voluz Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Hei! Har en nettside med maaaaange checkboxer. Hvorvidt disse er avkrysset eller ikke (som default) når siden lastes avgjøres på grunnlag av verdier i en database. Å endre farge på en <td> hvis en checkbox er avkrysset er ikke noe problem ved hjelp av f.eks. PHP, men det skal også være mulig å fjerne haken, og da skal <td>-fargen endres til standard. Dette er heller ikke noe problem - fikses vha. JavaScript. Lurer i midlertid hvordan jeg kan overlate HELE den <td>-farginga til JavaScript? Slik at jeg ikke trenger den sjekken gjennom PHP når sida lastes. Problemet er jo at JavaScipt'et bare aktiveres vha. "onClick". Jeg skulle hatt noe sånt som... pseudokode.. if (box1.checked) { <td>-color = grønn } else { <td>-color = hvit } Og denne sjekken skulle selvsagt gått automatisk når sida ble lastet, og ikke vært avhengig av "onClick", MEN den måtte jo også reagere på "onClick", ettersom det skal gå an å hake av/på flere kryss også etter at siden er lastet - og da må <td>-fargen også endres. Her er en side jeg har laget for å forske litt på dette: http://enzyym.net/checkbox.html Takknemlig for hjelp fra en JavaScript-guru. :!: Lenke til kommentar
TroubleDouble Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 (endret) Hei! Har en nettside med maaaaange checkboxer. Hvorvidt disse er avkrysset eller ikke (som default) når siden lastes avgjøres på grunnlag av verdier i en database. Å endre farge på en <td> hvis en checkbox er avkrysset er ikke noe problem ved hjelp av f.eks. PHP, men det skal også være mulig å fjerne haken, og da skal <td>-fargen endres til standard. Dette er heller ikke noe problem - fikses vha. JavaScript. Lurer i midlertid hvordan jeg kan overlate HELE den <td>-farginga til JavaScript? Slik at jeg ikke trenger den sjekken gjennom PHP når sida lastes. Problemet er jo at JavaScipt'et bare aktiveres vha. "onClick". Jeg skulle hatt noe sånt som... pseudokode.. if (box1.checked) { <td>-color = grønn } else { <td>-color = hvit } Og denne sjekken skulle selvsagt gått automatisk når sida ble lastet, og ikke vært avhengig av "onClick", MEN den måtte jo også reagere på "onClick", ettersom det skal gå an å hake av/på flere kryss også etter at siden er lastet - og da må <td>-fargen også endres. Her er en side jeg har laget for å forske litt på dette: http://enzyym.net/checkbox.html Takknemlig for hjelp fra en JavaScript-guru. :!: Har du prøvd ut bibliotker som jQuery osv. Jeg tror det kanskje er den enkeleste måten å få til hva du prøver å gjøre. Jeg regner med at du har tenkt over dette at php er mye raskere enn javascript. Men jeg skjønner på en måte hvor du vil. Blir jo surt hvis brukeren f.eks ikke har javascript aktivert på maskinen sin. Endret 20. mai 2009 av Alslinet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå