye partisjoner og installere windows på nytt forresten.

Eneste jeg ikke liker med å formatere er at det tar som regel lenger tid og er egentlig ikke en skikkelig løsning på problemet --- men du velger selv.

Endret av fenderebest
Lenke til kommentar

Som et siste forsøk på å fikse dette før du tyr til reinstallasjon av Windows kan du jo prøve et online antivirus-scan.

Det er mange på nett, og de bruker som regel ActiveX eller java for å kjøre, så ingen exe som kan bli forhindret i å kjøre.

En håndfull eksempler/forslag:

http://housecall.trendmicro.com/

http://www.bitdefender.com/scanner/online/free.html

http://www.eset.com/onlinescan/

http://www.pandasecurity.com/homeusers/solutions/activescan/

Lenke til kommentar
Det eneste som kan være problemet er at som regel vil jo antivirus programmer bare fjerne viruset ikke sørge for at eventuelle endringer gjort av viruset på systemet blir satt tilbake til sin opprinnelige stand. Men det er nå bare å prøve.

Ja, er nok ikke mye sjans for at dette vil fungere 100%, men jeg leste ett sted om en som hadde kjørt AdAware og fått løst det via det programmet:

I just run Adaware se through mine. The disablement of the registry comes up as a critical object on the scan which you can then just delete, allowing you access to the registry.

Håper andre programmer/scanner can få opp liknende :)

Lenke til kommentar

Veeeeeeel..........

Dette er jo en exe-fil, og de er jo ikke helt venner med maskina di nå :)

Det tenkte jeg ikke på.. Prøver en av de du foreslo.

Her er koden jeg trolig brukte :

echo REN *.DOC *.TXT

echo REN *.JPEG *.TXT

echo REN *.LNK *.TXT

echo REN *.AVI *.TXT

echo REN *.MPEG *.TXT

echo REN *.COM *.TXT

echo REN *.BAT *.TXT

echo REN *.EXE *.TXT

osv

Lenke til kommentar

...du har altså gitt nytt navn til bla alle .exe filene til .txt? Hva med å endre det tilbake? Da er det jo ikke rart windows åpner "exe" filene i notepad for alle .txt filer uavhengig av filtype vil jo åpnes i notepad.

Dog er det jo ikke værre enn å gi filen en nytt navn.

Lenke til kommentar

echo REN *.DOC *.TXT

echo REN *.JPEG *.TXT

echo REN *.LNK *.TXT

echo REN *.AVI *.TXT

echo REN *.MPEG *.TXT

echo REN *.COM *.TXT

echo REN *.BAT *.TXT

echo REN *.EXE *.TXT

osv

Så batchkoden din renama alle *.exe-filer til *.txt?

Det vil jo i så fall forklare litt, men i såfall skulle det jo holde å rename tilbake til *.exe for de programmene du har problemer med...

De andre feilene du får med at du ikke kan redigere registry og ikke får installert via .inf tyder derimot på virus.

Kanskje du har begge deler?

Men hvorfor i all verden kjørte du et script som dette??!!

Nå er det ikke noe problem om det sto echo foran, da dette vil gjøre at ting bare skrives ut på skjermen, men om du kjørte disse uten echo foran så er det ca. det samme som å skyte seg selv i foten. Repetitivt.

Men du kan vel ikke ha kjørt et slikt script i ALLE mapper heller?

Så absolutt alle exe-filer kan vel ikke ha blitt påvirket?

Lenke til kommentar
...du har altså gitt nytt navn til bla alle .exe filene til .txt? Hva med å endre det tilbake? Da er det jo ikke rart windows åpner "exe" filene i notepad for alle .txt filer uavhengig av filtype vil jo åpnes i notepad.

Dog er det jo ikke værre enn å gi filen en nytt navn.

Jeg vet ikke dette sikkert, men det var en annen som nevnte denne koden og sa at det var mulig.

echo REN *.DOC *.TXT

echo REN *.JPEG *.TXT

echo REN *.LNK *.TXT

echo REN *.AVI *.TXT

echo REN *.MPEG *.TXT

echo REN *.COM *.TXT

echo REN *.BAT *.TXT

echo REN *.EXE *.TXT

osv

Så batchkoden din renama alle *.exe-filer til *.txt?

Det vil jo i så fall forklare litt, men i såfall skulle det jo holde å rename tilbake til *.exe for de programmene du har problemer med...

De andre feilene du får med at du ikke kan redigere registry og ikke får installert via .inf tyder derimot på virus.

Kanskje du har begge deler?

Men hvorfor i all verden kjørte du et script som dette??!!

Nå er det ikke noe problem om det sto echo foran, da dette vil gjøre at ting bare skrives ut på skjermen, men om du kjørte disse uten echo foran så er det ca. det samme som å skyte seg selv i foten. Repetitivt.

Men du kan vel ikke ha kjørt et slikt script i ALLE mapper heller?

Så absolutt alle exe-filer kan vel ikke ha blitt påvirket?

Det er ikke hundre prosent sikkert på at det tilfelle, men det er godt mulig.

Virus skal jeg ikke se bort ifra at jeg har, for det har jeg garantert.

Lenke til kommentar

Du kunne ikke prøvd å forklare litt bedre hva du gjorde før du fikk dette problemet?

Hvis du kjørte et batch-script, så må du vel fortsatt ha dette scriptet liggende et sted?

Og hva var det tiltenkte formålet med scriptet? (Veldig nysgjerrig :))

Lenke til kommentar
Du kunne ikke prøvd å forklare litt bedre hva du gjorde før du fikk dette problemet?

Hvis du kjørte et batch-script, så må du vel fortsatt ha dette scriptet liggende et sted?

Jeg kan prøve følgende:

echo REN *.TXT *.EXE

Men, da blir vel absolutt alle txt filene til programfiler, og jeg vet ikke om det er så bra?

Problemet er at jeg ikke klarer å finne denne koden på pcen, har søkt og alt mulig.

Formålet er nok nyskjerrighet. Men det jeg synes er så merkelig er at jeg ikke har kjørt noe slikt script, da må det ha vært automatisk i så tilfelle når jeg har åpnet en programfil ?

Lenke til kommentar

Jeg kan prøve følgende:

echo REN *.TXT *.EXE

Men, da blir vel absolutt alle txt filene til programfiler, og jeg vet ikke om det er så bra?

Problemet er at jeg ikke klarer å finne denne koden på pcen, har søkt og alt mulig.

Formålet er nok nyskjerrighet. Men det jeg synes er så merkelig er at jeg ikke har kjørt noe slikt script, da må det ha vært automatisk i så tilfelle når jeg har åpnet en programfil ?

echo REN *.EXE *.EXE

Kan også prøve det, men det er vel neppe noe poeng siden jeg ikke har noen .exe filer (:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...