Gå til innhold

garanti på bærbar pc utover 2 år?


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en bærbar pc hos multicom den 30.01.2007..

Nå, 2 år og 4 mnd etterpå så plutselig gikk skjermen i svart og etter og ha feilsøkt så

ser det ut som grafikkortet er ødelagt.

 

Kontaktet multicom på generell basis og fikk beskjed at garantien deres var 2 år.

 

Har jeg noen rettigheter utover dette?

 

Pcen har bare hatt normal bruk og har aldri vært utsatt for noe fysisk skade etc..

 

er det slik at pcen og dens deler bare skal vare i litt over 2 år før det ryker?

 

Kan ikke forstå at jeg skal betale 12 tusen kr for en laptop og så skal skjermkortet bare ryke etter 2 år før jeg må skifte det ut og evt. betale enda 1-2 tusen kr..

 

Kan også være hovedkortet og da snakker vi jo bortimot om hele pcens verdi..

 

Har jeg ingen rettigheter nå eller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bruker du maskinen privat, eller er det i forbindelse med jobb?

 

privat, forresten, hvordan skal jeg gå frem med reklamasjonen.. er det skjema som skal brukes eller er det bare å få selgeren klar over at jeg vil ha reklamasjon på produktet?

Lenke til kommentar

Ettersom du bruker maskinen privat er det fem års reklamasjonsrett som gjelder. Ta kontakt med selger, og informer om at du ønsker å reklamere på produktet. Mest sannsynlig så må du logge deg inn på deres sider med passord og brukernavnet du er registrert med. Står sikkert et eget felt for service eller reklamasjon.

Lenke til kommentar
Bruker du maskinen privat, eller er det i forbindelse med jobb?

 

privat, forresten, hvordan skal jeg gå frem med reklamasjonen.. er det skjema som skal brukes eller er det bare å få selgeren klar over at jeg vil ha reklamasjon på produktet?

Du må gi dem beskjed om at du ønsker å reklamere, og en rask beskrivelse av feilen. Burde holde å sende en mail.

Lenke til kommentar

Du har fem års reklamasjon som privatperson. Strengt talt så har du reklamert når du har sagt at det er noe galt med varen. En slik nektelse ved å henvise til garanti, kan gi deg som kunde noen ekstra rettigheter.

Lenke til kommentar
Du har fem års reklamasjon som privatperson. Strengt talt så har du reklamert når du har sagt at det er noe galt med varen. En slik nektelse ved å henvise til garanti, kan gi deg som kunde noen ekstra rettigheter.

Dersom han spesifikt har spurt om å få det utbedret som garantiservice har han ikke reklamert, og butikken har svart helt korrekt. Det er ikke opplysningsplikt for butikken overfor kunden om reklamasjonsrett.

Lenke til kommentar

Det finnes ingen formkrav eller krav til innhold når det gjelder en reklamasjon. Strengt talt holder det bare å si "det er noe galt med maskinen min".

 

Om man har spesifisert om at man vil ha det utbedret på garanti, så vil det nok komme ann på en tolkning av utsagnet..

 

Med andre ord så er hovedregel at en nøytral reklamasjon er god nok, altså kun "det er noe galt med maskinen min". Om man blir bedt om å utdype, så har forbruker et medvirkningsansvar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...