Gå til innhold

GTX 275 eller HD 4890 ?

Anbefalte innlegg

Klarer ikke å bestemme meg. Koster like mye og yter veldig likt.

Nvidia Geforce GTX 275

-Stille, men veldig varm

-CUDA - 240 parallelle prosessorer

-Stabil software

AMD/ATI Radeon HD 4890

-Stabil single-gpu

-Kjølig, men støyende

-Bedre overklokker

Hva synes dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har hovedkort som støtter SLI velger du GTX 275.

Hvis du har hovedkort som støtter Crossfire velger du 4890

Har du behov for CUDA velger du selvsagt GTX275.

Selv har jeg (2) 4890(-er) og er meget fornøyd med ytelsen. Når det gjelder støy så merker man det spesielt når viften nærmer seg 45% og oppover, men tilgjengjeld så gjør den det veldig sjeldent under normal spilling.

Lenke til kommentar

Begge kortene er bedre i noen spill enn andre. Det er vel bare et spørsmål om hva du synes er et bedre valg :p merke osv.

Ellers er det jo som heanwi sier vis du har ikke har i7 hovedkort burde du velge et kort som støtter ditt hovedkort.

Lenke til kommentar

Takk, men jeg har lest den og mange andre tester.

Jeg har mest lyst på 275-en på grunn av CUDA og software. Leker mye med CAD.

Viker litt på grunn av den høye temperaturen. Når hele 85 grader på load. Har også dårlige erfaringer med (integrert) SLI.

Er bekymringene mine tomme?

Lenke til kommentar

Hehe...

Min 4870x2 er tidvis oppe i 105-110 grader ved full load :p

Det har kanskje noe å gjøre med at jeg har stappet i et ennet PCIe kort som delvis dekker luftinntaket, og jeg har vegg-til-vegg-teppe på rommet som fører til at skjermkortet spiser hybelkaniner. Når det går over en uke uten at jeg støvsuger maskinen kryper tempen på GPU over 100 grader på full load.

Hvis GPU kommer opp i temperaturer som er direkte skadelig vil den enten klokke seg selv ned, eller skru seg av, så det er ikke noe å bekymre seg for. Selvfølgelig vil høyere temperatur forkorte livet noe og hindre overklokking, men det er ikke noe særlig å ta hensyn til om det er under 100 grader. (jeg skal forresten få meg vannkjøling etter sommerferien tenker jeg, så da blir ikke tempen noe problem :p)

Støtter CAD bare CUDA eller også Stream? ATI har jo sin egen GPGPU verson. Hvis du skal bruke CS4 gir både Nvidia og ATI aksellerering.

Lenke til kommentar

CAD - Computer Aided Design

Typisk 3D design og animering. Photoshop er småtteri i forhold. Nvidia er ofte favoritt til slik, pga deres Quadro-serie. "Rendering" må derimot gjøres av CPU (ved unntak av Gelato).

CUDA brukes til mye gøy, og er absolutt den mest dominante fremfor ATI's løsning. Fordelen med CUDA er at man har flere parallelle prosessorer til disposisjon. (GTX275 har 260 stk.) Dette gjør at mange prosesser kan mangedobles i hastighet.

Et eksempel:

Du leter igjennom et bibliotek, alene. Du leser helt utenomjordisk raskt. Men kan kun lese en om gangen.

Eller!

Du leier inn 260 studenter. De leser tregere enn deg, men hele 260 bøker samtidig.

Det er mest sannsynlig at studentene finner det de skal før deg.

Lenke til kommentar
CAD - Computer Aided Design

Typisk 3D design og animering. Photoshop er småtteri i forhold. Nvidia er ofte favoritt til slik, pga deres Quadro-serie. "Rendering" må derimot gjøres av CPU (ved unntak av Gelato).

CUDA brukes til mye gøy, og er absolutt den mest dominante fremfor ATI's løsning. Fordelen med CUDA er at man har flere parallelle prosessorer til disposisjon. (GTX275 har 260 stk.) Dette gjør at mange prosesser kan mangedobles i hastighet.

Et eksempel:

Du leter igjennom et bibliotek, alene. Du leser helt utenomjordisk raskt. Men kan kun lese en om gangen.

Eller!

Du leier inn 260 studenter. De leser tregere enn deg, men hele 260 bøker samtidig.

Det er mest sannsynlig at studentene finner det de skal før deg.

Spørsmålet er jo om du må ha quadro drivere for å benytte deg av cuda i CAD, men det aner ikke jeg.

Du sier 275 har 260 "prosessorer", 4870 har 800 "prosessorer" som er mindre avanserte men har høyere total kapasitet. Mitt 4870x2 har 1600 parallelle prosessorer til disposisjon, klarer 2,4 terraflops SP og 240 gigaflops DP mener jeg på. 240 gigaflops double-precision, Ci7 965 klarer 70 gigaflops double-precision? :p

Lenke til kommentar

Alt er kompromiss vet du :)

Er nesten fire år siden sist jeg kjøpte pc, så er litt rusten. Men etter en del research har jeg bestemt meg for de fleste delene.

Asus P6T, Intel i7-920, TRUE w/Noctua P12, Corsair 6x2GB, Nvidia GTX275, Seagate 1.5TB, Corsair 620W og Antec P182. Tot 13k

Lenke til kommentar

Ser ikke helt hvorfor du trekker fram single gpu som en fordel vet ATI? GTX 275 er jo også single GPU. Og Nvidia kommer til å støtte OpenCL snart nå også, driverne er laget men kun tilgjengelig for utviklere så langt. Så blir enklere for utviklere å søtte GPGPU fra både ATI og nVidia fremover. ATI støtter vel OpenCL allerde såvidt jeg vet.

Lenke til kommentar

275 har to GPU-er i intern SLI. Har tidligere hatt dårlig erfaring med slike løsninger. Men jeg går allikevel for Nvidia denne gangen.

Virker som CUDA brukes mest ut av ATI AVT, Nvidia Cuda og Khronos OpenCL. Ellers er jeg jo da Nvidia-fanboy.

Lenke til kommentar

Fant det ut når jeg søkte litt rundt nå. Enda bedre :)

Så nå er dette bestilt. Gjenstår bare å vente :D

Asus P6T, Intel i7-920, TRUE w/Noctua P12, Corsair 6x2GB, Nvidia GTX275, Seagate 1.5TB, Corsair 620W og Antec P182. Tot 13k

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...