Gå til innhold

På oppdrag fra Gud

Anbefalte innlegg

Det var et svar til innlegget over, så du kan jo ta en rå sjanse å gjette?

Vel, jeg stilte flere spørsmål i innlegget over, og jeg er ikke noe glad i å basere tankegangen min på gjetting og råsjanser. Jeg ble ikke noe klokere av svaret jeg fikk, så jeg får heller henvende meg til de som faktisk føler at de vet noe om saken.

Jeg vil gjerne ha svar på hvordan vi mennesker kan avgjøre hva som er moralsk rett og galt etter Guds mening, med så stor sikkerhet at vi kan bruke dette til å påstå at noen menneskers interaksjon med Gud er innbilning, mens andres ikke er det?

Svarer du "jeg vet ikke" her, så blir du seende litt dum ut hvis du på et tidligere tidspunkt har hevdet at noen andres samtaler med Gud bare er fantasi.

Jeg vil gjerne også ha svar på hvilke andre kriterier vi kan bruke for å slå fast at våre egne opplevelser av interaksjon med Gud er reelle og ikke hallusinasjoner.

Svarer du "jeg vet ikke" på dette spørsmålet, gir det ingen mening å tro på Gud i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Han sier jo ærlig ut at han ikke vet , hvordan kan du kreve noe mer av ham?

At du mener det er modent gjort av folk å innrømme at de ikke vet, er greit nok. Jeg syns ikke det er så modent å komme med påstander uten å kunne begrunne dem. Men uansett, akkurat det har lite med saken å gjøre.

Jeg vet ikke hvor du har fått det fra at jeg krever noe som helst av en spesifikk person. Sondre sa at han ikke visste svaret på det jeg spurte om, og derfor retter jeg spørsmålet til eventuelle andre som mener å vite noe om saken. Poenget mitt er ikke å pese Sondre, slik du får det til å se ut som - jeg er ute etter svar på det jeg spør om, uansett hvem det måtte komme fra.

Lenke til kommentar
Han sier jo ærlig ut at han ikke vet , hvordan kan du kreve noe mer av ham?

At du mener det er modent gjort av folk å innrømme at de ikke vet, er greit nok. Jeg syns ikke det er så modent å komme med påstander uten å kunne begrunne dem. Men uansett, akkurat det har lite med saken å gjøre.

Jeg vet ikke hvor du har fått det fra at jeg krever noe som helst av en spesifikk person. Sondre sa at han ikke visste svaret på det jeg spurte om, og derfor retter jeg spørsmålet til eventuelle andre som mener å vite noe om saken. Poenget mitt er ikke å pese Sondre, slik du får det til å se ut som - jeg er ute etter svar på det jeg spør om, uansett hvem det måtte komme fra.

Kanskje han ikke var helt reflektert over at han ikke kunne begrunne påstandene sine? Noe som du har hjulpet ham med å forstå, det er en fin ting. Forhåpentligvis gjør han da ikke samme tabben igjen.

Jeg vet ikke.

Hva er det du ikke vet?

Det er du, ikke jeg, som får det til å se ut som du peser han, når du svarer slik.

-Jeg vet ikke

-Hva er det du ikke vet?

Kanskje uttalte du deg annerledes enn du hadde tenkt, men dette ser for meg ut som hersking og triumfering over at han ikke var istand til å svare på spørsmålene dine. Hadde du bare vært ute etter svar fra hvem som helst så hadde du vel ikke sitert innlegget til Sondre og sagt "Hva er det du ikke vet?" Ville det ikke vært mer naturlig og si "Er det noen andre som vet?"

Lenke til kommentar
Jeg vil gjerne ha svar på hvordan vi mennesker kan avgjøre hva som er moralsk rett og galt etter Guds mening, med så stor sikkerhet at vi kan bruke dette til å påstå at noen menneskers interaksjon med Gud er innbilning, mens andres ikke er det?

Fordi Gud er skapt i menneskets bilde?

Fordi SondreOverbys Gud er skapt i SondreOverbys bilde?

Gud er det man vil ha ham til å være.

Tenk hvor mye mer slagkraftige ens egne argumenter er når man kan si at "det er Guds vilje".

Mennesker har utkjempet kriger om denne definisjonsmakten, så den må være relativt viktig ...

Lenke til kommentar
Kanskje uttalte du deg annerledes enn du hadde tenkt, men dette ser for meg ut som hersking og triumfering over at han ikke var istand til å svare på spørsmålene dine. Hadde du bare vært ute etter svar fra hvem som helst så hadde du vel ikke sitert innlegget til Sondre og sagt "Hva er det du ikke vet?" Ville det ikke vært mer naturlig og si "Er det noen andre som vet?"

Poenget var vel mer at jeg stilte flere spørsmål, og ville vite hvilket av dem han besvarte med "jeg vet ikke". Men jeg henger meg ikke mer opp i det, og antar at det gjaldt alle spørsmålene. Grunnen til at den tanken ikke slo meg med det samme, var at jeg følte at minst ett av spørsmålene mine ble pussig og nærmest selvmotsigende å svare "jeg vet ikke" på, sett i lys av enkelte tidligere innlegg fra samme bruker i denne tråden.

Sånn, da var det oppklart. Skal vi gå tilbake til topic og se om vi kommer oss videre nå? :)

Lenke til kommentar
Fordi Gud er skapt i menneskets bilde?

Fordi SondreOverbys Gud er skapt i SondreOverbys bilde?

Gud er det man vil ha ham til å være.

Korrekt. Et påfunn vil alltid gi rom for individuell tilpasning, og trippeldrapet i Tromsø er bare ett av mange eksempler på hvor galt det kan gå når noen ikke klarer å skille mellom fantasi og virkelighet. Men dette besvarte egentlig ikke spørsmålene mine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...