Zungam Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Jeg kjøpte en bærbar pc hos multicom den 30.01.2007.. Nå, 2 år og 4 mnd etterpå så plutselig gikk skjermen i svart og etter og ha feilsøkt så ser det ut som grafikkortet er ødelagt. Kontaktet multicom på generell basis og fikk beskjed at garantien deres var 2 år. Har jeg noen rettigheter utover dette? Pcen har bare hatt normal bruk og har aldri vært utsatt for noe fysisk skade etc.. er det slik at pcen og dens deler bare skal vare i litt over 2 år før det ryker? Kan ikke forstå at jeg skal betale 12 tusen kr for en laptop og så skal skjermkortet bare ryke etter 2 år før jeg må skifte det ut og evt. betale enda 1-2 tusen kr.. Kan også være hovedkortet og da snakker vi jo bortimot om hele pcens verdi.. Har jeg ingen rettigheter nå eller? Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Du har 5 års reklamasjonsrett på varer som er ment for å være vesentlig lenger enn 2 år, noe en laptop skal. Så det er bare å reklamere på den. Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Bruker du maskinen privat, eller er det i forbindelse med jobb? Lenke til kommentar
Zungam Skrevet 19. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2009 Bruker du maskinen privat, eller er det i forbindelse med jobb? privat, forresten, hvordan skal jeg gå frem med reklamasjonen.. er det skjema som skal brukes eller er det bare å få selgeren klar over at jeg vil ha reklamasjon på produktet? Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Ettersom du bruker maskinen privat er det fem års reklamasjonsrett som gjelder. Ta kontakt med selger, og informer om at du ønsker å reklamere på produktet. Mest sannsynlig så må du logge deg inn på deres sider med passord og brukernavnet du er registrert med. Står sikkert et eget felt for service eller reklamasjon. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Bruker du maskinen privat, eller er det i forbindelse med jobb? privat, forresten, hvordan skal jeg gå frem med reklamasjonen.. er det skjema som skal brukes eller er det bare å få selgeren klar over at jeg vil ha reklamasjon på produktet? Du må gi dem beskjed om at du ønsker å reklamere, og en rask beskrivelse av feilen. Burde holde å sende en mail. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Du har fem års reklamasjon som privatperson. Strengt talt så har du reklamert når du har sagt at det er noe galt med varen. En slik nektelse ved å henvise til garanti, kan gi deg som kunde noen ekstra rettigheter. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Du har fem års reklamasjon som privatperson. Strengt talt så har du reklamert når du har sagt at det er noe galt med varen. En slik nektelse ved å henvise til garanti, kan gi deg som kunde noen ekstra rettigheter. Dersom han spesifikt har spurt om å få det utbedret som garantiservice har han ikke reklamert, og butikken har svart helt korrekt. Det er ikke opplysningsplikt for butikken overfor kunden om reklamasjonsrett. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Det finnes ingen formkrav eller krav til innhold når det gjelder en reklamasjon. Strengt talt holder det bare å si "det er noe galt med maskinen min". Om man har spesifisert om at man vil ha det utbedret på garanti, så vil det nok komme ann på en tolkning av utsagnet.. Med andre ord så er hovedregel at en nøytral reklamasjon er god nok, altså kun "det er noe galt med maskinen min". Om man blir bedt om å utdype, så har forbruker et medvirkningsansvar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå