Gå til innhold

logge seg inn på konto ved bruk av administrator rettiheter

Anbefalte innlegg

hei!

jeg har en gammel bruker på mac'en min som jeg ikke har passordet på, går det ann å logge seg inn med administrator rettighetene, altså passordet til administratoern? jeg har noen bilder der som jeg ikke vil miste.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

sudo er vel din venn? Dersom din nåværende bruker har sudo-rettigheter kan du f.eks. fyre opp Finder med "sudo Finder" og oppgi passordet. Da har du root-tilgang på hele maskina i et grafisk vindu.

OBS; Dette er sånn det funker på Linux - Mac fungerer rimelig likt i terminalen, så jeg regner med at det skal funke greit slik. Også mulig Mac har grafiske verktøy for det, men det kjenner jeg ikke til.

Lenke til kommentar
sudo er vel din venn? Dersom din nåværende bruker har sudo-rettigheter kan du f.eks. fyre opp Finder med "sudo Finder" og oppgi passordet. Da har du root-tilgang på hele maskina i et grafisk vindu.

OBS; Dette er sånn det funker på Linux - Mac fungerer rimelig likt i terminalen, så jeg regner med at det skal funke greit slik. Også mulig Mac har grafiske verktøy for det, men det kjenner jeg ikke til.

jeg er ikke så god med mac hvordan skjekker jeg om jeg har sudo rettigheter?

Lenke til kommentar
hvis du åpner en terminal og skriver f.eks. "sudo mkdir ~/test" vil systemet si i fra om du ikke har sudo-rettigheter ;) Ellers finner du det vel alltids under brukerinnstillinger.

jeg tror fant ut at jeg hadde rettighetene men hvordan kommer jeg inn? det står "unknow" og masse tall etter. jeg trenger alt med teskje:p

Lenke til kommentar
Jeg har ikke hørt om "sudo" før, men det er et øverste-øverste-nivå i OSX som heter "root". Jeg har selv aldri brukt "root", så jeg aner ikke hvordan man gjør det, men det finnes en guide om dette på Mac1.no:

http://mac1.no/forum/viewtopic.php?f=106&a...p;sk=t&sd=a

sudo er en funksjon som gir deg Super User (root)-rettigheter dersom kontoen din fikk det da den ble laget. Det er for at man skal slippe å logge ut og inn som root hver gang man skal gjøre noe som krever ekstra rettigheter. Kan forresten opplyse om at trådstarter fikk løst problemet med å kjøre "sudo cp /home/brukernavn/mappe /home/sittbrukernavn/nymappe" :) (Tok det på PM)

Derfor kan denne tråden lukkes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...