O3K Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Fordi Gud er og god, Hitler er ikke. Eller fordi vi vet at Hitler har eksistert, mens Guds eksistens ikke regnes som fakta. Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Hamnli2: Hvilke eksempler er det på at Gud har gitt ordre om å drepe tilfeldige sivile? Du tenker vel ikke på Knutby eller noe slikt? Og å drepe sin nabo, dvs. sin neste, blir jo direkte brudd på mange ting i Bibelen. Du skal elske din neste som deg selv, ta ikke hevn men overlat hevnen til Gud, du skal ikke slå ihjel... Selv i Gamle Testamentet var det byer som drapsmenn kunne rømme til dersom de hadde drept noen av vanvare. De måtte altså leve i landflyktighet. Lenke til kommentar
Hamnli2 Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 (endret) Du nevnte selv et eksempel tidligere. At gud stoppet han før han ble ferdig er ikke relevant, siden det viser at du kan få ordren. Siden du tror på gud, og kan få ordren, så vil du vel prøve ditt beste å følge ordren og drepe lillebroren din ellerno, og håpe at gud stopper deg. Poenget er at du må prøve å drepe den du får ordre om likevel, og om gud ikke stopper deg, som ikke er noen garanti, så har du nettop drept et uskyldig mennske fordi gud ba deg om å gjøre det. Om du ikke prøver å drepe personen så tror du ikke på gud, eller hvertfall ikke at gud prater til mennesker og ber dem om ting, og da tror du ikke på bibelen, og altså ikke jesus, og da er du ikke kristen. Enten er du predisponert til å ta ordrer fra stemmer i hodet ditt, eller så er du ikke kristen. Ser du problemet her? Kristne er predisponerte, altså mer sannsynlige, til å begå lovbrudd om de har hallusinasjoner. Endret 20. mai 2009 av Hamnli2 Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Du nevnte selv et eksempel tidligere. Du har altså bare ett eksempel? Poenget er at du må prøve å drepe den du får ordre om likevel, og om gud ikke stopper deg, som ikke er noen garanti, så har du nettop drept et uskyldig mennske fordi gud ba deg om å gjøre det. At Gud ikke vil gi en slik ordre uten å stoppe noen, blir din personlige mening. Forøvrig er bibelsk tid over for lenge siden. Det forekom en slik ordre i begynnelsen av GT, men hvis jeg skulle kommet med tilføyelser til Bibelen nå måtte jeg ha startet en sekt. Kanskje ved å hevde at jeg hadde gravd opp noen tavler av gull? Enten er du predisponert til å ta ordrer fra stemmer i hodet ditt, eller så er du ikke kristen. Ser du problemet her? Kristne er predisponerte, altså mer sannsynlige, til å begå lovbrudd om de har hallusinasjoner. Tvert om, kristne har et større vern mot slike onde stemmer enn andre. Det er forskjell på hvem som hører stemmer ovenfra og hvem som hører stemmer nedenfra. Tilsvarende kan man si at det kun er personer som fra før av er involverte i det okkulte, som opplever "nærkontakt med UFOer av 3. eller 4. grad". Lenke til kommentar
Vikingspeider Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 De fleste av oss har hørt om trippeldrapet i Tromsø i mars i år. VG skriver i dag en oppfølger, hvor det fremgår at handlingen faktisk var et oppdrag fra Gud: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=563288 Som en del av samtalen fortalte siktede at han hadde sagt til Gud: - Jeg tar oppdraget. For meg er dette en bekreftelse på at den allmektige og rettferdige Gud er en eventyrfigur som kun eksisterer i fantasien til mennesker som enten er hjernevasket eller bare spesielt disponibel for vrangforestillinger. Men jeg vet jo at kristne greier å rasjonalisere hva som helst, for alt er jo som kjent en del av Guds store plan som vi mennesker ikke er i stand til å forstå. Dere som tror på Gud, do explain! Jeg venter i spenning på å høre hva dere mener om denne saken. Fint at du venter i spenning. I sangen står det jo at "det er svar underveis". Uansett - det å trekke konklusjonen at Gud er innbilt fordi ett menneske har en hallusinasjon om at Gud ber ham gjøre noe galt, synes jeg er å trekke den litt langt. I empirisk metode vil dette selvsagt styrke teorien din hvis du til å begynne med har satt som sant at noen som tror noe vi ikke liker, er rett = har en psykose men det er likevel ikke slik en bør gå frem. Derimot ville det være rasjonelt å trekke konklusjonen at Gud er innbilt hvis samtlige som trodde på ham mente at han henvendte seg til dem personlig, og alle sammen fikk motstridende eller i alle fall helt forskjellige beskjeder. Men når det store flertallet sier "dette er Guds henvendelse til oss(Bibelen), og den sier sånn og sånn" - selv om de tolker den forskjellige - og én mann mener han får en åpenbaring som tydeligvis unnviker stort fra det Gud har sagt tidligere til... vel, ca. alle - så er er det mer rasjonelt å anta at denne mannen er gal, enn at alle er det. Det er litt vanskelig å finne gode sammenligninger siden temaet Gud er såpass forskjellig fra alt annet, men jeg håper poenget mitt kom frem: At kristne og muslimer mener Gud er sånn eller slik, betyr ikke at begge tar feil. Det bare viser en større sannsynlighet for at minst én av dem gjør det. Poenget er at du må prøve å drepe den du får ordre om likevel, og om gud ikke stopper deg, som ikke er noen garanti, så har du nettop drept et uskyldig mennske fordi gud ba deg om å gjøre det. Her kan jeg kort konstatere at "ingen er uskyldig", men det er kanskje litt tynt i denne debatten. I tilfellet som ble dratt frem var det ikke tatt direkte hensyn til Isak, men situasjonen var en prøve for å teste Abrahams tro. Det var ikke relevant om Isak var uskyldig eller ikke, poenget var om Abraham var villig til å begå dette på ordre fra Gud eller ikke. Så å diskutere uskyldig eller ikke, er ikke en relevant del av diskusjonen siden det ikke var snakk om noen straff eller denslags for Isaks del, men en test av Abraham. Det kunne like gjerne vært "skjær av deg testiklene" - poenget var "gjør noe du virkelig ikke ønsker, så får vi se hvor gudfryktig du er", hvis jeg uttrykker meg riktig nå. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Det er forskjell på at soldater dreper noen og at en sivilist dreper tilfeldige på gata. Trodde at tråden dreide seg om det sistnevnte. Dermed er det utelukket at Gud kan gi ordre om å drepe en tilfeldig person i nabolaget f.eks. Så les bibelen og se selv da... Står der, svart på hvitt, at den kjærlige guden din beordret avlivning av barnet til den som fikk ordren og noen ganger gadd ikke den kjærlige guden din åstanse det.... Heroisk og gudfryktig for deg sikkert, men bare grusomt og perverst for oss andre... Så der tar du feil... Og når vi er inne på det, hva hadde du gjort hvis du hørte guds stemme inne i hodet ditt som forlangte at du skulle bevise din tilbedelse til din herre og slakte et av dine barn, enten de du har eller fremtidige? Hadde DU gjort det? Hadde du tatt oppdraget? Lenke til kommentar
Vikingspeider Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Personlig ville jeg snakket med psykolog, sjelesørgere, og andre mennesker som har peiling samt en del mennesker jeg kjenner som burde kunne hjulpet meg. Jeg tror ikke Gud ville gi meg en slik ordre, så jeg ville antatt at det var snakk om innbilning. Lenke til kommentar
Hamnli2 Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Du nevnte selv et eksempel tidligere. Du har altså bare ett eksempel? Det er nokk til å vite at det forekommer. Poenget er at du må prøve å drepe den du får ordre om likevel, og om gud ikke stopper deg, som ikke er noen garanti, så har du nettop drept et uskyldig mennske fordi gud ba deg om å gjøre det. At Gud ikke vil gi en slik ordre uten å stoppe noen, blir din personlige mening. Poenget er at du må prøve enten gud stopper deg eller ikke. Det gjør at kristne er mer predisponerte. Enten er du predisponert til å ta ordrer fra stemmer i hodet ditt, eller så er du ikke kristen. Ser du problemet her? Kristne er predisponerte, altså mer sannsynlige, til å begå lovbrudd om de har hallusinasjoner. Tvert om, kristne har et større vern mot slike onde stemmer enn andre. Det er forskjell på hvem som hører stemmer ovenfra og hvem som hører stemmer nedenfra. Hvordan forskjell? Hvordan vet du at du hører ovenfra og ikke nedenfra? Lenke til kommentar
Locrin Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 (endret) Gave til Frank Endret 20. mai 2009 av -Zeitgeist- Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Så les bibelen og se selv da... Står der, svart på hvitt, at den kjærlige guden din beordret avlivning av barnet til den som fikk ordren og noen ganger gadd ikke den kjærlige guden din åstanse det.... Heroisk og gudfryktig for deg sikkert, men bare grusomt og perverst for oss andre... Hva sikter du konkret til her? Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Hvordan forskjell? Hvordan vet du at du hører ovenfra og ikke nedenfra? Slike budskap vil ha veldig forskjellig karakter. Budskap fra Gud kan f.eks. være: "arbeid for Guds rike, be for misjonærene i Uganda, si til en tigger på sentralstasjonen at han skal helbredes for gikt" Budskap fra djevelen kan f.eks. være: "Bli inne i hele dag og stapp i deg masse mat, det finnes ikke håp, du kan like gjerne være utro mens du er ung, ikke les i Bibelen nå, det kan vente" Når det er sagt, hører jeg ikke noen konkrete budskap selv dessverre, dette er ting jeg har lest meg til. Likevel får jeg jo plutselige innfall i tankene i løpet av dagen. Som sikkert alle gjør. Det står skrevet at vi skal ta hver tanke til fange, dvs. analysere om den er god eller dårlig. Og er man i tvil om tankenes/stemmenes opphav, kan man bruke Jesu navn mot dem. Lenke til kommentar
