Gå til innhold

[LØST] Installert Ubuntu 9.04 på RAID0-array, partisjonert med gparted, nå booter ikke Vista

Anbefalte innlegg

Jeg installerte nylig Ubuntu på PC-en min. Fra før av hadde jeg følgende oppsett:

To disker i RAID0, én partisjon: Windows

En stor disk, én partisjon: Data

En mindre disk, én partisjon: Backup

Jeg endret dette i gparted til følgende:

Redusere RAID0-partisjonen (Windows) med 20 GB, opprette ny ext3-partisjon på dette arrayet (til / )

Redusere Data-partisjonen med 10 GB og opprette ny ext3-partisjon (til /home)

Redusere Backup-partisjonen med 2 GB og opprette swap-partisjon

Jeg har fulgt oppskriften her.

grub virker, men når jeg prøver å laste Windows, så får jeg feilmelding fra Windows sin boot-greie - den finner ikke Windows\System32\winloader.exe (eller hva det nå var den het). Når jeg setter i Windows-CD-en og prøver å reparere, så finner den ikke noe operativsystem. Ubuntu virker derimot helt strålende. Hva kan jeg gjøre?

Endret av MiSP
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første du bør verifisere er ihvertfall at Windows partisjonen eksisterer, og ser nogenlunde bra ut. Dvs inneholder nevnte fil osv.

Du har ikke fått noen melding om at RAIDet er i ustand? Ofte en liten skjerm etter BIOS POST som sier status, evt så står det helt sikkert der du har satt opp RAIDet.

Dersom dette er i orden er jeg redd at du må fikse i konfigurasjonen til Windows oppstartslasteren.

Lenke til kommentar

Jeg trikset litt rundt, og klarte å ødelegge Ubuntu-installasjonen ved å installere nvidia-driverne automatisk gjennom pakkebehandleren (!). Så jeg reinstallerte Ubuntu på samme måte, og for moro skyld satte jeg i Vista-CD-en en gang til. Nå oppdaget den derimot installasjonen og fikset alt helt fint.

Endret av MiSP
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...