Gå til innhold

Reinstallering av operativsystem og kopiering av filer

Anbefalte innlegg

Har et problem...

PCen min har vært veldig rar i det siste. Mye feilmeldinger og den stopper opp oftere og oftere. Vil gjerne reinstallere Windows, men dette betyr at jeg mister alle filene som er lagret på harddisken, noe jeg helst ønsker å unngå.

Noen forslag?

Har ikke CD- eller DVD-brenner og derfor antar jeg at kopiering vil bli et veldig stort prosjekt. Mange disketter o.l. :cry:

Har jo hørt om deling av harddisk, men ikke gått så særlig innpå dette. Hvor finner jeg all informasjon om deling av harddisk? Noen som vil fortelle meg veldig detaljert hva som skal gjøres og hva som skjer? Når jeg har reinstallert Windows, kan jeg vel overføre alle filene fra den gamle til den nye Windows, og deretter slette den gamle og få kun én operativsystem?

Hva med seriekobling av PCer? Broren min har CD-brenner og jeg lurer derfor på om man kan koble min og hans PC sammen, og bruke CD-brenneren til å kopiere filene fra min harddisk, via hans PC og på en CD. Er dette mulig? Hva slags kabler må man eventuelt bruke til dette?

På forhånd takk for alle eventuelle svar! :o

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jada det går fint ann å "seriekoble" som du kaller det :) Du trenger en krysset kabel? Iallefall trenger både du og brodern et nettverkskort eller USB kontakter. Det finnes mange måter og koble pcene sammen på.

Det raskeste er og ta din hardisk og sette inni hans pc for så og overføre alle filene. Eller ta brenneren hans og hive i din pc, men det er ganske mye tregere enn å overføre fra disk til disk.

Mvh meg

Lenke til kommentar

1)Det du kaller å dele opp hardisken kalles å partisjonere. Kort fortalt lager det mange "late" hardisker på den ene. Så kan man slette alt på den ene "late" disken og la det på den adnre være. Men dette skal man gjøre før man legger noe innpå, nå er det i teorien for seindt. Det finnes imidlertid en mulighet i Partition magic til å lage en ny partisjon(leke hardisk) utav den plassen du har til overs på C. Dette er imidlertid en risky greie, de annbefaler å sikkerhetskoopiere dataen din før du gjør det.

2)En annen mulighet er å reinstalere windows uten å slette det du har på disken. Hvilken windows versjon er det du har? I win2k er det i alle fall fult mulig å innstalere det i en annen mappe, som f.eks windows2. Da vil den starte fra den windows versjonen, og alt på disken vil være inntakt. Tror det skal være mulig med XP også.

3) Å koble sammen de 2 Pc ene er ikke en vanskilig greie. Det finnnes mange måter, det greieste er om dere begge har nettverskort. Da strekker dere bare en krysset nettverkskabel mellom pc ene deres. Om dere begge har enten USB eller Firewire kan dere også sette opp nettverk mellom dere på den måten, men det greieste er å gjøre det med nettverksledning. Grunnen er at nettverksledning er billigere, raskt og at det er lettere å få hjelp om det er noe dere lurer på da det er mer utbredt en nettverks basert på Firewire eller USB.

Lenke til kommentar

Jeg reinstallerte windows i går av samme grunn (MASSEVIS av blå skjermer) men jeg mistet ingen data fordi jeg brukte REPAIR opsjon og nå virker alt som det skal...farvell til blåskjermer (til neste gang) :)

Se her...

Insert your Windows XP compact disc (CD) into your CD-ROM drive or DVD-ROM drive, and then restart your computer.

When the "Press any key to boot from CD" message is displayed on your screen, press a key to start your computer from the Windows XP CD.

When you see the following message displayed on the Welcome to Setup screen, press ENTER:

To setup Windows XP now, press ENTER.

At this point an option to press R to enter the Recovery Console is displayed. Do not select this option.

On the Windows XP Licensing Agreement screen, press F8 to agree to the license agreement.

Make sure that your current installation of Windows XP is selected in the box, and then press the R key to repair Windows XP.

Follow the instructions on the screen to complete Setup.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...