Gå til innhold

Lager Ibm bra skjermer ?

RPA

Anbefalte innlegg

Er Ibm E94 19" en bra skjerm ?

Ser at det er den eneste proffesjonelle 19" skjermen som Ibm lager. Trintron-bilderør å diverse.

Skjermen selges i sort utgave hos Topline til 2790kr (på Ibm sine hjemmesider er prisen 459$=4000+kr)

Burde jeg kjøpe en sånn ?

[ Denne Melding var redigert av: Rpa på 2002-01-23 15:09 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

RPA; det så veeldig billig ut! Setter et bittelite spørsnålstegn ved det. Men 19" Trinitron skjerm til 2790,-kr høres vanvittig billig ut. Samtidig som det er vanvittig stilig med svart skjerm! :grin:

Jeg gikk inn på Topline.no nuh og så på skjermen. Kan ikke se noen som helst ting som indikerer at skjermen har Trinitron bilderør. Siden det ikke er oppgitt, ville jeg så definitivt ikke gått ut fra at skjermen er Trinitron! 1280x1024 @ 85Hz er helt standard for en 19". Min billige Hansol 900P kjører det også. Jeg sier selvfølgelig ikke at bildekvaliteten er like god.. På bildet av IBM skjermen ser det ut som at det ER flatt bilderør. Dot-pitch'en er 0,26. Det er ikke særlig bra. Min Hansol har også den dot pitch'en.. og den Hansolen koster 2500,-kr på Komplett.no.

Så konklusjonen min er: Det høres for bra ut til å være sant. 2790,-kr for en 19" Trinitron.. trokke det! Designet er dog stilig. Høy dot pitch til å være den skjermen den utgir seg for å være (hvis du skjønner hva jeg mener; du sa det var Trinitron!) 1280x1024 @ 85Hz er helt greit for en nitten.

For meg kan det virke som om denne IBM skjermen egentlig er en billig-nitten. Slik som f.eks. min kjære Hansol. Det er helt greie skjermer, det er ikke det det står på. Men jeg tror bildet av IBM skjermen kan lure deg!! Som nevnt tidligere ser det ut som den har flatt bilderør (noe bare "dyre" skjermer har) på bildet, men har den virkelig det!!?

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-23 21:24, jallajalla skrev:

Er det ikke bare sony som har triniton?

Syns å huske at jeg svidde av 5000 på en slik 14` for ca 8 år siden.

Det er bare Sony som produserer Triniton bilderøret ja, men det er mange produsenter (blandt annet Eizo) som lager skjermer basert på Triniton rør og det er flere produsenter som lager bilderør basert på aperture grill(istede for shadow mask som er det vanlige). Faktisk er det slik at det er få skjermprodusenter som lager bilderør. De fleste kjøper fra OEM produsenter(som Sony).

btw. Jeg lurer nesten på om ikke topline har forandra teksten. Er nesten sikker på at når jeg så for et par dager siden så stor det triniton der. Godt mulig at det var for mye kild

btw sjekka litt priser og i USA får du lett skjermen til $250

[ Denne Melding var redigert av: Anders Leipsland på 2002-01-23 22:35 ]

Lenke til kommentar

gå til annskaffelse av skjermer som ikke "klikker" når du skifter oppøsning, de som klikker har ofte billig-deler inni seg.. dette er ikke bra =)

Klikking = den lyden som kommer når man skifter ja nettopp, oppløsning =)

så vidt jeg veit, så klikker ibm skjermer =) i hvertfall de jeg har sett på... latterlig.. har selv en CTX 17" =) den er goood, men litt herp, etter at jeg ofte mister besinnlsen å moser den rett ned.. bokstavlig talt slår til den =) hehe.. gir PC-vold en ny meining!

"Housey"

[nok et useriøst innslag av meg]

[ Denne Melding var redigert av: house på 2002-01-23 22:43 ]

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg har en G96 19" fra IBM å må si meg fornøyd med den skjermen. Skjermen viser alt veldig klart og jeg har på det punktet fått bemerkelser fra flere av mine kamerater.

Nå vet ikke jeg om G96 er forgjenger eller etterfølger til G94.

Må si meg fornøyd med min IBM 19" :smile:

Lenke til kommentar

Ehhh... hvis jeg ikke tar helt feil bruker Eizo sin egen teknologi, som IKKE er lik Trinitron. Trinitron prinsippet er ene og alene SONY sitt, men DELL pC'er har også dette, da de har kontrakter med SONY som sier at de kan produsere Trinitron rørene hos seg og bruke disse i sine egne skjermer.

Tilbake til IBM'en: Den ser GREI ut, men jeg ville heller ha gått for en Sony Trinitron, har en CPD-200ES sjøl, meeeeeeeeeeeeeeget fornøyd, skarpt og fint bilde, men dette avhenger også av skjermkortet.

Lenke til kommentar

at skjermer som klikker når du skifter oppløsning har dårlige deler i seg synes jeg hørtes latterlig ut, hvor du har hørt det...

Og er skjermer som er basert på shadow mask teknologi irriterende? jeg har hørt at de har 2 vertikale linjer i bildet, hvis det er sant så er det bare å glemme, jeg gidder ikke å sitte å stirre på svarte linjer midt i bildet!!

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-23 22:53, apollox skrev:

at skjermer som klikker når du skifter oppløsning har dårlige deler i seg synes jeg hørtes latterlig ut, hvor du har hørt det...

Og er skjermer som er basert på shadow mask teknologi irriterende? jeg har hørt at de har 2 vertikale linjer i bildet, hvis det er sant så er det bare å glemme, jeg gidder ikke å sitte å stirre på svarte linjer midt i bildet!!

Apollox da... det er Trinitronen som har to vertikale linjer, men disse merkes ikke, med mindre du STIRRER på ett punkt i skjermen, OG har en HEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEELT hvit bakgrunn.

Ellers en ting til: IBM'en er ikke så dårlig faktisk! Dot pitchen er ikke ille! Så nettopp en Sony Trinitron 19" med en range fra 0.25-0.27mm tipper at det siste er det mer korrekte. Tviler sterkt på at du ser forskjell på 0.25mm og 0.26mm

AMD K75 (Pluto) 700MHz

384MB PC133

Radeon 64Mb DDR ViVo @ 200/200 Retail

SB Audigy Player Retail

m.m

*Glede seg til februar 2002 :grin:*

IKKE LENGE IGJEN! JIPPI!

[ Denne Melding var redigert av: Radeon8500 på 2002-01-23 23:03 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Ehhh... hvis jeg ikke tar helt feil bruker Eizo sin egen teknologi, som IKKE er lik Trinitro

Ser at Eizo ikke nevner Triniton på sine sider, men hvis du ser på komplett osv så sier de at det er triniton rør. Sist jeg sjekka spec'sene så virka det veldig som det var triniton rør også, men jeg kan godt ta feil her. Ble usikker nå

Quote:

det er Trinitronen som har to vertikale linjer

Tror nok vi sier horisontale :smile: Forøvrig gjelder det alle skjermer basert på aperture grill dvs at f.eks diamondtron rør også har disse stripene. Hvor god de merkes varierer fra person til person. Noen ser dem med en gang andre ser dem aldri.

Quote:

Ellers en ting til: IBM'en er ikke så dårlig faktisk! Dot pitchen er ikke ille! Så nettopp en Sony Trinitron 19" med en range fra 0.25- 0.27mm tipper at det siste er det mer korrekte. Tviler sterkt på at du ser forskjell på 0.25mm og 0.26mm

Her gjør du en grov (og veldig vanlig) feil. Man kan ikke sammenligne dot pitch på to skjermer med henholdsvis shadow mask og aperture grill direkte opp mot hverandre. En annen feil mange gjør er at det er forskjell på diagonal og horisontal dot pitch.

Quote:

Finnes det CRT skjermer med DVI inngang, eller er det jeg som har misforstått og at dette er KUN for LCD skjermer??

Nesten helt sikker på at det ikke finnes. Nå vet jeg egentlig ikke hva en DVI inngang faktisk er (digital video input?) unntatt at den er digital, men jeg kan ikke skjønne hvorfor en CRT skjerm skal ha DVI inngang. CRT skjermer er analoge og dermed trenger dem et analogt signal. Hvis en CRT skjerm hadde fått ett digitalt signal gjennom en DVI inngang måtte skjermen konvertert signalet fra digitalt til analogt og den jobben skal skjermkortet gjøre(RAMDAC).

