Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Et spørsmål angående ettermontering av tåkelys

CFM

Anbefalte innlegg

Har en Mercedes C-klasse (w202) som jeg tenker på å montere tåkelys foran i nedre del av grillen (der de skal være :p ) siden det ikke er monert originalt. Er bare grøftelys som sitter i selve hovedlykta.

Men så lurer jeg på åssen det er med lover og regler og krav til rundt dette? Må de være montert på noen spesiell måte og kaste lyset riktig eller er det bare å kjøre på? Det skal jo selvsag ikke kaste lyset rett opp og blende motgående det skjønner jeg jo :)

Endret av W202
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja signaturen sier en del, jeg burde kanskje ha søkt litt først.. :p

Men det ga meg et nytt spørsmål ettersom grøftelysene mine er montert i hovedlykta. Er det da fortsatt ikke lov å ha mer enn 2 tåkelys/kurvelys?

Blir vel uansett ikke oppdaget annet enn på EU kontrollen :)

Endret av W202
Lenke til kommentar

Du bruker dem aktivt altså?

Tror aldri jeg har brukt tåkelysa til det dem faktisk skal brukes til (om du bruker dem i mørket for å lyse opp mer rett foran bilen din så er dette feil). :)

Men uansett, 4 tåkelys er vel ikke helt etter boka.

Lenke til kommentar
Du bruker dem aktivt altså?

Tror aldri jeg har brukt tåkelysa til det dem faktisk skal brukes til (om du bruker dem i mørket for å lyse opp mer rett foran bilen din så er dette feil). :)

Men uansett, 4 tåkelys er vel ikke helt etter boka.

Ja faktisk :p

Men det er ikke tåkelys/grøftelys i den forstand at de er montert under hovedlykta, de er montert i selve lykta og lyser kun ut i grøfta. Veldig kjekke når man kjører i boligområder om natta f. eks. Er mye lettere å oppdage katter og harer osv. :)

Lenke til kommentar

Hva er merkingen på lykta? Er det 04 HCR B eller er det 00 HCR uten B? (B-en kan være plassert hvor som helst, og dersom det er H4 er det isåfall HC/R istedet for HCR)

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Det har å si på at om den er merket 00 HCR, så er den godkjent etter ECE reg 112 som tillater at en viss "tåkelysfunksjonalitet" kan bygges inn i nærlyset og bli en del av nærlyset og ikke som separat tåkelys (noe jeg tviler veldig på, og isåfall har du ikke egen bryter for det, fordi den bare kan lyse sammen med nærlys). Dersom den er merket 04 HCR er den godkjent etter ECE reg 8 som ikke tillater dette, og du skal dermed finne en "B" et sted som betyr at lyktene er godkjent som tåkelys, og dermed kan ikke flere tåkelys monteres.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...