Gå til innhold

Få tilgang til filer jeg ikke har ownership på.

Anbefalte innlegg

Jeg håper noen her kan hjelpe m følgende problem.

Jeg har en Qnap 209II stående som jeg akkurat har slengt inn to disker i RAID.

Problemet var at det ikke var noen måte å få kopiert over innholdet fra den gamle disken over på de to nye uten å kopiere ut til en annen maskin og tilbake. 500 gig frem og tilbake er minst et døgn m kopiering...

Jeg har kikket på disken og den er Ext3 formatert. Jeg kan se innholdet i Linux Mint, men jeg får ikke tilgang til filene. Det står på properties at jeg ikke har ownership. Antar at det er problemet mitt. Kan noen fortelle meg hva jeg gjør for å få tak i de?

NB: Jeg er definitivt noob så vær varsom... :-)

(Har prøvd å hooke disken på Qnapen m et eksternt kabinett, men da sier den at den ikke skjønner filsystemet!)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Superbruker, alternativt "root"-brukeren, har tilgang til alt. Du kan aktivere slike priviligier på flere måter. I en terminal kan man bruke sudo forran kommandoen, mens for grafiske programmer (som du sannsynligvis ønsker) er det greiest å bruke gksu. Så trykk alt + F2 for å få opp en runner, og skriv:

gksu nautilus

Da kan du for eksempel endre rettighetene til din bruker om du ønsker, eller kopiere filer over.

Lenke til kommentar

Det funker ikke.

2 problemer:

Det ene er at jeg ikke får til at undermapper arver rettighetene jeg setter. Mange filer, så det hadde vært praktisk å slippe å sette det på alle filer og mapper.

Antar at owner må være brukeren jeg er logget på med?

Der setter jeg file access til read and write. Så trykker jeg apply permissions to enclosed files. Men det funker ikke på filene og mappene under.

Det andre er at det ikke funker på filer hvor jeg setter rettighetene heller rett på filen heller.

Jeg får følgende feil:

Error reading from file: Input/output error Jeg kan verken kopiere eller åpne filen.

Du må gjerne gi meg en kommando jeg kan skrive for å gjøre dette i terminalvinduet i stedet. Jeg kan bytte ut mappe stien med den rette hvis du forteller meg hva som skal skrives.

Endret av tha_lode
Lenke til kommentar

Trodde da nautilus hadde greie måter å gjøre slikt på... Men uansett:

chown -R dinbruker:dingruppe /sti/til/mappe

Kort for Change owner, -R for Recursive, dvs alle undermapper og filer. man chown eller chown --help for mer informasjon.

Pass på at du bruker riktig sti ;)

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...