TheClown Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Hei. Jeg har et problem. Jeg skulle gjerne hatt en funksjon som gjorde slik at jeg kunne loggføre hvor lenge en bruker har vært på siden min. Samtidig vil jeg også vise denne tiden til brukeren mens han/hun er der. Telle-funksjonen har jeg allerede sånn passe på plass, men jeg mangler en eller annen måte å oppdatere databasen på. Jeg tenke at Ajax kanskje var det beste her. Men for å være helt ærlig har jeg aldri brukt Ajax før og jeg skjønner pent lite av det. Er det noen som kan gi meg et hint i riktig rettning her? Eller har noe på lager? Kan komme med mer detaljert beskrivelse dersom det er usikkhet ang. hva jeg mener. All hjelp mottas med et stor takk! - Thomas Lenke til kommentar
TeisL Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Heisann, ajax er klientscript, det vil si at det ikke utføres på serveren, men på klientmaskinen. Ta en titt på denne linken, kanskje det går opp noen lys: http://www.w3schools.com/Ajax/Default.Asp Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 (endret) Du finner også noen kjappe videor på siden i min profil. Ideen er å lage en TimeOut funksjon. Denne http://www.sitepoint.com/books/ajax1/ boken som kan kjøpes i PDF format og lastes ned burde gi deg et eksakt svar. Muligens holder det med å laste ned de gratis kapitlene, ofte de to til tre første kapitlene i SitePoint bøker. Problemet ditt er godt forklart og løst i kapittel 2. Den norske siten w3Schools.com er generelt et bra sted å begynne. De har også et eget forum med meget kompetente JS medlemmer. KBleivik Endret 21. mai 2009 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Om du ønsker å loggføre om kor lenge brukaren er inne på nettsida di så kan du gjere følgende: Når sida begynner å lastes så lager du ein variabel med starttidspunket. Lag en before unload event som trigges når ein bruker prøver å navigere vekk/lukke nettlesaren som setter slutttidspunktet. Så tar du slutttidspunkt - starttidspunkt og sender svaret asynkront til webapplikasjonen. Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Frykter jeg kanskje sporer litt av nå, men det desidert enkleste er å benytte seg av Google Analytics eller tilsvarende tjenester som gjør alt dette for deg. Alt du trenger å gjøre er å legge til en liten fire-linjers kodesnutt på siden din og du vil få tilbake mer informasjon enn du noen gang kunne tenke deg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Overkriften på tråden er: Javascript/Ajax som oppdatere database 1 gang i minuttet Kombinert med innholdët i posten er det litt tvetydig. Google Analytics, ofte relatert til Google AdSense er vel og bra, men gjør det jobben som er antydet i overskriften? Gir muligens den informasjonen som trengs. Kan G analytics data legges direkte i en database er kanskje problemet løst. Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Nei, selvsagt legger ikke Analytics noe i databasen din. Men trådstarter ønsker å legge noe i databasen, for å bruke denne dataen i loggføring/statistikk, noe nettopp Analytics er laget for. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Er ikke en temmelig enkel løsning på problemet å ha en JS-snutt som kjører en get en gang i minuttet? Så ligger databasegreiene og logikken i fila som gettes. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå