Gå til innhold

Innkjøp av ny intern harddisk til bærbar maskin

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer nå å bytte ut den interne harddisken i min Dell XPS M1330, og har et par spørsmål i den sammenheng. Harddisken som står i maskinen fra før er en 160GB SATA-disk med 7200rpm.

1. Bør man velge 5400 eller 7200? Jeg ønsker selvfølgelig høy ytelse, men samtidig ønsker jeg ikke at dette skal gå for mye utover batteritiden. Er det stor ytelsesforskjell på disse og hva vil jeg evt. merke det på?

2. Cashe - hvor viktig? De ulike diskene har mellom 2mb og 16mb cashe. Hvor viktig er dette og hva vil jeg evt. merke det på?

3. Noen konkrete anbefalinger ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ettermonterte selv en WD Scorpio 500GB(5400rpm) i en XPS m1330.

Den er både rask, stille og strømgjerrig og ytelsen tilsvarer en 7200rpm på 320GB. (ca)

Jeg hadde opprinnelig en 7200rpm disk i min men overgangen til 500GB'rn var bare positiv på alle måter.

Det optimale er imidlertid SSD men det koster da relativt mye pr GB i forhold til en HDD.

SSD bruker mindre strøm og er betydelig raskere.

Klarer du deg med 80GB koster en Intel X25-M ca 2750,- hvis jeg husker rett.

Den fungerte ypperlig i XPS'n ;-)

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

OK, takk for gode svar.

Jeg velger uansett 320gb'n for å være litt økonomisk bevist, men det var greit å få litt mer informasjon før jeg tok valget : )

Edit: ser jo nå at det ikke var noe prisforskjell mellom de to, så da ble jeg usikker igjen :p

Endret av Rymored
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...