Gå til innhold

På oppdrag fra Gud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nei, for jeg tilber ikke den lokale lederen i humanetisk forbund. Ikke mener jeg at han er gud eller øverste autoritet på moral og godhet heller. Så svar da, om gud ba deg gjøre noe tvert gjennom ondt, hadde du gjort det?

ikke siktetb til meg, men ijeg svarer.

nei. fordi gud i mine øyne er alt fra god.

edit: egentlig er han(beskrivelsene) den ene selvmotsigelsen etter den andre.

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar
Det spørsmålet trenger jeg ikke svare på. For å stille deg et tilsvarende spørsmål, hva ville du ha gjort dersom den lokale lederen i Human-Etisk Forbund ba deg om å drepe noen? Ser du nå hvor sykt dette blir...

Jeg ser hvor sinnsvak din logikk er. Jeg aner ikke hva han heter en gang, langt mindre har noen noensinne tilbedt denne mannen. Svar på spørsmålet til hamnli

Lenke til kommentar

Jamen dere skjønner jo ikke. Det hypotetiske spørsmålet "om Gud.." er ikke relevant i denne sammenhengen fordi vi vet at dette ikke lenger finner sted.

Men okei - la oss si at Gud ba meg om å drepe noen. Vet du hva jeg ville gjort? Jeg ville latt være, nettopp fordi jeg "vet" at det ikke lenger finner sted. Så hvis det likevel gjorde det ville jeg ikke trodd at det var Gud som ba meg om det. Er det et greit svar?

De fleste mennesker i Norge i dag er sikkert enige om at vi bør adlyde myndighetene i landet. Når de ber deg betale skatt, gjør du det. Men sett at de forbød alkohol. Ville du(les: mannen i gata) bare sluttet å drikke alkohol? Niks! Du ville kjøpt det ulovlig eller laget selv - fordi du ikke anser det for å være i "myndighetenes rette ånd" å gjøre slikt. Det er heller ikke "i Guds rette ånd" å be meg drepe noen. Men siden Gud ikke plutselig motsier seg selv på den måten, må jeg anta at det ikke er Gud som er blitt rar, men noen andre som har vært inne i bildet og gitt meg denne beskjeden - det være seg Djevelen eller at jeg er sinnsyk.

Uansett, nå har jeg sagt flere ting som kan skape en ny og ganske usaklig sidegren i denne tråden. Kan vi unngå det og heller regne spørsmålet for besvart med "nei, jeg ville antatt at det var jeg som var sinnssyk eller Djevelen som tøyset med meg"?

Lenke til kommentar

Jeg tror saken var at vi nok ikke skjønte spørsmålet. Jeg forstod det ikke til å begynne med siden jeg som Frankline(tror jeg) tolket inn i vår tid, der vi må gå ut fra at slikt ikke skjer. Men hvis jeg går ut fra at forholdene ikke var tatt i betraktning og jeg for alt jeg vet i forhold til spørsmålet godt kunne levd for 3000 år siden, er svaret ja.

Men, i dag ville svaret vært nei - men det har jeg jo alt sagt og gjort rede for :)

Lenke til kommentar

Fordi den bibelske tiden er over?

Jeg forstår fortsatt ikke hvorfor dette betyr at Gud ikke skal vise seg for mennesker idag. Fordi ingen har skrevet en bibel siden den gang? Unnskyld meg, men dere har like mye bevis for at Gud snakket til folk den gang, som at Gud snakker til mordere idag.

Så hvordan kan dere ta avgjørelsen om at det var mer sannsynlig da? Fordi noen skrev det i en bok? Hva om denne mannen skriver det i en bok og får en horde av mennesker til å tro på det. Er det da troverdig at Gud fortsatt snakker til mennesker?

Lenke til kommentar
Selvfølgelig var det Satan. Du vet Gud gjør aldri noe vondt. Han har aldri ødelagt språket, druknet hele kloden i vann, sagt til en far at han skal drepe sin sønn osv.

Sagt til en far at han skal ofre sin datter, noe som ifølge bibelen ble gjort!

Hva mener du med flere ganger? Kjenner til et tilfelle med Isak, men det var et symbolsk tilfelle der handlingen ble stoppet, for å vise at Gud kom til å ofre sin Sønn.

Da bør du lese bibelen nøyere og finne historien om Jefta. Handlingen ble ikke stoppet, og datteren hans ble ofret siden gud sikert ham seier i den forrige krigen.

At Gud ikke vil gi en slik ordre uten å stoppe noen, blir din personlige mening.

Forøvrig er bibelsk tid over for lenge siden. Det forekom en slik ordre i begynnelsen av GT, men hvis jeg skulle kommet med tilføyelser til Bibelen nå måtte jeg ha startet en sekt. Kanskje ved å hevde at jeg hadde gravd opp noen tavler av gull?

Det er ikke noen personlig mening, det er en historie som står skrevet i bibelen, din hellige bok!

Nei, for jeg tilber ikke den lokale lederen i humanetisk forbund. Ikke mener jeg at han er gud eller øverste autoritet på moral og godhet heller. Så svar da, om gud ba deg gjøre noe tvert gjennom ondt, hadde du gjort det?

Noe tvert ondt? Det som for mennesker er ondt eller det for gud er ondt? For oss mennesker finnes det ingen absolutt moral om hva som er godt og ondt. For gud gjelder en merkelig moral om godt og ondt som ikke er definert, den sies bare å være guddommelig riktig. For oss mennesker kan vi si at det ville vært ondt å trampe ihjel kattunger. Gud kunne kommandert deg å trampe ihjell 1000 kattunger og det ville ifølge den guddommelig moral være godt. Da kan du ta din egen moral og pakke sammen, den er ugyldig!

For å gjøre det helt klart, den guddommelige moral går på tvers av alt av menneskerettigheter og hva du eller jeg ser på som godt og ondt, riktig og galt. Uansett hva noen måtte mene, bibelens gud er ifølge bibelens moral god. Uansett om gud dreper 100000 spebarn, det betyr ingenting, fordi det er gud som bestemmer hva som er godt og ondt. At du ikke har samme moral er fordi du ikke har guddommelig moral, men din egen personlige moral. Den er ikke i samsvar med guds moral ;)

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Er kanskje litt mer interesant å diskutere: Kristne, om gud beordrer dere til å drepe noen, vil dere gjøre det da? Hvordan vet du at det er gud og ikke en hallusinasjon?

Det var kanskje dårlig poengtert fra min side, men dette var egentlig dette jeg ville frem til da jeg skrev startinnlegget.

Personlig ville jeg snakket med psykolog, sjelesørgere, og andre mennesker som har peiling samt en del mennesker jeg kjenner som burde kunne hjulpet meg. Jeg tror ikke Gud ville gi meg en slik ordre, så jeg ville antatt at det var snakk om innbilning.
Men okei - la oss si at Gud ba meg om å drepe noen. Vet du hva jeg ville gjort? Jeg ville latt være, nettopp fordi jeg "vet" at det ikke lenger finner sted. Så hvis det likevel gjorde det ville jeg ikke trodd at det var Gud som ba meg om det.

Hvem er du til å avgjøre hvilke henvendelser fra Gud som er reelle (og del av hans store guddommelige plan som vi alltid hører om hver gang noe fælt skjer), og hvilke som bare er innbilte? Det er liksom helt greit at tusenvis av barn dør av sult hver dag - det er den allgode Guds plan for menneskene - men om du blir bedt om å drepe EN person for å hjelpe Gud med å realisere sin plan, så vet du altså bedre enn å akseptere at dette kan være riktig. Jeg syns det blir litt morsomt når folk holder Guds plan for å være ufeilbarlig, men selv forbeholder seg retten til å foreta en moralsk vurdering av de arbeidsoppgaver man selv blir tildelt. Dobbeltmoral?

Uansett, tilbake til hovedtemaet i tråden. Dilemmaet som dukker opp, blir følgende: Når Gud henvender seg til deg, enten det nå er i form av en henrettelsesordre eller noe helt annet, hvordan kan du vite at du ikke bare innbiller deg det? Hvilken grunn har du egentlig til i det hele tatt å tenke tanken på at det kan være noe annet enn innbilning?

Trippeldrapsmannen i Tromsø hevder å ha snakket med Gud, og for ham var opplevelsen så reell at han var villig til å drepe tre presumptivt uskyldige mennesker. Vi andre er derimot overbevist om at det bare var hallusinasjon. Hvordan kan vi da unngå å anta at alle andre som ser, snakker med eller har andre former for interaksjon med Gud, opplever den samme typen hallusinasjoner?

Lenke til kommentar

Det var et svar til innlegget over, så du kan jo ta en rå sjanse å gjette?

Synes forresten det er veldig modent gjort av Sondre å innrømme at han ikke vet svaret, det er andre brukere her som har en tendens til å begynne å kverulere som verst når det går så langt.

*Klapp på skulderen til Sondre*

Endret av Mirzá_Rezá_Kirmán
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...