Gå til innhold

Hva er best av mekaniske skive-bremser og hydrauliske skive-bremser?


Scott-Boy

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For å gi et litt mere utfyllende svar, er hy6drauliske skivebremnser som regel sterkere og mer komfortable, fordi de fungerer ved hjelp av trykk (olje) og ikke mekanisk kraft. Bakdelen er at de er vanskeligere å vedlikeholde, krever dyrere reparasjoner og er lettere å få frastjålet.

 

Men for all del, jeg ville valgt hydrauliske any day, de fleste på markedet er gode.

Lenke til kommentar
Bakdelen er at de er vanskeligere å vedlikeholde, krever dyrere reparasjoner og er lettere å få frastjålet.

 

Det er en bakside mtp vedlikeholdet, men en fordel er at det er mye mindre vedlikehold da man ikke får trege vaiere etc som påvirker bremsekraften.

 

Bare lurte på en ting: Grunnen til at de er lettere å få frastjålet er kun det at tyvene vil helst ha hydrauliske bremser siden de er mer verdt? Eller er det en annen grunn også?

Lenke til kommentar
Bakdelen er at de er vanskeligere å vedlikeholde, krever dyrere reparasjoner og er lettere å få frastjålet.

 

Det er en bakside mtp vedlikeholdet, men en fordel er at det er mye mindre vedlikehold da man ikke får trege vaiere etc som påvirker bremsekraften.

 

Bare lurte på en ting: Grunnen til at de er lettere å få frastjålet er kun det at tyvene vil helst ha hydrauliske bremser siden de er mer verdt? Eller er det en annen grunn også?

 

Ja, det er jo fordi de er dyrere og mer attraktive, ikke noe sånt som at de er lettere å montere av eller noe, kanskje tvert imot. Og du har forsåvidt rett med at de kanskje krever sjeldnere vedlikehold. Det jeg mente er bare at mekaniske er en enklere konstruksjon, og er kanskje lettere å forstå seg på for mannen i gata.

Lenke til kommentar
  • 5 år senere...

Hydrauliske skivebremser, uten tvil. Jeg har mekaniske skivebremser på cyclocrossen og hydrauliske skivebremser på raceren. Stor forskjell. Har nesten perfekt modulasjon på sistnevnte, gir meg full kontroll når jeg skal bremse ned, enten litt eller full oppbremsing. Og så ser jo landeveissykkelen tøffere ut med skivebremser enn de gammeldagse felgbremsene.

 

Hva tyveri angår, raceren tør jeg ikke ha i boden engang, den står i leiligheten når jeg ikke bruker den.

 

Edit: altså, skivebremser, hydrauliske eller mekaniske, gir god bremseeffekt selv når det regner og er kaldt. Men hydrauliske er et par knepp bedre mtp. modulasjon.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...