Hamnli2 Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Men gud har jo bedt om å drepe før? Hvorfor skulle han ikke gjøre det igjen? Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Leser du ikke hva jeg skriver? Jeg skrev at den bibelske tid er over forlengst. Den ordren i GT var et engangstilfelle, for å lage et frampek om at Gud kom til å ofre sin eneste Sønn. Når det gjelder å ofre sitt barn, merk at kristne oftere er abortmotstandere enn andre. Det sier vel litt... Det er også kristne som er opptatt av menneskeverd når det gjelder spørsmål som eutanasi. Lenke til kommentar
2ball_ Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 (endret) Satan som har blanda seg inn da. er i alle fall ikke gud. når det er noe negativt er det folkene det er noe feil med. men gud kan sankke til deg. men han før kun æren når det er noe positivt. edit: kan kristne si at satanister tar feil, når det er kristne som har skapt grunnlaget for satanisme.(nå skal det sies at det er ytterst, ytterst får 'korekte' statnister.). Endret 20. mai 2009 av 2ball(s) Lenke til kommentar
Hamnli2 Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Leser du ikke hva jeg skriver? Jeg skrev at den bibelske tid er over forlengst. Den ordren i GT var et engangstilfelle, for å lage et frampek om at Gud kom til å ofre sin eneste Sønn. Engangstilfelle hittil ja. Når det gjelder å ofre sitt barn, merk at kristne oftere er abortmotstandere enn andre. Det sier vel litt... Det er også kristne som er opptatt av menneskeverd når det gjelder spørsmål som eutanasi. La oss ta et tankeeksperiment da. OM gud ber deg drepe noen som er nær deg, ville du gjort det? Selv om den personen var uskyldig? Ville du gjort en ond handling om han ba deg om det? Om du ville gjort det så er du ond. Om du ikke ville gjort det så tror du ikke på gud, gjør du? Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Dette blir litt vridning på trådens tema, men det er et eksempel i Nye testamentet på at Gud selv griper inn og straffer et ektepar med døden, fordi de lyver overfor Gud. Det gjelder Ananias og Saffira, som lovet å gi hele sin formue til menigheten. Men de avtalte i skjul å holde noe av salgssummen tilbake. Dermed ble de slått til jorda, nesten som et hjerteattakk. Lurer du på hvor dette står, søk på navnene på www.bibelen.no. Tror det er i Apostelgjerningene. Har også lest om en sur bokhandler som nektet å gi rabatt på en defekt bibel, og som døde av hjerteattakk like etterpå. Lenke til kommentar
Locrin Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Leser du ikke hva jeg skriver? Jeg skrev at den bibelske tid er over forlengst. Den ordren i GT var et engangstilfelle, for å lage et frampek om at Gud kom til å ofre sin eneste Sønn. Engangstilfelle hittil ja. Når det gjelder å ofre sitt barn, merk at kristne oftere er abortmotstandere enn andre. Det sier vel litt... Det er også kristne som er opptatt av menneskeverd når det gjelder spørsmål som eutanasi. La oss ta et tankeeksperiment da. OM gud ber deg drepe noen som er nær deg, ville du gjort det? Selv om den personen var uskyldig? Ville du gjort en ond handling om han ba deg om det? Om du ville gjort det så er du ond. Om du ikke ville gjort det så tror du ikke på gud, gjør du? Tviler på at du får noe svar på denne. De vrir seg altid unna Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 La oss ta et tankeeksperiment da. OM gud ber deg drepe noen som er nær deg, ville du gjort det? Selv om den personen var uskyldig? Ville du gjort en ond handling om han ba deg om det? Om du ville gjort det så er du ond. Om du ikke ville gjort det så tror du ikke på gud, gjør du? Mas, mas. Altså, Abraham stod i et helt spesielt forhold til Gud. Han ble kalt for "Guds venn", inngikk flere viktige pakter med Gud om Israels framtid, og anses som stamfar til både jøder, kristne og muslimer. Jeg anser meg ikke som på langt nær så viktig (nå er det jo dem som rammes av det såkalte Jerusalem-syndromet og tror de er både Moses og Josva og Paulus, men jeg er ikke i Jerusalem nå). Og for tredje gang, bibelsk tid er over for to tusen år siden cirka. Bibelen er ugjenkallelig fullført. Lenke til kommentar
Hamnli2 Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Øhø, svar da, istedenfor å vri deg unna. Det er et tankeeksperiment, hypotetisk altså. Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Svaret er Nei. Fordi jeg av ovennevnte grunner utelukker at det kan være fra Gud. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå