Palme Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Heisann, Jeg har bestemt meg for å kjøpe mitt første speilrefleks! Jeg snuser på Nikon D5000, D60, men har ikke bestemt meg. Det som er viktig for meg er at kameraet ikke blir for vanskelig for en nybegynner å mestre, batterilevetid, vekt og ikke minst at det er muligheter for å bruke kameraet til å ta opp video med ok kvalitet. Jeg kom over denne testen i går, og selv om de mener at Canon 500D gir klart bedre filmopptak er jeg uenig og mener at D5000 kommer best ut. Døm selv her: Opptak med D5000 - Opptak med 500D Noen som har D5000 og kan bekrefte / avkrefte at videoopptaket ikke er allverdens? Prismessig har jeg tenkt meg ut med max 7-8k, så hvis det er noen som har noen forslag til hva jeg bør titte nærmere på sitter jeg pris på det :-) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Angående de punktene som er viktig for deg: - Alle kameraer i prisklassen under 10000 kr er omtrent like enkle å "mestre". Dvs. de er enkle å bruke fra dag 1, men alle gir deg potensiale for å lære en hel masse nytt. Fotografering med speilrefleks er ikke noe man blir "utlært" i etter å ha lest bruksanvisninga. - Batteritiden er relativt bra på alle kameraene i samme klasse som de du ser på. Se oppgitt batteritid her: PS. Jeg vil anbefale å ha et ekstra batteri med deg. Da slipper du klattlading hver gang du er hjemme. - Videomulighet er det kun noen få speilreflekser i den prisklassen som har nå: Nikon D90, D5000, Canon 500D, 50D og Pentax K-7. Nikon D60 har ikke[/i] mulighet for video. Opptaket med 500D får jeg ikke vist her. Det er noe trøbbel med avspillinga. - Vekten på disse er: Nikon D90 620g/703g (uten minnekort og batteri/med minnekort og batteri) Nikon D5000 560g/659g Canon 500D 480g/?g Canon 50D 730g/822g Pentax K-7 670g/750g Lenke til kommentar
Palme Skrevet 29. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2009 Jeg gikk for en D5000 m/18-55VR+55-200VR pakke og håper jeg blir fornøyd med den. Det eneste som gjorde at jeg stusset litt på det var den "dårlige" oppløsningen på skjermen. Noen som opplever denne skjemen har for lav oppløsning? Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 Jeg gikk for en D5000 m/18-55VR+55-200VR pakke og håper jeg blir fornøyd med den. Det eneste som gjorde at jeg stusset litt på det var den "dårlige" oppløsningen på skjermen. Noen som opplever denne skjemen har for lav oppløsning? 230 000 punkter er normalen på entry level kameraskjermene og de er ikke veldig gode nei. De duger til å få et inntrykk, men ikke til å nøye vurdere om bildet ble som man tenkte alltid. Går man opp til D90 får man 3" skjerm med 920 000 punkter, og da bedres dette betraktelig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå