Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Alle exe filene åpnes i notepad WTF?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ingen msc.

men en gpedit.dll, gpedit.dll.mui, og to group policy gpedit

Virker som om viruset som har køddet med systemet ditt har klart å slette gpedit.msc også.

Jeg har dessverre en engelsk versjon av Vista, så jeg kan ikke gi deg min gpedit.msc.

Fila gpedit.dll.mui virker litt mistenkelig. Jeg har ikke den på min maskin, og søk på nettet kan tyde på at denne fila er forbundet med noe muffens. Hvor stor er den, og når ble den opprettet?

9.11.2007

den er 64,0 kb

Lenke til kommentar
ok lagra det som inf.

men, når jeg trykker install så åpner deg bare en ny notepad.

:(

Hmm... Virker som viruset kan ha endret på oppførselen til .inf-filer også.

Du er sikker på at du fikk lagret det som en .inf-fil og at valget du valgte var Installer og ikke Åpne?

Lenke til kommentar
Dette er jo enkelt å fikse, start Min Datamaskin gå inn i mappealternativer velg filtyper og lag en ny filtype som kalles .exe og sett den tilbake til standard.

finner ikke mappealternativer?

ok lagra det som inf.

men, når jeg trykker install så åpner deg bare en ny notepad.

:(

Hmm... Virker som viruset kan ha endret på oppførselen til .inf-filer også.

Du er sikker på at du fikk lagret det som en .inf-fil og at valget du valgte var Installer og ikke Åpne?

ja

Lenke til kommentar

På Menylinjen for Min Datamaskin burde det være noe som heter Verktøy og under denne finner du Mappealternativer, deretter er det en fane som heter filtyper.

Så lager du en ny fil type kalt .exe trykk avansert og assosier den med program slik at den dukker opp på listen over filtyper. Om den ikke står som %1 kan du velge den i listen og trykke avansert og sette den tilbake til standardinstillingen.

Lenke til kommentar
På Menylinjen for Min Datamaskin burde det være noe som heter Verktøy og under denne finner du Mappealternativer, deretter er det en fane som heter filtyper.

Så lager du en ny fil type kalt .exe trykk avansert og assosier den med program slik at den dukker opp på listen over filtyper. Om den ikke står som %1 kan du velge den i listen og trykke avansert og sette den tilbake til standardinstillingen.

Eneste fanene som jeg hadde der er Generelt | Vis | Søk.

Lenke til kommentar

Du har helt rett.

Slik fenderbest beskriver det er løsningen i XP, men Vista er noe annerledes. Se guide her for hvordan fikse i Vista: http://articles.techrepublic.com.com/5100-...11-6172036.html

Edit: Men det er tvilsomt om du kan gjenopprette exe-tilknytningen på riktig måte via denne menyen sånn som du kunne i XP.

Endret av Kheperu
Lenke til kommentar

Virkelig? Kjører du som begrenset bruker? Uansett om du skriver command.com i kjør feltet på start menyeyn kan du starte regedit ved å skrive inn kommandoen start regedit.exe ?

Edit: Har vista endret på dette også nå??? Sukk...

Sjekk ihvertfall om du kan starte commmand.com i Vista - da kan du bruke start kommandoen for å starte exe filer ihvertfall.

Endret av fenderebest
Lenke til kommentar
Virkelig? Kjører du som begrenset bruker? Uansett om du skriver command.com i kjør feltet på start menyeyn kan du starte regedit ved å skrive inn kommandoen start regedit.exe ?

Edit: Har vista endret på dette også nå??? Sukk...

Jeg har klart å åpnet command prompt nå etter mye om og men. Til å begynne med så funka det ikke.

Men kommandoen "start regedit.exe" bare åpner regedit i notepad.

Lenke til kommentar

Du har helt rett.

Slik fenderbest beskriver det er løsningen i XP, men Vista er noe annerledes. Se guide her for hvordan fikse i Vista: http://articles.techrepublic.com.com/5100-...11-6172036.html

Edit: Men det er tvilsomt om du kan gjenopprette exe-tilknytningen på riktig måte via denne menyen sånn som du kunne i XP.

Når jeg skal angi tilknytniner så ser jeg at alle filene er der, men jeg ser ikke .exe

Jeg ser alt fra .123 til .zip

men ingen .exe

Lenke til kommentar

Nei beklager, Vista er ikke min spesialitet da jeg ikke har det selv. Testet ut litt nå og satte manuelt opp slik at windows åpnet .exe filer i notepad og det fungerte å starte regedit når jeg gikk gjennon command.com og skrev start regedit og da ville regedit åpne seg på skikkelig vis.

Om begge disse tingene som normalt fungerer i XP tydeligvis ikke funger slik lengre i Vista blir det straks værre.

Lenke til kommentar
Noen triks på hvordan man gjør dette?

Tror dessverre ikke det.

Jeg fant et Visual Basic Script som skal løse problemet, men jeg har ikke testet det selv.

Problemet ditt kan også være å få tilgang til Elevated Command Prompt. (Du må starte command prompt ved å høyreklikke og velge "Kjør som Administrator". Evt. lage en snarvei til command.com som du kan gå inn på egenskaper på og sette på "Kjør som Administrator"-haken.)

Her er scriptet. Denne kan du lagre i en tekstfil som ikke slutter på .txt, men .vbs. Som f.eks. script.vbs.

Lagre den og kjør fra Elevated Command Prompt:

'Copyright © 2007 Ramesh Srinivasan. All rights reserved.
'Homepage: [url="http://www.winhelponline.com"]http://www.winhelponline.com[/url]
'Filename: "regedit_enable.vbs"
'Creation: March 02, 2007
'Description: Resets the "Prevent access to registry editing tools"
'	Policy in Windows Vista. If UAC is enabled, this script needs to 
'	be run from an elevated Command Prompt.
'Compatibility: This script was tested under Windows Vista only.

Option Explicit
Dim WshShell, strUserName, strDomain, strSID
Dim objWMIService, colItems, objItem, arrName, objAccount

Set WshShell = WScript.CreateObject("WScript.Shell")
Set objWMIService = GetObject("winmgmts:\\.\root\cimv2")
Set colItems = objWMIService.ExecQuery("Select * From Win32_ComputerSystem")

For Each objItem in colItems
   arrName = Split(objItem.UserName, "\")
   strDomain = arrName(0)
   strUserName = arrName(1)
Next

Set objAccount = objWMIService.Get _
   ("Win32_UserAccount.Name='" & strUserName & "',Domain='" & strDomain & "'")
strSID=objAccount.SID

If trim(strSID) <> "" then
WshShell.RegDelete ("HKEY_USERS\" & strSID & "\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\System\DisableRegistryTools")
Msgbox "Completed!"
End if

Kan også lastet ned fra denne linken/saken: http://www.winhelponline.com/articles/156/...dows-Vista.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...