Poenget med DVI er jo at LCD skjermer (som er digitale) skal få et digitalt og ikke analogt signal. Da slipper LCD skjermen å konvertere signalet fra analogt til digitalt. Kjørerer du analogt ut til en LCD vil det si at du får en totalt unødvendig digital-analog-digital konvertering og dermed redusert bildekvalitet. Dette gjør at dersom du benytter DVI utgangen på et skjermkort(til LCD) så er faktisk RAMDACen totalt meningsløst da den ikke skal konvertere noe signal uansett.

[ Denne Melding var redigert av: Anders Leipsland på 2002-01-23 23:52 ]

Lenke til kommentar

Jeg sitter med en high-end 17" IBM-skjerm (den står på en annen pc, og jeg husker ikke modellen for øyeblikket). Den har flatt bilderør, 1280x1024 @ 85Hz, svart.

Jeg synes denne er svært god. Nå skulle jeg bare hatt et Radeon så jeg får litt bedre bildekvalitet :smile:

Lenke til kommentar

Slik tror(++) jeg landskaper ser ut:

Det er i hovedsak Sony, Philips, Toshiba og Samsung(tror disse er de største) som produserer bilderør til både TV'er og monitorer. De to første samarbeider ganske heftig, s.a de ofte bygger rundt samme teknologi etc.

IBM, Compaq, Dell, Hansol etc setter opp specs til skjermer i forskjellige prisklasser som de leverer til produsent(er) som produserer skjermene for dem. Slik ender billige f.eks Hansol modeller opp med f.eks Samsung bilderør, mens dyrere ender opp med f.eks Sony bilderør alt etter hvordan markedet ser ut. Jeg kan også tenke meg at det heller ikke er gitt at en modell nødvendigvis alltid har bilderør fra samme produsent, men at det er spesifikasjonen som er viktig. F.eks dersom Sony ikke kan levere bilderør pga produksjonsstopp el.likn setter man i ett Toshiba bilderør med bortimot samme spesifikasjoner.

Poenget er at IBM skjermer og Hansol skjermer sannsynligvis for en stor del består av bortimot samme komponenter. Forskjellen ligger i hva slags kvilitetskontroll de har, hvilke OEM produsent de bruker etc. Til syvende og sist får man stort sett det man betaler for, dog betaler man ofte ekstra for merkenavn som Sony. Fordelen med å kjøpe "kjente" merkevarer(etter min mening) er at sannsynligheten for å få ett mandagsprodukt er mindre.

Lenke til kommentar

Jeg har dårlig erfaring med billige IBM-skjermer, har en litt gammel (og billig) IBM 15'', som har fått det med å dette ned i suspend-mode uten grunn. Den piper også når den viser DOS-tekstmodus. Har også sett flere IBM 17'' '(E74) på jobben som har irriterende pipelyder/suselyder, og som har konka etter kort tids bruk.

Quote:

Skjermer som klikker når man skifter oppløsning inneholder et rele, og skjermdesignen som tar i bruk releer er billigere, men også av lavere kvalitet enn andre løsninger. Eldre (og dårlige) skjermer kommer også med 'pipe'- eller 'gnisse'-lyder ved bytte av oppløsning, pga lavkvalitets strømforsyning.

Lenke til kommentar

Mange av dere har tydeligvis ikke peiling på det dere uttaler dere om!!!

Sony og Philips samarbeider nesten aldri!!!

Dessuten Sony har en egen avdeling som selger "non-brands" (Sony trinitron skjermer uten sony logo på).

DELL kjøper disse og setter på DELL logo. Det samme gjør fujitsu-siemens og en del andre. (Dell kjøper også non-brand philips, men det er de billigere skjermene dems...

Ingen andre en SONY selv kan bruke trinitron merkenavnet.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-24 01:14, kindings skrev:

Slik tror(++) jeg landskaper ser ut:

Det er i hovedsak Sony, Philips, Toshiba og Samsung(tror disse er de største) som produserer bilderør til både TV'er og monitorer.

Verdens største produsent av bilderør er Goldstar (LG) Ingen over ingen ved siden. De leverer bilderør til nesten alle produsenter av tv'r og monitorer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...