Simen1 Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Jeg ønsker meg en reflektor men er litt i villrede om hva jeg egentlig trenger. Jeg skal bruke den som utfyllingslys ved portretter i solskinn og i studio. Jeg ser utvalget er stort. Sølv, gull, hvit, sort, gjennomsiktig og en rekke forskjellige produsenter. Jeg antar holdbarheten er ulik på de ulike produsentene. Størrelsen varierer også. Jeg ser for meg at jeg trenger en med diameter ca 1 m (42"). Hva mener dere? Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 En av disse... http://www.lastolite.com/trigrip-reflectors.php Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2009 Hvorfor? Hva er spesielt med de sammenlignet med andre? Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Hvorfor? Hva er spesielt med de sammenlignet med andre?Så vidt jeg kan se, er de lettere å bruke uten assistent enn andre reflektorer. Det kan være et vesentlig poeng... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2009 Det er et veldig godt poeng. Hva med farger og størrelser? Hvilke er praktiske å ha? Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Jeg har en type med sølv på ene siden og stripete gull/sølv på andre siden. Da kan man velge effekt... Størrelse...tja...noe som er liten nok til å holde selv, men samtidig stor nok til å lyse opp ganske mye flate... Uansett type, og at du kan bruke uten assistent, så vil jeg absolutt anbefale en assistent. Den kan enten være i form av et stativ eller et menneske. Lenke til kommentar
jaadd Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Hvit/sølv gir vel en mer nøytral refleksjon av lyset som det er. Gull varmer opp lyset en del. En gjennomsiktig kan du jo bruke som en slags softboks mot sola. Den gir vel litt mindre refleksjoner også, om du bare trenger litt innfyllingslys et sted. En så stor flate er ikke veldig praktisk å håndtere/dra med seg, så du vil vel ha en du kan pakke sammen. De fleste (helt runde) blir vel 1/3 av størrelsen, så du kan jo se for deg hvor stor reflektoren kan være sammenlagt, uten at det blir for mye plunder å ta med seg. Lenke til kommentar
nbmofo Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 funker ikke 5-1 reflektorene greit? Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Bumper denne jeg. Skal prøve meg på en photoshot ute om kort tid (trolig i en park i solskinn) Har kjøpt meg en 7-i-1 reflektor på ca 1m i diameter. Litt usikker på hvordan jeg bruker den best. Tenkte i utgangspunktet å bruke gullsiden, og la den reflektere blits-lyset for å heve skygger med et varmt lys. Men, alternativ kan vel være å bruk den bare med solyset og droppe blits? Eventuelt bruk sølv, eller hvit reflektor for å få mer nøytralt lys? Noen som har noen tips å komme med, har lite tid til forberedelser... Lenke til kommentar
cpy Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 http://www.youtube.com/watch?v=qU7hAq5-kdc...feature=channel Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 Takk for svar. Den hjalp litt. Har prøvd litt selv. Var vanskelig å få nok lys når jeg kjørte blitsen på reflektoren. Prøvde derfor å reflektere solen isteden. Der synes jeg gull gir litt for gylden farge, mens hvit ga litt lite refleksjon. Tror kanskje jeg ender opp med å bruke solen pluss reflektorsiden som har gull+sølv-striper. Lenke til kommentar
Inc Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 Vil vel tro en større flate som sprer lys gir mykere skygger/lys. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 Jeg bruker Interfit 5in1 Reflector 107cm Kit ganske flittig, veldig fornøyd med både kvalitet og resultat. Min erfaring er at jeg ofte benytter sølv eller gull, nesten aldri hvitt (svart er genialt for å ta livet av refleksjoner i skyggeparti fra f.eks hvit vegg). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå