McMuffin Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Heisann Har en del spørsmål ang. feriepenger jeg hadde håpt noen her kunne hjelpe meg med: 1. Har jobbet i firmaet siden august i fjor, får jeg da feriepenger kun for 2008, eller tjener jeg opp feriepenger også frem til juni? 2. Hvis lønna mi + feriepenger IKKE overstiger 40,000 (frikortgrensa) må jeg da likevel betale skatt på feriepengene, eller er de inkludert i det skattefri beløpet? Takker på forhånd for alle svar Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 1 - Feriepengene blir opptjent per kalender år. Altså for din del fra august til 31.12 2 - Nei, det blir ikke trukket skatt av feriepengene når de blir utbetalt etter hovedregelen om de skal betales ut ved ferie året etter opptjening. Slutter man i bedriften så blir feriepengene utbetalt samme år som de ble opptjent og da skatter man av dem. Lenke til kommentar
McMuffin Skrevet 19. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2009 Takk for svaret. Ang. spm 2 så visste jeg hvordan reglene er med skattlegging på generelt grunnlag, men noen som vet hvordan reglene er med frikort? Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Om du har frikort eller ikke spiller liten rolle. Frikort er bare en ordning for at du skal slippe å betale forskuddsskatt om du ikke forventer å tjene over et visst beløp i løpet av året. Feriepengene er ikke skattefrie hvis det er det du lurer på. Det er bare slik at skattekortene er konstruert slik at de gir rom for null skatt i feriemåneden og halv skatt i desember. Lenke til kommentar
Captn Jack Yarr'ow ! Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Feriepenger er feriepenger du må ikke skatte de, det du har tjent opp på feriepenger er som det er 10% av all intekt 2008. Og hvis du jobba i august 2008 og neste gang i mars 2009 men begge er før feriene så har det ikke noe og si. 2008 er feriepenger for nå til sommeren mens 2009 får du neste sommer. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Feriepenger er feriepenger du må ikke skatte de. Man skatter av feriepenger, dog er skattebyrden på nettopp disse kronene fordelt utover de andre lønningene. Unntaket er jo om man får utbetalt feriepengene samme år som de er opptjent, da blir det trukket eksplisitt skatt av beløpet for å i størst mulig grad hindre at ordninære lønnsmottakere blir sittende med restskatt ved neste ligningsoppgjør. Lenke til kommentar
McMuffin Skrevet 20. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2009 (endret) Ok, så feriepengene er i praksis skattefrie, siden skatten for disse allerede er trukket fra / trekkes fra resten av månedslønningene? Edit: Stor tankefeil! Endret 20. mai 2009 av McMuffin Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Det kan du si feriepengene er, selv om det ikke helt stemmer. For i praksis blir de trukket skatt av dem, bare på andre utbetalinger enn den de kommer på. Lenke til kommentar
McMuffin Skrevet 20. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2009 Takk Fin Skjorte, mente selvfølgelig feriepengene Da tror jeg jeg har skjønt prinsippet. Det er ikke så farlig at det skattes ekstra av lønna mi resten av året, sålenge feriepengene kommer intakte Takk for all hjelp! Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 (endret) Det kan du si feriepengene er, selv om det ikke helt stemmer. For i praksis blir de trukket skatt av dem, bare på andre utbetalinger enn den de kommer på. For å være helt korrekt så er forskuddstrekket beregnet slik at skatten fordeles på 10 1/2 mnd, noe som gjør at man i juni ikke har skattetrekk og i desember har halvt skattetrekk. Når da feriepenger normalt utbetales i juni, vil man ikke trekke skatt i og med at det er "skattefri" måned. Skulle man f.eks ha begynt hos nåværende arbeidsgiver 2.1 samme år, vil allikevel juni være skattefri måned, selv om man ikke får noen feriepenger, men vanlig lønn. Første arbeidsår hos en arbeidsgiver blir normalt man trukket i lønn for feriedage, men de skal trekkes den måneden man har ferie (eller etterskudd). Sammenhengen mellom feriepenger og ikke skattetrekk er således normal utbetalingsmåned, dvs juni. Når man avslutter arbeidsforholdet hos en arbeidsgiver skal feriepenger for inneværende år utbetales ved avslutning. Da er det normalt skattetrekk. Endret 20. mai 2009 av Bolson Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå